Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Waterkolom

Gestart door Stomer, 18 december 2007, 10:31:49 AM

Stomer

Collega's
Heeft iemand een idee op welke manier ik een waterkolom automatisch een kwartslag kan laten draaien?
Welke aandrijving? Weerstandsdraad misschien? Welke schakeling?
?
Dank bij voorbaat
Marc

 

Gerolf

Ik zou weerstandsdraad of een wisselmotor (met een motor) gebruiken
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dgrr57

Acht jaar geleden (hoe snel gaat de tijd door) heb ik dat gedaan met een geheugen draad, maar wel in schaal IIm.

http://www.geocities.com/Heartland/Cabin/7950/wire/wire_manche_f.html

janjozef

een traag lopende wisselmotor

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Pol

Ik was ook aan geheugendraad aan het denken na een artikel in een van de vorige MSM's over het gebruik daarvan. Hier werd een mannetje en een signaal aangedreven met geheugendraad. Het lijkt inderdaad tof je waterkolommen vanop afstand te kunnen draaien. Zet hier zeker maar wat foto's neer als het gelukt is en laat ons weten hoe je het precies gedaan hebt!
Succes!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

tonycabus

Als je een geheugendraad-aandrijving niet zelf kan maken, bestaat er de kant-en-klare "Silentdrive" van Modelltech, waarvan in ons blad kort geleden werd bericht.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

2230

Nu ga ik een domme vraag stellen [:D] hopelijk schiet er mij niemand neer omdat ik dat vraag [:D], maar wat is een waterkolom ????

eibtrain

Dag 2230, domme vragen bestaan niet, zeggen ze toch?

Een waterkolom is de grote tapkraan waarmee de stoomlocomotieven hun water mee inslaan.
Deze wordt een kwartslag gedraaid indien ze water moeten "leveren" In rusttoestand staan ee parallel met de sporen.
Volg de link van dgrr57, en je krijgt een (mooi!)voorbeeld.

Rik


2230

Aaah, nu je het zegt, was ik eventjes vergeten.

Pol

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Als je een geheugendraad-aandrijving niet zelf kan maken, bestaat er de kant-en-klare "Silentdrive" van Modelltech, waarvan in ons blad kort geleden werd bericht.



Dat artikel bedoelde ik! Ik ben ook aan het denken aan een bestuurbaren waterkolom, maar ik heb nog geen proefjes gedaan. Het moet met die Silentdrive alvast perfect mogelijk zijn.
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

B-Modelbouw

Een andere oplossing is misschien een servo-aandrijving ...

draait enorm traag en je kan hem meerdere standen meegeven.
0? Centraal tussen de sporen
+90? naar spoor 1
-90? naar spoor 2

't Is maar een idee he, en een alternatief voor de weerstandsdraad.

Aansturen kan al via een eenvoudig printje met niet al te veel componenten. Een een Servomotor vind je al voor minder dan ? 10,00.

renstimpie

In een van de msn nummers staat een artikel over een waterkolom die kan draaien.  Ik dacht nr 56 .

Groetjes

Tim
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Pol

citaat:
Geplaatst door renstimpie

In een van de msn nummers staat een artikel over een waterkolom die kan draaien.  Ik dacht nr 56 .

Groetjes

Tim



Klopt, maar die was dacht ik niet aangedreven (of is er een gat in mijn geheugen????)[?]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

renstimpie

Er is een artikel van Guy Holbrecht, waar de aandrijving ook in beschreven staat,  ik dacht nr 56

Groetels

Tim
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

jean-luc

Vrienden,

Alhoewel ik de auteur ben van het artikel over de SilentDrive zou in dit geval hier toch opteren voor een elektromotorische aandrijving.
Er bestaan kitjes (Vb. Conrad) waar je door middel van een servo bewegingen kunt genereren. De servomotor draait mee met de potentiometer !!! tot 180 graden.

Dit is een beter systeem dan een SilentDrive omdat de waterkraan door de geheugendraad steeds tussen de twee vooraf ingestelde punten zal pendelen. Met een regelbare motorische aandrijving (al of niet met een servo, stappenmotor, ...) kun je de kraan doen draaien tot aan de loc.

De stand van de kraan zal afhankelijk zijn van de loc die er komt onder te staan en ook van de plaats van de loc op het spoor tov van de waterkraan. Met geheugendraad is dit vooraf niet in te schatten of het ware dat je er geen erg in hebt en de kraan steeds een kwart slag wil doen draaien.

Jean-Luc [:)]