Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Plexiglas voor interieurverlichting

Gestart door Bundesbahnfreak, 24 oktober 2007, 23:05:11 PM

Bundesbahnfreak

Misschien een dom idee, ik ben aan het denken om LED's op een strook plexiglas te monteren en zo in te bouwen in rijtuigen.
Heeft iemand dit al ooit gedaan??  En wordt het licht dan genoeg verspreid of heb ik ijdele hoop:I

Groeten

Rudy

Pol

#1
Misschien kan je hier ook even een schetsje plaatsen hoe je dat precies wil doen?
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

hobbyist

#2
Bij plexiglas werkt identiek het zelfde als lichtgeleiders, alleen op het uiteinde dus. Wil je een betere spreiding dan zul je het in een zaagtandvorm moeten maken. Wellicht zal plexiglas mindersterk schijnen dan dat je een reeks minileds achter mekaar plaatst ( brelec)

Bundesbahnfreak

#3
citaat:
Geplaatst door hobbyist

Bij plexiglas werkt identiek het zelfde als lichtgeleiders, alleen op het uiteinde dus. Wil je een betere spreiding dan zul je het in een zaagtandvorm moeten maken. Wellicht zal plexiglas mindersterk schijnen dan dat je een reeks minileds achter mekaar plaatst ( brelec)



Was ik bang voor

Groeten

Rudy

doomslu

#4
Brelec gebruikt toch een lichtgeleider met aan beide uiteinden een ledje ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

#5
Of je moet je plexi een defusie geven...door met schuurpapier er over te gaan, of te bekleven met zandstraalfolie...

Bundesbahnfreak

#6
citaat:
Geplaatst door loebaske

Of je moet je plexi een defusie geven...door met schuurpapier er over te gaan, of te bekleven met zandstraalfolie...



Dat heb ik ook al gehoord, ik ga ??n van de dagen eens proberen, ik had gedacht om de LEDs (rechthoekige) bovenop het plexi te kleven.  Moet wat experimenteren als ik wat tijd heb.

Hoe jullie op de hoogte

Groeten

Rudy

dancer

#7
van waar haal je het plexiglas dan?  Ik had er ook al aan gedacht om plexiglas ervoor te gebruiken...

INFO

#8
Bij de doe het zelf bouwmarkt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

#9
Tikje naast de pot maar toch maar.

Ik heb voor 2 euro 30 bij de lidl een led lap 12 volt gekocht
Bij thuiskomst de lamp in een plastic zak gedaan,en toen met een goed gerichte slag het glas gebroken.
Uit de scherven komt een printplaat met 18 heel mooi wit brandende leds.
Wel met (zeer)korte draadjes en 5 mm rond
Tegen het dak van de wagens geplakt heb ik voor 2.50 drie wagens van perfect wit licht voor zien.
En tenzij je op de grond gaat liggen zie je ze niet zitten.

wim ysbeer

doomslu

#10
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Tikje naast de pot maar toch maar.

Ik heb voor 2 euro 30 bij de lidl een led lap 12 volt gekocht
Bij thuiskomst de lamp in een plastic zak gedaan,en toen met een goed gerichte slag het glas gebroken.
Uit de scherven komt een printplaat met 18 heel mooi wit brandende leds.
Wel met (zeer)korte draadjes en 5 mm rond
Tegen het dak van de wagens geplakt heb ik voor 2.50 drie wagens van perfect wit licht voor zien.
En tenzij je op de grond gaat liggen zie je ze niet zitten.

wim ysbeer

Lijkt me een leuke tip. Hoe ziet zo'n lamp er uit ? Ik kan er me, eerlijk, niets van voorstellen. [:I]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

#11
En dan te bedenken dat je bij Conrad voor de goedkoopste witte led 69 cent moet betalen. Dat is 5 keer zo duur als de "ysbeermethode".

dancer

#12
Ja, ik ben ook benieuwd om welke leds het juist ging van bij LIDL..
??

Gerolf

#13
Conrad is niet de interesssantste voor witte leds. Leds-buy is beter:
http://www.leds-buy.nl/warm-witte-led-120-graden-5mm-p-672.html
?0,49 met verdere kortingen voor grote tot h??l grote hoeveelheden [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

wisselstromer

#14
een onderwerp in de lijn van dit draadje mss

ik ben nu thuis bezig met verlichting in ms wagons te zetten en ze ook te voorzien van stroomgeleidende koppelingen die ontkoppelbaar zijn, dus niet de vaste dissel die marklin heeft

in het weekend maar ik hopelijk tijd om er een draadje van te maken
wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer