Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

SMD leds

Gestart door EricVW, 26 oktober 2007, 10:01:57 AM

EricVW

Hartelijk dank
Dat zal wel lukken
Groeten,
Eric

loebaske

Dat is idd. een vrij simpel trukje en die in je geheugen blijft3...goed gevonden B-modelbouw[;)][;)][;)]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door mini-bs

Deze kant moet je bij effectief gebruik via een gepast weerstandje aan de positieve spanning koppelen.

De weerstand hoeft niet perse aan de anode-zijde te zitten. Mag ook an de kathode. Het hangt er maar net vanaf wat montagetechnisch het handigst is.

Stomer

Ik heb mij bij Conrad SMD's aangeschaft met draadjes, nog ??n vraagje: is de weerstandwaarde gelijk als deze bij andere LED's
( vb. 14 V = 750 Ohm) ?

Groeten,
Marc
 

13erke

Wat is de benaming van je leds? Zo komen we al een heel stuk verder.[;)]

Stomer

Hier de specificaties:
Uf typ 2 V
Iv typ 43 mcd
If     20 mA
 

13erke

indien uf de maximaal toelaatbare spanning is en if de maximale stroom door de led geldt:
U tot =14 V
Over de led mag er maximaal  2 V staan, dan blijft er nog 12 volt over voor de weerstand.
i max = 0.020 A
Dus moet de weerstand een waarde hebben van  
R= U/I
_=12v/0.020A
_=600 ohm

veiligheidhalve zou ik de waarde wel wat groter nemen, een 700 Ohm of zo

ysbeer

citaat:
Geplaatst door 13erke

indien uf de maximaal toelaatbare spanning is en if de maximale stroom door de led geldt:
U tot =14 V
Over de led mag er maximaal  2 V staan, dan blijft er nog 12 volt over voor de weerstand.
i max = 0.020 A
Dus moet de weerstand een waarde hebben van  
R= U/I
_=12v/0.020A
_=600 ohm

veiligheidhalve zou ik de waarde wel wat groter nemen, een 700 Ohm of zo




De formule werkt en de uitkomst is correct.
Maar het is niet de max spanning over de led(dat bepaald de led zelf)
maar de maximale stroom die je door de led mag sturen.
In de praktijk is je spanning gedeeld door de max stroom in mA de weerstand in kiloohm.
De veilige factor ontstaat dan van zelf(door het spannings verlies over de led)
Ik weet ook wel dat dit niet absoluut correct is maar in de praktijk werkt het uitstekend.
Ik heb al honderde Leds op deze manier zonder defecte aan gesloten.
Dus 15 Dc Imax 20mA=
15/20=0.75 =750 ohm =820 ohm (standaard waarde)
wim ysbeer

13erke

je hebt gelijk, ik had even over het hoofd gezien dat een diode geen lineair element is...

loebaske

Knappe gasten hier....technics goe op de hoogte[;)]

Havoc

citaat:
In de praktijk is je spanning gedeeld door de max stroom in mA de weerstand in kiloohm.
De veilige factor ontstaat dan van zelf(door het spannings verlies over de led)


Klopt natuurlijk zolang je spanning groot genoeg is in verhouding tot de spanning over de led. Dus met 10-20V geen probleem. Maar met 3.3-5V ga je toch de volledige berekening beter doen.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat in modelbouw je leds ook met 2mA kunt gebruiken (1/10-de van de nominale stroom). Voor sommige 'high-efficiency" types is dat trouwens reeds voldoende voor heel wat licht.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Klopt, Havoc. In de praktijk is er niet veel (lichtopbrengst-)verschil tussen aansturen met 10 of 20 milliamp?re.
Onder mijn perronkappen krijgen de ledjes slechts 1mA - en dan geven ze nog ruim voldoende licht.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

EricVW

Het is niet te verwezenlijken, ze zijn te klein
groeten,
eric