Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Sluitlichten Digitaal schakelbaar

Gestart door Break302, 05 december 2007, 16:32:27 PM

Break302

Ik ben maar een nieuw draadje begonnen omdat er nog meerdere voorbeelden kunnen volgen.
Hier mag trouwens iedereen zijn bijdrage leveren of opmerkingen maken.
Op een eerder gestelde vraag waarom niet (alle - sommige wel) firma's dit doen is volgens mij dat bij DC nog niet iedereen digitaal rijdt.
Maar ik zal zeker bij sommige firma's die opmerking maken, want echt moeilijk schijnt me dat toch niet te zijn.
Althans het er op voorbereiden niet, zoals soldeer eilandjes en onderbrekings plaatsen. ;)
citaat:
Geplaatst door Memling

Voor die mensen die de rode sluitlichten van hun Sound versie afzonderlijk wensen aan te sturen.
(Wanneer een loc een trein sleept, dan branden de rode lichten niet)

Twee stukjes draad en 10 minuten werk.
De vrije AUX 1 en AUX2 van de decoder (21 pin) verbinden met de los te solderen draden van de rode leds.
Decoder herprogrammeren (Aux1 vooruit en Aux2 achter op F?) en klaar is uw 26 met UITSCHAKELBARE rode sluitlichten.
Haal meer uit je decoders

Memling    :)



Zo dus voor de 26 ers.
Ik denk dat de aansluing duidelijk te zien is op de opnames.

IMGhttp://img.photobucket.com/albums/v242/Break302/26004.jpg/IMG
IMGhttp://img.photobucket.com/albums/v242/Break302/Aux1en2aansluitingop21poligestekker.jpg/IMGIMGhttp://img.photobucket.com/albums/v242/Break302/26001.jpg/IMG

Hetzelfde kan je trouwens doen met de Mehano 51.
Hier is het iets moeilijker, vooral met de sound versie waar geen paarse draad aanwezig is(Aux 2).Deze is voor de mensen die het fijnere soldeer werk meester zijn wel aan te solderen. Bij de in te bouwen DCC decoders is die natuurlijk wel aanwezig.

IMGhttp://img.photobucket.com/albums/v242/Break302/51001jpgweb.jpg/IMG

De blauwe draad van de rode leds op de voorste print los solderen en vast solderen aan de groene draad op de stekker.
De paarse dan recht streeks op de led print vast solderen na de daar vast zittende blauwe draad volledig te hebben verwijderd.

IMGhttp://img.photobucket.com/albums/v242/Break302/51002jpgweb.jpg/IMG


Jos


Break302

#1
De volgende
Trix CFL reeks 3600
Eenvoudig te doen, gewoon de gele draden verwijderen en de groene en paarse van de decoder via een 1200 ohm weerstand rechtstreeks achter op de led print bevestigen .[:)]


M4m

#2
Ik vind dit ook leuk om doen, maar ik doe het anders.
Ik gebruik slechts ??n functie uitgang om de rode lichten te doven, jij gebruikt twee uitgangen om ze aan te sturen.
Ik heb het als volgt gedaan bij mijn 51:
De functieuitgang sluit de diode(led) kort waardoor er enkel stroom loopt door de weerstand en de rode led uitgaat.
Ik wil er wel voor waarschuwen dat je de bedrading in de lok nakijkt en niet voortgaat op het schema dat in de doos zit (ik heb al een fout schema gezien maar weet niet meer bij welke lok).
Ik heb ook de cv's wat aangepast zodat het mogelijk is met aan beide zijden van de lok witte verlichting te hebben.
Vandaag niet meer maar ik zal wel eens een schema en wat cv waardes voor betrokken decoder neerpennen.
Als je een foto hebt van de geluidsdecoder met aux2 in de reeks 51, ben ik ook wel benieuwd, hier is de krimpkous er al af, maar ik wacht op een vaste hand om te solderen. Als er iemand een tip voor een goei borrel heeft houd ik mij aanbevolen[:o)]
Spoorse groeten, Peter

Break302

#3
citaat:
Geplaatst door M4m

Ik vind dit ook leuk om doen, maar ik doe het anders.
Ik gebruik slechts ??n functie uitgang om de rode lichten te doven, jij gebruikt twee uitgangen om ze aan te sturen.
Ik heb het als volgt gedaan bij mijn 51:
De functieuitgang sluit de diode(led) kort waardoor er enkel stroom loopt door de weerstand en de rode led uitgaat.
Ik wil er wel voor waarschuwen dat je de bedrading in de lok nakijkt en niet voortgaat op het schema dat in de doos zit (ik heb al een fout schema gezien maar weet niet meer bij welke lok).
Ik heb ook de cv's wat aangepast zodat het mogelijk is met aan beide zijden van de lok witte verlichting te hebben.
Vandaag niet meer maar ik zal wel eens een schema en wat cv waardes voor betrokken decoder neerpennen.
Als je een foto hebt van de geluidsdecoder met aux2 in de reeks 51, ben ik ook wel benieuwd, hier is de krimpkous er al af, maar ik wacht op een vaste hand om te solderen. Als er iemand een tip voor een goei borrel heeft houd ik mij aanbevolen[:o)]


Er zijn inderdaad tientallen manieren om deze schakeling te maken, maar met de aanwezige draden is het toch het eenvoudigste als je niet meer als dit wil schakelen !
Wat die Aux 2 aansluiting bij de 51 betreft wil ik gerust een foto plaatsen, maar denk eraan dat solderen op de decoder gelijk is aan verval van garantie ! [:(]

Jos

INFO

#4
Oh ja waarom? Zitten die aansluitingen er dan voor jan joker op?
Als je dat netjes doet zal niemand daar een probleem over maken.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Break302

#5
citaat:
Geplaatst door INFO

Oh ja waarom? Zitten die aansluitingen er dan voor jan joker op?
Als je dat netjes doet zal niemand daar een probleem over maken.




Inderdaad, als je het netjes doet weet niemand iets !
Maar als je het verprutst moet je ook nergens gaan zeuren !!!!![}:)]
Hie hede hem dan, ik zit er voor niks tussen ![8D]




Ist zo beter [:(]


INFO

#6
Beste Break302, ik wil niet lullig doen, maar de soldeerverbinding welke ik hier zie, is van zeer slechte kwaliteit, dit draadje zal binnen de kortste keren los laten als er enige kracht op wordt uitgeoefend. Dit is een bijna klassiek voorbeeld van een koude las.
Dus dit is niet goed gedaan.
Sorry.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

#7
Jammer dat je het andere plaatje hebt verwijdert, dat was een goed voorbeeld van een slechte soldeerverbinding, daar kan men van leren, en daar hoef je je niet voor te schamen. Dus misschien kun je hem nog even terug plaatsen, er net boven. Het ziet er nu veel beter uit.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Break302

#8
citaat:
Geplaatst door INFO

Jammer dat je het andere plaatje hebt verwijdert, dat was een goed voorbeeld van een slechte soldeerverbinding, daar kan men van leren, en daar hoef je je niet voor te schamen. Dus misschien kun je hem nog even terug plaatsen, er net boven. Het ziet er nu veel beter uit.



Die heb ik overschreven met de nieuwe opname, dat zal dus niet meer gaan

INFO

#9
Dat lijkt mij sterk, maar ok je hebt het voordeel van de twijfel.
Alleen de waarheid ligt in het midden.