Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

bezetmelding bij M-rails

Gestart door teessee, 19 december 2007, 13:38:41 PM

teessee

Ik ben op zoek naar info over bezetmelding met een digitaal systeem. Na wat zoekwerk op dit forum heb ik reeds een aantal antwoorden gevonden, echter nog enkele vragen zijn onopgelost. Ik werk met oude M-rails van marklin en ga mij een ecos van esu aanschaffen. Ik zou daarbij graag werken met het programma koploper dat deze console binnenkort ook zal ondersteunen.
Mijn vraag: Als ik een bezetmelding wil invoeren bij het gebruik van m-rails kan ik niet werken met een ge?soleerde spoorstaaf over een langer traject; Moet een bezetmelding over een langer aaneengesloten traject gebeuren of kan ik door het gebruik van de metalen contactrails 'marklin 5146' die slechts een korte pulse geven als er een sleepcontact over rijdt?
Tom

wimhelsen

hoi,
op volgende forum heb ik een topic gevonden over bezetmelding met M-rails. Hopelijk ben je er hier iets mee.



http://forum.3rail.nl/index.php?topic=352.0
HO märklin digitaal, NMBS, III

erik de noorman

Als je toch digitaal gaat moet je eens bij viessman kijken die hebben een decoder die dedectie doorgeeft via de middengeleider. Deze decoder werkt zowel als kontaktgever als terugmeld decoder. Ik ga deze ook waarschijnlijk gebruiken op mijn baan voor mijn blokbezetmelding en automatisch seinbeeldwisseling. Kijk eens op de site van viessman. Ze zijn wel niet echt goekoop maar je hebt 2 vliegen in een klap.

Erik

teessee

Bedankt voor de link, best nuttig geweest. De theorie van het systeem is mij nu wel duidelijk maar de uitvoering nog niet.
1)Is het zo dat ik een blok gewoon drie rails type 5105 (waarbij ??n van de twee railstaven ge?soleerd is) kan inbouwen en dat ik zo een massadetectie doe. Indien ja dan gebeurd deze detectie slechts over de lengte van ??n spoor (18cm). Hierdoor heb je de trein niet het ganse blok in het oog maar slechts een kort moment. Is dit voldoende, op vele sites worden blokken onderverdeeld in drie aparte stukken waarbij de massadetectie over het ganse stuk gebeurd.
2)Plaats je de massadetectie zodanig dat het blok in beide richtingen symetrisch wordt, zodat je de detectiepunten voor beide richtingen kunt gebruiken?
3)kan je mij de exacte link voor die viessman decoders eens geven, ik weet ondertussen alles van verwarmingssystemen maar heb de decoders nog niet gevonden.
Tom

INFO

Klik hier hier voor de Viessmann site.

Misschien dat het handig is om er even bij te vermelden, met welk besturingsprogramma je gaat werken, dan kunnen wij je gericht antwoorden.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

teessee

Ik schaf mij deze week nog de ecoscentrale van esu aan. Het programma dat ik wil gebruiken is 'koploper', ik heb contact gehad met de maker en vernomen dat de volgende versie van het programma deze controller zal ondersteunen.
Misschien heeft iemand een antwoord vraag 1 & 2 uit mijn vorige post?
Thanks
Tom

INFO

Op de vragen 1 & 2 is alleen een antwoord te geven als je volledige informatie verstrekt. Dat heb je nu gedaan. Dus kan er een antwoord volgen.

Bij Koploper is het zo dat je ook voor het berijden van een blok in tweerichtingen slechts 2 meldpunten nodig hebt. Het volledig onder detectie liggen van een baanvak is niet nodig, dus kun je volstaan met een schakelpuls gegeven door de schakelrails. of door een reedcontact. of doormiddel van massadetectie via de 5115 rails. Die hoeft dus niet langer te zijn dan de raillengte, bij het allereerste moment van detectie zal Koploper reageren, de verdere lengte is dus eigenlijk onbelangrijk. Ik denk dat hier je vragen mee beantwoord zijn, heb je desondanks nog vragen stel ze gerust.
Alleen de waarheid ligt in het midden.