Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Voor Stomer en andere ge

Gestart door Bundesbahnfreak, 29 oktober 2007, 12:10:47 PM

Bundesbahnfreak

De diesellok V140 van de DRG-DB

In de periode tussen beide wereldoorlogen werden de eerste stappen naar de dieseltractie gezet.  Bij kleine locotractoren en motorwagens had men succes doch voor grote vermogens had men problemen om de juiste transmissie te vinden.

Men zocht hiervoor naar verschillende soorten transmissies;
mechanisch; deze werd reeds bij locotractoren toegepast maar was veel te licht voor locomotieven.
Men probeerde hydraustatisch, hier drijft een pomp olie aan die op haar beurt een motor aandreef.  Doch dit systeem voldeed eveneens niet.
Zo werd ook  een pneumatisch systeem ontwikkeld waar via de dieselmotor een compressor werd aangedreven die de lucht (die via een warmtewisselaar door de uitlaatgassen opgewarmd werd) comprimeerde, deze lucht werd via zuigers zoals bij stoomloks gebruikt om een stangenstelsel aan te drijven dat de wielen in beweging zette.
Eveneens probeerde men een direkte aandrijving te ontwikkelen, hierbij lagen 3 cilinders zoals bij stomers horizontaal en dreven rechtsreeks het stangenstelsel aan.

Al deze systemen hadden hun nadelen en waren niet geschikt voor verdere produktie, men zocht zijn heil bij de hydraudynamische aandrijving systeem F?ttinger dat door Voith geproduceerd werd.  Deze gekende firma had in deze materie de nodige kennis door reeds bestaande motorwagens en werd aangesproken om een transmissie voor groot vermogen te ontwikkelen.
Voor de volledigheid moet ik de dieselelektrische transmissie vermelden, doch deze lok (de BR D310 of BR V188 of 288) is origineel een Wehrmachtlok en niet van de DRG.

In 1935 wordt de lok bij Krauss-Maffei vrijgegeven, de motor stamt van MAN en is een 8-cilinder van 1400 Pk met turbo, de elektrische installatie komt van BBC.
Eveneens steekt in deze lok nog een stoomverwarmingsketel voor de verwarming van de voertuigen en een hulpmotor van 120 Pk die oa een generator aandreef voor de boordspanning van 220 V.
De asopstelling is 1C1 met tractiewielen van 1400 en lopers van 850 mm diameter en de lok had een maximum snelheid van 100 km/u.
In 1935 wordt de lok tentoongesteld voor het feest van 100 jaar spoorwegen in Duitsland.  Na testen en verbeteringen werd ze in 1936 afgenomen door de DRG die de lok zowel voor reizigers als voor goederen gebruikt.
Tijdens WO2 wordt de machiene niet gebruikt wegens brandstofgebrek eveneens wordt ze door luchtaanvallen beschadigd.
Na WO2 wordt ze opgelapt en kreeg ze eveneens haar speciale uitlaat (die boebel op het dak).  Toen werd ze toegewezen aan Bw Frankfurt-Griesheim waar eveneens de eerste V80?s toekwamen, tot 13/10/53 werd ze gebruikt voor proeven.  Vanaf 1957 stond de lok in de technische hogeschool van Karlsruhe, hierna verhuisde ze in 1970 naar het Duits Museum in M?nchen tot ze over een paar jaar verkaste naar Lokwelt te Freilassing.

Links
HF Kern voor het model
urlhttp://www.hfkern.gmxhome.de//url
kijken onder Marklin => loks => diesel => V140
duitse wikipdia
urlhttp://de.wikipedia.org/wiki/V140/url
Lokwelt Freilssing
urlhttp://www.lokwelt.freilassing.de/modules/gallery.php?action=show_single_image&ga_id=1&im_id=8/url

Groeten

Rudy


Peter

Weeral uitstekend opzoekwerk en informatie voor de ge-interesseerden in Duitse loks. Freilassing is trouwens niet enkel voor de V140 een reisje waard. Vrij groot station op een boogscheut van de Oostenrijkse grens (Salzburg) met zeer goede fotostandpunten, en een vrij grote modelbouwwinkel.
Trouwens heel het Berchtesgadener land is van natuur en treinen de moeite waard.
Luc, als volgende misschien de E94 ?
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

@ Peter,

Bedankt

De 194 is mijn favouriet, dit machien straalt zoveel karakter en kracht uit en heeft zo'n interssante geschiedenis.
Ik wou eerst nog een specialke te doen rond de " Wehrmachtloks 236,270 en 288"

Groeten

Rudy

Michiel

En nog een paar beelden van het museummodel:





groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jean

Waarvoor dienen de twee uitsteeksels voor op de neus van de V140?

grt,
jean

Peter

De twee uitsteeksels zijn leuningen van de overgang van lok naar wagens.
Tussen die twee uitsteeksels bevind zich een deur. Onderaan zie je trouwens de overgangsplaat. De meeste diesel en eloks E16,E32 enz. Hadden dat trouwens ook.
Met vriendelijke groeten
Peter

Stomer

Bedankt Rudy en Co voor de volledige informatie en de prachtige foto's.
Ik ben zot van deze loc, maar nergens meer te vinden.

Groeten
Marc
 

Bundesbahnfreak

Stomer, zo zijn er loks waar ik meer dan 10 jaar achter zoek  maar toch nog vind op een ruilbeurs.  De moed niet opgeven[;)]

Groeten

Peter

Een paar weken geleden stond die nog bij H?nerbein in Aachen.
Helaas duurt het tot eind november eer we nog eens naar Aachen, gevolgd door bezoek bij vrienden daar in de buurt, gaan.
Stuur anders een email naar hen als je zeker wil zijn (en voor de prijs)
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Ik zou er zeker op bieden,het is een hele mooie,en goed lopende lok van trix.
Ik heb hem in blauw,maar dat maakt natuurlijk geen verschil.
Tot zo een 140/150 euro is hij zeker niet te duur.

wim ysbeer

pabe

Daarstraks reed ie rond op de wisselstroombaan op de expo van de Pijl in Mechelen....  [:p]