Loc reeks 15/16/18 Nmbs hedendaagse info

Gestart door the_gold, 28 november 2007, 17:07:13 PM

the_gold

Ik had graag op de hoogste gebleven over de toestand van deze locs reeks 15/16/18. Eventueele veranderingen van standplaats enzovoort.

REEKS 15 - Er zijn 2 locs bewaard ( 1503 1504 )
De 1505 en 1502 zijn gesloopt! De 1501 staat te kinkempois geplukt

REEKS 16 - Bewaard Patrimonium 1602 - Bewaard TSP 1608
De andere locs gaan een slechte toekomst tegemoet...

REEKS 18 - 01 Gesloopt, 02 gesloopt, 04 gesloopt, 05 TSP,
De 1803 en 1806 zijn verwijderd uit Raeren en verkocht aan Tsjechie, Ze zouden eventueel werktreinen doen.

the_gold

#1


Ik vraag me bij deze foto wel af of er wel/ geen wielen op zitten? zo te zien geen? bij de eerste foto blijkt dit wel zo te zijn. Kan iemand me de laatste foto uitleggen?



1805 Tsp

glamo

#2
onderhoud of restauratie misschien[?]
 

Rochevalien

#3
Kijk eens op de web-site van het TSP,de 1805 is in hun bezit en wordt daar weer rijvaardig gemaakt en gerestaureerd.
Of nog beter ,wordt lid en lees alles wat je wil weten in hun zeer proffesionele tijdschrift "Op de baan".

Gerrit

jan77

#4
Ik ben eens in Salzinnes geweest en daar staat de 1801


Gr Jan

Anarchy

#5
Aha, dan kan ik hier enkele foto's plaatsen van enige tijd terug. De TEE expo in Brussel-noord.






Jurgen

#6
Spijtig dat die 1801 daar maar staat te verroesten. Ik veronderstel dat deze loc voor de schroothoop bestemd is? De panto's, het B-logo en de locnummer zijn toch al verdwenen.
Kunnen we niet allemaal bijleggen om deze loc te kopen en te restaureren? [:D][:p]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Anarchy

#7
citaat:
Geplaatst door Jurgen

Spijtig dat die 1801 daar maar staat te verroesten. Ik veronderstel dat deze loc voor de schroothoop bestemd is? De panto's, het B-logo en de locnummer zijn toch al verdwenen.
Kunnen we niet allemaal bijleggen om deze loc te kopen en te restaureren? [:D][:p]



Dan leg ik liever samen voor een andere loc hoor [:p] Vind de 18 niet zo mooi

the_gold

#8
Het was mijn droom om zo'n loc op te kopen en te restaureren maar dat is onbegonnen werk, maar toont wel dat ik veel liefde voor die machines heb. ( Eentje kopen van Ls models dus )[:D]


Tot nu toe weten we van de reeks 18 :

- 1801 ( Salzinnes en ontdaan van stroomafnemers en in enorm slechte staat)
- 1802 ( Kinkempois en ontdaan van stroomafnemers )
- 1803 Raeren of hoe noemt dat weer? als ik me goed herinner.
- 1804 (Kinkempois en ontdaan van stroomafnemers )
- 1805 Tsp uitstekende staat.
- 1806 staat bij de 03?

By the way jan77: Welke loc staat achter die 18 op foto?

Mvg

the_gold

#9


Foto genomen op 25/3/06 Raeren




10/6/07 en nog in mooie staat[:D]


Het zou makkelijker zijn als ze al die locs per reeks tesamen zetten ergens beschut[;)] Zo hoort het vind ik


dgrr57

#10
citaat:
Geplaatst door the_gold


By the way jan77: Welke loc staat achter die 18 op foto?

Mvg



5204 ?

the_gold

#11


Mooie foto trouwens.


the_gold

#12
Latere plannen
Na hun buitendienststelling in 1999 werden alle locomotieven op verschillende plaatsen (Ronet, Kinkempois en Salzinnes) afgesteld.

HLE 1801 werd aangepast om pas gerenoveerde I10-rijtuigen van hoogspanning te voorzien na hun revisie in Salzinnes. Nadat het renovatieprogramma van de I10-rijtuigen afgelopen is wordt deze locomotief gesloopt.

HLE 1802 werd tijdelijk ondergebracht in de werkplaats van Kinkempois. Het is nog echter onduidelijk of deze locomotief al dan niet gesloopt zal worden.

HLE 1803 zou eerst gesloopt worden, maar werd gered van de sloophamer doordat de locomotief aangekocht werd door Rails & Traction. Deze firma zou de locomotief ombouwen voor inzet voor de werktreinen van de Zwitserse firma Speno. Omdat deze aanpassingen omvangrijker waren dan gedacht en de locomotief feitelijk niet geschikt was voor de lage snelheden van zulke treinen werd de locomotief afgesteld in de bundel van de firma, in Raeren op de bekende Vennbahn.

HLE 1804 werd reeds in 1997 buiten dienst gesteld en gebruikt als organenbank voor de andere locomotieven. Deze wordt net zoals de HLE 1802 bewaard in de werkplaats van Kinkempois.

HLE 1805 is de enige echt bewaarde locomotief van de reeks. In 2000 kreeg het TSP de kans om de locomotief te kopen van de NMBS. Er werd echter in de verkoopakte een clausule opgenomen waardoor deze niet mag uitgeleend worden aan potentiele priv?-operatoren. De veiligheidssystemen en boordradio werden eveneens verwijderd zodat deze niet mag ingezet worden op het Infrabel-net, alhoewel de locomotief technisch gezien nog steeds rijvaardig is.

HLE 1806 onderging hetzelfde lot als HLE 1803: verkoop aan Rails & Traction en ombouw voor de inzet voor de werktreinen van Speno. Wegens de te omvangrijke werkzaamheden werd deze locomotief ook afgesteld in de bundel van de firma in Raeren.

Het blijkt te kloppen.

the_gold

#13
Tot zover weten we ook dat aleen de 1603 de laatste buitendienstgestelde loc is .
Buiten de 1601 die er al wat langer niet meer is.

the_gold

#14





Te Ronet jaren geleden!