Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

SMD leds

Gestart door EricVW, 26 oktober 2007, 10:01:57 AM

EricVW

Heeft er iemand ervaring met het solderen van SMD leds?
Ik heb er namelijk gekocht bij Conrad,

Er zijn geen draadjes aan.

groeten,
Eric

ysbeer

Er zijn inderdaad geen draadjes aan.
Dit soort leds zijn bedoeld om op printplaten te worden gezet.
Heb je zo een print dan kun je de led op de juiste plaats vast lijmen en daarna met een soldeerbout(tje)met kleine punt,zeer voorzichtig wat tin tussen print en led aansluiting laten lopen
kort solderen, en meteen goed, is aan te bevelen,want alhoewel zo een led best wat kan hebben,hij is sneller kapot dan je denkt.

Een redelijke manier om er toch nog draadjes aan de led te krijgen is ongeveer de zelfde vast lijmen(b.v op papier)en nu niet alleen de led maar ook de zeer dunne draadjes.
En dan weer solderen.

Het blijft nogal kriegel werk,maar het kan wel.
let op geen lijm op de soldder plek van de led.

Eerlijk gezegd koopt ik na wat gepruts met smd leds,als het even kan,liever 3mm met draad.
In b.v wagens gaat dat prima.

wim ysbeer

EricVW

Een nieuwe uitdaging
Ik heb printplaten
Te proberen waard
Geven ze genoeg licht?
Eric

dgrr57

En voor wie niet wil/kan solderen : Led met draad

Gerolf

smd-Leds geven best veel licht, toch zeker als je ze wil gebruiken voor model-straatverlichting of interieurverlichting in wagens.
Een draadje er aan solderen is te doen, maar niet simpel. De methode van Wim (ijsbeer) is zeker goed, maar je kan je componenten (smd en draad) ook even in een tangetje klemmen.

Ik gebruik vertinningspasta, zodat je een minimum aan harskernsoldeer nodig hebt en snel kan werken (je mag zo'n ledje zeker niet te heet stoken, want je soldeert vlakbij de chip)

In MSM 50, 58 en 60 staan praktijkfoto's voor het solderen van SMD's [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

EricVW

printplaatjes
het zijn toch geen speciale printplaten?
Ik heb er met doorlopende plaatjes, ik weet niet of dit het juiste woord is
Ga ook nakjiken in de MSM
Groeten,
Eric

EricVW

Waar bevind zich de anode , en de kathode?
Eric
Nagekeken MSM

Gerolf

De manier waarop anode en kathode aangegeven worden verschilt nogal: soms een inkeping, soms een streepje, ...
Je kan via de website van Conrad de datasheets hiervoor bekijken: ga naar je gekochte artikel - meestal staat daar een link naar een pdf.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

EricVW

Ga het nakijken
In de kataloog, zie ik geen spoor
Eric

EricVW

Link gevonden bij conrad
Kan dit niet openen, voor bijkomende inlichtingen
Eric

EricVW

Link gevonden bij conrad
Kan dit niet openen, voor bijkomende inlichtingen
Eric
Op de doorsnee tekening  zijn de linker en de rechterkant twee verschillende halve cirkels
Dat ga ik nakjiken op de led


loebaske

SMD word gesoldeerd met warme lucht soldeerbouten en is meestal professioneel materiaal[^]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door loebaske

SMD word gesoldeerd met warme lucht soldeerbouten en is meestal professioneel materiaal[^]

... of in een oven. Dat klopt voor 'grote' elektronische schakelingen.
Voor kleine ingrepen is het te doen met een klassieke (fijne) bout.
Je hebt echter soldeerervaring nodig om een goed resultaat te krijgen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

RobE

citaat:
Geplaatst door Eric VW

Waar bevind zich de anode , en de kathode?
Eric


Pak je multimeter en je weet het.
Rob

mini-bs

citaat:
Geplaatst door RobE

citaat:
Geplaatst door Eric VW

Waar bevind zich de anode , en de kathode?
Eric


Pak je multimeter en je weet het.
Rob



Zet je multimeter op de stand 'weerstanden' (welke schaal maakt niet zo uit, normaliter de laagste). Zorg er voor dat je probes juist zitten (rood en zwart in de juiste connectoren) en raak de led aan met de twee probes elk aan een soldeerpunt. In de stand waarin de led oplicht is het aansluitpunt dat je moet aanraken met de zwarte probe de ANODE. (*) Deze kant moet je bij effectief gebruik via een gepast weerstandje aan de positieve spanning koppelen.

*(de rode probe zit dus aan de kathode)