Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Multimaus en N-schaal

Gestart door staf-n, 21 november 2007, 20:50:14 PM

staf-n

Het item is misschien al een paar maal aangehaald, maar.....
Heeft er nu al iemand geprobeerd om de set van de Multimaus met de bijhorende versterker aan te sluiten op een N-baan.
Dus zogezegd een te hoge spanning??
Lukt het wel degelijk of moet we inderdaad een andere trafo gebruiken van 12V ipv 16-18V?
Groetjes
Staf

amest

citaat:
Geplaatst door staf-n

Het item is misschien al een paar maal aangehaald, maar.....
Heeft er nu al iemand geprobeerd om de set van de Multimaus met de bijhorende versterker aan te sluiten op een N-baan.
Dus zogezegd een te hoge spanning??
Lukt het wel degelijk of moet we inderdaad een andere trafo gebruiken van 12V ipv 16-18V?
Groetjes
Staf



Een jaar geleden heb ik de multimaus gekocht en gebruik die sinds dan op mijn baan. Heel veel heb ik nog niet gereden, vooral gebouwd, maar heb die vraag hier toen ook gesteld en de meningen waren wat verdeeld [:D]
In ieder geval gebruik ik het rechtstreeks op mijn baan en alles werkt naar behoren, ik heb er in ieder geval vertrouwen in en volgens mij is de 16V geen enkel probleem.
groeten,

Arvid

staf-n

Aaaah Amnest,
Dat is tenminste al een duidelijk antwoord. Ik denk dat ik het ook maar eens zal wagen.
Bedankt
Staf

staf-n

Trouwens nog een vraagje Amnest:
Welke decoders gebruik jij in je locs.
Staf

staf-n


Roderik

Ik heb de raad gekregen om de transfo te vervangen door een model op 12V. Dit gebeurt om de decoders te beschermen. Het is best mogelijk dat de 16V-transfo geen probleem geeft maar ik speel liever op zeker. (Ik ben nu eenmaal geen elektronica-wonder en heb daarom die raad opgevolgd.)
Deze transfo's vind je in elke doe-het-zelf-zaak in het rek met de halogeenlampen. Daar dienen ze namelijk voor.
Wat die decoders betreft (en alle rollend materiaal, trouwens), gebruik ik alles door elkaar.
Decoders: Viessmann, Lenz, Atlas, Kuhn, Digitrax en Uhlenbrock.
Rollend materiaal: Greenmax, Kato, Atlas, Hobbytrain, Minitrix, Roco, Fleischmann en Piko.
Alles rijdt op Peco-rails.

Verder ben ik zeer tevreden over mijn Multimaus. Ook op de clubbaan rijden we daarmee, hoewel hier in combinatie met de versterkers van Lenz.
Always be modelling!

staf-n

Dedankt Roderik, die van de doe-het-zelf zaak zijn trouwens een pak goedkoper ook. heb je geen problemen met de boosters of gebruik je er geen?

Roderik

Ik gebruik geen boosters. Daar is mijn baantje te klein voor.
Always be modelling!

amest

citaat:
Geplaatst door staf-n

Trouwens nog een vraagje Amnest:
Welke decoders gebruik jij in je locs.
Staf




aangezien dat ook een jaar geleden is [8D] weet ik het zelf niet meer zeker, ben nu niet thuis, maar ik dacht een Uhlenbroek, type ed. moet ik opzoeken.

Ik heb nog maar drie locomotieven, aangezien mijn baan iet echt groot is, is uitbreiding niet direct voor morgen...
groeten,

Arvid