Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

gips lijmen?

Gestart door Michiel, 17 november 2007, 17:58:59 PM

rixke rail

Ik heb deze week van bij Jocadis die gipsen huisjes van Kit-Nord meegenomen, en ik ben er dus dit weekend aan begonnen.
Het rood is Humbrol verf, met penseel aangebracht, niet overal even dik geveegd. De afwerking met grijze Talens plakkaatverf voor de voegen en een beetje sepia Talens verf voor het vuil met een vod aangebracht.





Wat vinden jullie ervan ?
Voor het lijmen heb ik ook houtlijm gebruikt, met prima resultaat.
Voor het lijmen van de plastic-onderdelen : secondenlijm (cyano-acrylaat).
Modelspoorse groeten.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ysbeer

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Gips kun je niet lijmen met gips.punt
Gips kun je wel lassen met gips.punt
Houtlijm werkt in bijna alle gevallen beter.punt
Wie schijft nu weer het tegendeel van het tegendeel.

wim ysbeer



Gerrit
was niet slecht bedoeld,tegen niemand.
Maar ik vond het eigenlijk zo leuk dat iedereen weer hetzelfde scheef,maar dan net iets anders.
Maar ja wat melig weer vandaag,vandaar.

wim ysbeer

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Saraan

Hallo medespoorders,

Ik heb een aantal gipsonderdelen gekocht (een een tunnelportaal, tunnelgewelf en muurtjes), maar moet ze nu aan elkaar zetten. Hoe doe ik dit best? Welk lijm kan ik gebruiken, en hoe krijg ik de naad weg? Iemand, enig idee?

groetjeNs,
Michiel



Ervaring met perrondelen.(van gips)

Leg de twee perrondelen(of straatdelen)op een hard en absoluut plat vlak.
Schuur voorzichtig de twee zijde die tegen elkaar moeten passen langs elkaar.
Dus geen schuurpapier ,of wat dan ook,alleen de twee delen voorzichtig langs elkaar schuren.
DE dan ontstanen passing is vrijwel 100%.
Bij perrondelen (met tegels)zie je de spalt(indien goed geschuurd)niet meer zitten.

wim ysbeer



Ludwig

Allemaal erg interessante tips.
Eigenlijk zouden we een plaatsje moeten cre?ren waar zulke bruikbare info wordt bijeengebracht.
Dit soort informatie zoeken we allemaal wel eens.
Een soort van tiphoekje [:D]
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

belair

Dat zijn nu tips waar een mens iets aan heeft. Het forum bloeit weer open.[:D][;)]
mvg
Luc

edit: Ludwig zijn antwoord was iets vroeger geplaatst dan mijn, een goed voorstel als ik mag zeggen.

Michiel

Heren, jullie hebben me een fantastische lijst van tips gegeven. Ik dank jullie allen hartelijk hiervoor. Hiermee kan ik aan de slag; knoeien en klidderen tot het in de vingers zit[:p]. Van zodra ik een toonbaar resultaat heb, laat ik dat zeker weten.

Wat is dit forum prachtig, niet?[8D]
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Ludwig

Allemaal erg interessante tips.
Eigenlijk zouden we een plaatsje moeten cre?ren waar zulke bruikbare info wordt bijeengebracht.
Dit soort informatie zoeken we allemaal wel eens.
Een soort van tiphoekje [:D]
Groeten
Ludwig




>>>> Vindt ik ook en heb dat hier al meerdere malen geschreven,tevergeefs....

Gerrit

martintje

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Ludwig

Allemaal erg interessante tips.
Eigenlijk zouden we een plaatsje moeten cre?ren waar zulke bruikbare info wordt bijeengebracht.
Dit soort informatie zoeken we allemaal wel eens.
Een soort van tiphoekje [:D]
Groeten
Ludwig




>>>> Vindt ik ook en heb dat hier al meerdere malen geschreven,tevergeefs....

Gerrit



ja duhhhh, als het forum zo vol staat met bruikbare tips en foto's. is een maandblad overbodig aan het worden....[;)]
Mvg Marty

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Ludwig
Eigenlijk zouden we een plaatsje moeten cre?ren waar zulke bruikbare info wordt bijeengebracht.
Dit soort informatie zoeken we allemaal wel eens.
Een soort van tiphoekje [:D]
Wat voor de ene een goede tip is, is voor de ander "oud nieuws". De ene wil praktijktips over materialen, de ander over een locverbouwing...
Hoe ga je kiezen wat een goede tip is?

Het forum verder indelen lijkt me voor deze soort informatie noch efficient, noch effectief.
De zoekfunctie van het forum zou hierin moeten helpen, maar dan zou het een pak schelen als de titel van de draadjes de achterliggende lading dekt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ludol

@ysbeer, heb je al eens gehoord van roze plaaster oftewel L-gips.Deze is speciaal om Gyproc te kleven. Kijk er de Gyproc boekjes maar eens op na. "Waar het gyproc-papier weg is eerst roze plaaster gebruiken".

ysbeer

citaat:
Geplaatst door ludol

@ysbeer, heb je al eens gehoord van roze plaaster oftewel L-gips.Deze is speciaal om Gyproc te kleven. Kijk er de Gyproc boekjes maar eens op na. "Waar het gyproc-papier weg is eerst roze plaaster gebruiken".


Eerlijk gezegd heb ik gen flauw idee wat GYPROC is,ik denk iets van behang of zo maar ??????????

Ja en dan het lijmen van gips,ik denk dat je dat met veel materiaal kan doen.
Vraag ik alleen waarom steeds verder zoeken naar nog exclusieveren materiaal om iets te doen wat met heel gewone witte hout lijm perfect gaat.
Ik vraag mij echt af wat je hebt toegevoegd aan onze hobby als je ontdekt dat je b.v gips ook kan plakken met ...... of met ///////
Zal allemaal best waar zijn maar wat is het nut.
Natuurlijk kan ik mijn verf ook verdunnen met bronwater,of gewijdt water,of water uit lourdes,of uit de middelandse zee maar het voegt zo weinig toe.
Ik doe het gewoon met kraanwater en dat gaat prima.

wim ysbeer

wisselstromer

je weet zeker wel wat gyproc is
ken je die grote gipsen platen niet waarmee je bv ene zolder afwerkt?

gyproc is trouwens geen "product" maar een merknaam
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

just4fun

citaat:
Geplaatst door wisselstromer

je weet zeker wel wat gyproc is
ken je die grote gipsen platen niet waarmee je bv ene zolder afwerkt?

gyproc is trouwens geen "product" maar een merknaam


Ik denk niet dat Gyproc in Nederland, het land waar Wim 'ysbeer' woont, te verkrijgen is. Het is eigenlijk een Belgisch product, dacht ik (vroeger made in Wijnegem bij Antwerpen).
De echte benaming is gips-kartonplaat, of zoiets, denk ik.
Er bestaan trouwens zeer vele merken die dit soort platen maken: Gyproc dus, Knauf, Lafarge, Fermacell, ...
Paul

ysbeer

Dank

Gyproc is mij nu in ieder geval duidelijk.
Gipsplaat is ook hier wel bekend.

wim ysbeer

Peter

Ik gebruik,zoals reeds gemeld op dit forum, witte houtlijm van Pattex, en de beste ervaring heb ik met de watervaste lijm van Pattex. Eigelijk maakt het weinig uit welk merk, 'k heb ook al Uhu-coll gebruikt en net zo goed.
Met vriendelijke groeten
Peter