Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Hobbyruimte

Gestart door wisselstromer, 13 december 2007, 16:21:26 PM

wisselstromer

Ik heb een vraag

ik en mn vriendin gaan in maart verhuizen naar ons "eigen" huisje

tot daar alles ok en super maar er is geen plaats in het huis om mn baan te makenV
Nu zijn we wel van plan om in de tuin een riant tuinhuis te bouwen en daar mn baan in onder te bregen.
Nu is mn vraag
Zijn er hier nog mensen die in een apart gebouw (alleenstaand) hun baan hebben ondergebracht??
en zo ja
in welk materiaal is dit opgetrokken (hout, stenen of combinatie) en hoe zit het met de isolering en verwarming hiervan???

ik had gedacht aan een ruimte van minstens 4m op 4m maar liefst 5op4
alvast bedankt voor de reacties

wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!

****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Peter

Mijn modelbaan staat wel niet in een tuinhuis, maar ik heb wel een mooi tuinhuis in onze tuin staan. Goed onderhouden en met isolatie van G+H Isover (dak) en Styrodur (muren) blijft het grootste probleem vocht. Nee, geen insijpeling, maar wel luchtvochtigheid, en dus kondensatie die van het plafond valt (miniem, maar toch....)
Om dit te vermijden moet die ruimte in de winter goed verwarmd worden en dien je zeker een ontvochtigings toestel te installeren.Zelfs in de zomer heb ik altijd het gevoel dat daar de luchtvochtigheid hoger is dan elders.
Met vriendelijke groeten
Peter

Greg

In het begin van mijn modelbouwgeschiedenis heeft mijn baan ook even in een bijgebouw gestaan.
Het is een bijgebouwtje dat volledig losstaat van ons huis, opgetrokken is in steen, maar zonder isolatie of verwarming.

In de zomermaanden (april ben ik begonnen) tot september heeft mijn toemalige modelbaan daar gestaan.
Nadien kon ze binnen in huis, en gelukkig maar.
Want de vochtigheid kwam stilaan op en het werd stukken kouder.

Dus probeer het erg goed te isoleren. Een eenvoudige wand van een normaal tuinhuis zal zeker niet volstaat.

Dus goede isolatie en goede verwarming zijn belangrijk zoals je al zei. En ik denk dat het het beste is om stenen te gebruiken, ofwel erg dik hout.
Anders is de stijd tegen het vocht en de koude (of hitte) snel verloren vrees ik.
En de hedendaagse decoders e.d. verliezen op hun beurt erg makkelijk de strijd tegen vocht en temperatuur.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

loebaske

Persoonlijk zou ik nooit een modelbaan optrekken in een gigant tuinhuis, zoals hier al eerder aangehaalde problemen, dikke problemen...in ieder geval bij de aankoop van ons huis werd er wel rekening gehouden met de hobby kamer, net zoals je rekening moet houden met de uitbreiding van het gezin [;)]
Als je toch plaats genoeg heb in de tuin, mets dan een bijgebouw, veel beter dan een tuinhuis [:)]

wisselstromer

tuinhuis is mss niet het juiste woord
het zal meer een bijgebouw worden in steen
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!

****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Tom

Als je goed isoleert, en alle andere dingen aanwezig zijn zoals in een andere gewone hobbykammer moet dat perfect te doen zijn.
Tom

hobbyist

Let op. Er zijn beperkingen wat grootte betreft. Ga dit na vragen opp je gemeente. Boven de 30m2 moet je al een bouwvergunning aanvragen. Een tuinhuis in hout ben je beperkt in grootte . Ben je toch van plan om in hout te gaan neem dab liefst een dikte ven 38 a 40mm. Een stenen bijgebouw is beter te isoleren maar daar hangt tegenover weer een stevig prijskaartje aan

wisselstromer

dat van die afmetingen had ik ook al gehoord
de tante van mn vriending is architecte dus zal alles wel in orde komen

****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

janjozef

Er moet ALTIJD een bouwaanvraag ingediend worden (wil je in orde zijn toch) benden de 21m? kan de gemeente daar zelf over beslissen en moet de aanvraag niet naar stedenbouw,
Mijn minibaantje en al mijn rijdend materiaal staat in mijn tuinhuisje, geen enkel probleem met vocht, mijn tuinhuisje is een blokhut van 6cm met binnenin 6cm isolatie en afgewerkt met gyproc, dak is 2,8 cm met 12cm isolatie en gyproc platen, in de zomer in volle zon (bv juli 2006) komt de temp er zelden boven de 20?, ze wordt verwarmt met electriciteit, ik heb echter geen flauw benul wat me dat kost, wel vermelden dat de ruiten dubbel glas zijn

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ERVIN

citaat:
Geplaatst door janjozef
mijn tuinhuisje is een blokhut van 6cm

Niet echt heel groot h? Jan.[:D]

tufken

Ja, en ze zien het goed na,

deze zomer hebben er in onze straat 2 hun pasgebouwde blokhut mogen afbreken wegens te groot en geen bouwvergunning.

Ze zien dit vanuit een helicopter die 4 ker per jaar alles overvliegt
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "

Kees-Jan

Mijn baan staat ook in een schuur (6x6,5) die geheel ge?soleerd is en verwarmd. Tot nu toe (meer dan een jaar al) geen problemen.

Nogmaals het is een houten schuur met betonnen binnenkant waar aan de binnenkant 10cm steenwol tegenaan zit met als afwerking gipsplaten. Het plafond is ook in z'n geheel ge?soleerd.

Het kan dus wel maar is veel werk om het goed te krijgen.

Kees-Jan

wisselstromer

dat ziet er zeer netjes uit

heb je nog meer fotos van de bouw??

dan mag je ze via pm doormailen indien dat goed voor je is

****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

okki

hallo wim
mijn baan bevind zich in een tuinhuisje van 3 bij 3m
ik rij n spoor
ik heb er wel een dubbele vloer in zodat er geen vocht kan optrekken.
(betonnen onder vloer en op een raamwerk een houten vloer)
en de aansluitingen van de wanden en dak zijn afgekit.
als verwarming heb ik een camping gaskachel.
ik heb geen problemen met vocht.
http://www.freewebs.com/arno-modeltreinen/

mvg  arno

janjozef

ervin het hout is 6cm dik, de hut zelf 3,5m op 4,5m binnenmaat

[:)]moeilijke mens [:D]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem