Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

boompje van zeegras laten rechtstaan?

Gestart door amest, 10 december 2007, 12:53:03 PM

amest

Hallo,

ik heb al een paar boompjes van zeegras (zo heet dat toch) gemaakt, maar nu zou ik ze willen plaatsen.
Hoe doen jullie dat?
Ik moet vertellen dat de ondergrond al 'bewerkt' zal zijn (gips, geschilderd, eventueel 'besproeid' met gras ed.), dus ik kan het er niet insteken en de stammetjes zijn wel fragiel.

Ik heb al gekochte sparren geplaatst, maar dat heb ik in de nog natte gips gestoken en daarna geschilderd en bosgrond onder gestrooid. Vooral dat laatste is niet echt handig want veel blijft dan in de boompjes hangen en dat moet je daarna terug wegdoen.

alle tips elkom

groeten,

Arvid

br212

Zelf boor ik een gaatje in de ondergrond en prik daar de stam in met wat lijm van een lijmpistool en strooi direct daarna wat gras rond de stam, dan plakt dat vanzelf in de nog natte lijm die eventueel nog zichtbaar was. Het gat mag best wel wat te groot zijn want de lijm vult het goed op, een te dun gat werkt lastig.

ysbeer

Als eerste moet je zorgen dat een boom ook een echte stam heeft.
Dus niet het zeschuim takje zo in de grond steken,dan krijg je een struik.
Een boom kun je simpel neer zetten door op die plaats een gaatje in de tafel te boren,van de juiste maat,boom er in,wat lijm er bij en de boom staat 100 jaar.
Ik zou voor de bodem bedekking eerder fijn zaagsel met houtlijm gemeng gebruiken dan gips.
Gips is voor rotsen,maar op een plank gesmeerd wil het nogwel eens scheuren.
Houlijmzaagselpap doet dat niet.(hecht ook beter aan hout)

wim ysbeer

amest

bedankt voor de tips, ga dat zeker proberen de komende dagen/weken. Aan dat boren had ik gewoon nog niet gedacht.

De stam dikker maken hoe doe je dat best?
De schaal is N, heel veel dikker zal dan niet moeten?
groeten,

Arvid

ysbeer

Meet eens een boom op en deel die maten dan door 160,dan weet je de stam dikte.
Ik maak (in HO) de stam meestal van een hegge takje uit de tuin ,liguster .

wim ysbeer

janjozef

houten stokjes waartegen ze planten opbinden kunnen ook dienen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

jean-luc

Dat verdikken van de stam kun je met klei, milliput, Magic Sculp, ... er zijn heel wat mogelijkheden. [:)]

br212

Zelf liet ik op mijn n spoor modelbaan de stammen voor wat ze waren en heb ik niets dikker gemaakt. Ziet er nog steeds goed uit.

amest

Bedankt voor alle tips. Zal het eens onderzoeken
groeten,

Arvid

n/a

Hallo Amest,

Ik heb ook zitten zoeken naar een manier om zeeschuim boompjes (Ik gebruik die van Heki) op de modelbaan te plaatsen.
Ik gebruik hiervoor pluggen van Piranha. Sommige typen Piranha pluggen hebben aan de bovenkant namelijk een soort klemmechanisme. (De 'gewone' pluggen hebben dit klemmechanisme niet). Werkt prima.

Edit: Ik had je berichtjes niet goed gelezen, waarvoor excuses. Je vertelde namelijk dat de ondergrond al bewerkt was.
In dat geval zou ik losse boomvoetjes van Heki nemen. (Ik weet het typenummer hier overigens niet van).

Met vriendelijke groet,

Tom

amest

citaat:
Geplaatst door TomF

Hallo Amest,

Ik heb ook zitten zoeken naar een manier om zeeschuim boompjes (Ik gebruik die van Heki) op de modelbaan te plaatsen.
Ik gebruik hiervoor pluggen van Piranha. Sommige typen Piranha pluggen hebben aan de bovenkant namelijk een soort klemmechanisme. (De 'gewone' pluggen hebben dit klemmechanisme niet). Werkt prima.

Edit: Ik had je berichtjes niet goed gelezen, waarvoor excuses. Je vertelde namelijk dat de ondergrond al bewerkt was.
In dat geval zou ik losse boomvoetjes van Heki nemen. (Ik weet het typenummer hier overigens niet van).

Met vriendelijke groet,

Tom



ik moet nog altijd mijn eerste zetten, ik heb die voetjes in ieder geval al gezien, ga eerst eens proberen met een klein gaatje, als dat wat moeilijk gaat kan ik alsnog de voetjes proberen
groeten,

Arvid