Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Nieuw spoormuseum NMBS?

Gestart door n/a, 08 oktober 2007, 17:33:39 PM

guy holbrecht

Tja Roland,

Grafitti na ??n dag, ruiten en lampen kapot na twee dagen,... Echt zonde om dergelijke machine op een sokkel voor het stationsgebouw neer te poten. Het minste van mijn zorgen is momenteel waar dergelijk museum komt.Belangrijker is dat het er komt, en dat eindelijk alle historische materiaal op ??n plaats kan verzameld, bewaard en uitgestald worden. Of dit nu in Walloni?, Brussel of Vlaanderen is, dat doet er niet toe. Als je echt iets wilt zien, kijk je immers niet op een kilometer. Uiteraard gaat mijn voorkeur nog steeds naar T&T. We hebben het daar jaren geleden al over gehad.

Groeten,
Guy

n/a

Kijk eens voor naar het dossier aub, lok kapot ??? TT is onmogelijk, een bi-communautaire museum kan enkel in Brussel blijven

rgp

Dag,

idefix, herlees eens mijn post: de lok is NU nog NIET kapot, maar HOELANG zal het duren als hij op het stationsplein staat.

T&T is ook Brussel !

Roland

Havoc

Toch ongeloofelijk hoe de franstaligen liever een slecht museum hebben dat hun politieke doeleinden dient dan een museum dat iets voorstelt en presentabel is zodat de geschiedenis van de belgische spoorwegen eindelijk wat uitstraling krijgen.

Ik kan enkel hopen dat er bij de NMBS intelligentere mensen zich met het probleem bezighouden en dat die het welzijn en toekomst van de collectie tot doel hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dgrr57

Niet iedereen in dezelfde zak steken. Dank u [:)]

ps.: denk je echt dat een museum in Oostende beter zou zijn ?

citaat:
Geplaatst door Havoc

Toch ongeloofelijk hoe sommige Franstaligen liever een slecht museum hebben dat hun politieke doeleinden dient dan een museum dat iets voorstelt en presentabel is zodat de geschiedenis van de Belgische spoorwegen eindelijk wat uitstraling krijgen.

Ik kan enkel hopen dat er bij de NMBS intelligentere mensen zich met het probleem bezighouden en dat die het welzijn en toekomst van de collectie tot doel hebben.


Havoc

Sorry, je hebt gelijk.

Geen idee van Oostende, nog nooit in het station geweest. Maar veel plek kan er niet zijn. En de koepel is ook al lang weg. Schaarbeek ken ik echter wel. En daar is echt niks deftig van te maken. Een hoekje daar en een hoekje ginder, geen plaats voor de volledige collectie en zeker niks voor nog uit te breiden. Of gaan ze het staion sluiten? T&T is ook niet ideaal maar biedt meer mogelijkheden. Een centrale ligging is interessant, maar voor mij primeren de mogelijkheden. Zowel nu als op lange termijn.

Eigenlijk zou het eindpunt van een afgedankte lijn v??l beter zijn. Zodat er museum verkeer mogelijk is op beperkte schaal zoder dat er op de Infrabel sporen moet gereden worden maar dat er toch een aansluiting is. De Vennbahn is in dat opzicht een stuk interessanter. Staat er niet ergens een militair domein leeg met spooraansluiting?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dgrr57

ik hoop echt dat ik me vergist, maar dit is wat er ons te verwachten staat [:(][:(][:(][:(][:(][:(][:(][:(][:(][:(]



Aan de prijs van het oud ijzer zal de NMBS snel haar rekening gedaan hebben [:(][:(][:(][:(][:(][:(][:(][:(]

n/a

de volledige verzameling tonen onmiddelijk, is de grootste fout, zo zullen de mensen een keer komen, en nooit terugkomen, u hebt geen idee, max 20 stukken tonen en ieder jaar veranderen, schaarbeek is mooi en is de enige kans voor de chalumeau en afbraakwerf, oostende, onmogelijk voor bi communautaire, te ver, te simpel, en te zout[;)]

Havoc

citaat:
de volledige verzameling tonen onmiddelijk, is de grootste fout, zo zullen de mensen een keer komen, en nooit terugkomen, u hebt geen idee, max 20 stukken tonen en ieder jaar veranderen,


Als ze dat doen komt geen kat. Mensen willen een museum zien waar iets te zien is. Niet iets zoals Brussel Noord. Voor 20 stuks verplaats ik me niet. En zeker geen 2 keer.

Ik heb de indruk dat je een van de politiekers bent die absoluut Schaarbeek wil voor het museum. Je hebt echter geen overtuigende argumenten net zoals je duidelijk geen idee hebt wat bezoekers tegenwoordig van een museum verwachten en wat de huidige eisen zijn voor een museum. Er moeten meer bezoekers komen dan die enkele freaks die hier rondhangen om het leefbaar te houden.

Tegenwoordig is dat meer dan een lekkende hangar waar een rommeltje oud ijzer dicht tegen elkaar geperst staat zodat je er niet vanop een gepaste afstand naar kan kijken. Dat is ook meer dan gewoon een hoop sporen buiten waar de boel lekker verder roest en je over de sporen moet kruipen.

Denk je echt dat als je een hoop museumstukken in Schaarbeek buiten zet en er museum opzet dat er binnen de week geen grafitti op gaat staan?
Denk je echt dat de reserve als ze niet toegankelijk is voor het publiek die ooit onderhouden zal worden? (zoals de reserves nu)
Denk je echt dat er ooit een wisselende collectie zal zijn?

Als je daar allemaal ja op ontwaard ben je echt naief. Waarschijnlijk geloof je al die politici. Momenteel is de verkiezingsgedachte nog heel sterk aanwezig. Eenmaal er een regering is zal het heel stil worden en zullen we er niks meer van horen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Dag,

Johan, idefix weigert zijn aam bekend te maken (allo administrators !) en is naar alle waarschijnlijkheid een stroman van ??n of ander franstalige beleidsmens.

Hij en zijn kopanen hebben al duidelijk getoond dat ze ONBEKWAAM zijn in de materie "museum".

Het bewijs is dat niemand komt kijken naar een volledig museum.  In Mulhouse staan op enkele uitzonderingen na alle representatieve stukken, in York idem, in Luzern idem, in Utrecht idem.

En Oostende is te simpel, en wat dan gezegd van het boerengat Treignes.

Als het ooit in Oostende komt, idefix, zal alle uitleg ook in het Frans zonder schrijffouten aanwezig zijn, of dat alles in Schaarbeek ook in foutloos Nederlands zal t lezen zijn, is meer dan twijfelachtig, want het is duidelijk dat men het "museum" gebruikt om werkjes toe te vertrouwen aan "vriendjes" en als die hun taalkennis even groot is als de uwe, ja dan .....

Roland de polygloot

jarikd

Misschien dat voortaan van elke lok, treinstel, rijtuig en wagon 2 exemplaren bewaard moeten worden. De ene voor het Vlaamse NMBS-museum en de andere voor het Waalse SNCB-museum. Dan is het in een keer gedaan met het geruzie.
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

doomslu

citaat:
Geplaatst door rgp

Johan, idefix weigert zijn aam bekend te maken (allo administrators !) en is naar alle waarschijnlijkheid een stroman van ??n of ander franstalige beleidsmens.

Er is een mailtje onderweg naar 'idefix'. We wachten af...

Wat mij persoonlijk betreft mag dat museum er komen waar er een deftige plaats is. Het zal mij worst wezen of dat in Oostende, Antwerpen, Li?ge, Brussel of Arlon is. Waarom moet daar in Belgi? altijd een communautaire kwestie van gemaakt worden? Ik begrijp het niet.. [V]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

guy holbrecht

Luc,

Ik begrijp dat ook niet goed. Al die communautaire kwesties, daar ligt de modale Vlaming of Waal niet van wakker. Ik was gisteren nog in Arlon (in de modeltreinclub). Ik deed mijn best om in het Frans te praten. En toch kreeg ik, als ik het betreffende woord niet vond, Nederlandstalige hulp in de aard van 'zeg het maar in het Nederlands'. Dat vond ik geweldig. Het zijn blijkbaar enkel onze politici en enkele heet geblakerde warhoofden die overal problemen achter zoeken. Jammer! En wat nu dat spoorwegmuseum betreft: als je de geschiedenis er op na slaat, dan kan je er niet om heen dat bijna alle fabrieken(let op: bijna alle, niet allemaal) van spoorwegmaterieel in het Franstalige gedeelte van het land waren gelegen. Zou het dan niet een klein beetje logisch zijn dat, indien een museum er ooit komt, dit op zijn minst in een tweetalig, laat staan in het Franstalige gedeelte van het land komt te liggen. Persoonlijk heb ik daar geen problemen mee. Afstand kan in dit geval, in dit kleine land, niet als excuus worden ingeroepen. Een Nederlander uit Friesland dient immers ook heel wat kilometer af te leggen vooraleer hij in het Nederlandse spoorwegmuseum in Utrecht is.  En dan zwijgen we nog maar van de afstand die iemand uit Engeland of Frankrijk moet afleggen om zijn nationaal spoorwegmuseum te bezoeken.
In deze discussie is er echter maar ??n ding dat me blijft boeien, en dat is de effectieve oprichting van dergelijk museum. Dat is prioritair.

Groeten,
Guy

Havoc

Bedankt voor de morele steun. Gisteren werd het me even teveel. Gewoon hier inschrijven voor politieke propaganda te verspreiden... Moesten er dan nog echte argumenten volgen tot daar aan toe.

Een museum is meer dan een hoop objecten. De grote kost zijn niet de gebouwen maar de mensen nodig om te open te houden. Enkel daarom is 1 groot museum beter dan 5 kleine. En de NMBS heeft een hele hoop in de reserves zitten. Ik dacht dat Leuven wat staan hed, maar bij de opendeur van de GRA liep er een fotoreeks van La Louviere. En er zijn nog depots.

Om een voorbeeld te geven, Dresden werkt ook aan een nieuw museum om de collectie te zetten. Momenteel is er het verkeersmuseum waar een 20-tal dingen staan en de loods waar de rest staat. Die loods is 2x per maand open (zegt genoeg zeker). Voor het nieuwe museum dat 39 locs en 92 wagens moet herbergen voorzien ze 3500 meter spoor, een draaischijf en werkend depot voor stoomlocs incl restauratiewerkplaats. Ik vrees dat de NMBS heel wat meer heeft staan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Dag,

Guy, ik geef u VOLLEDIG gelijk, van mij mag daar museum komen waar ook, op voorwaarde dat het een museum is waar men naar het verleden van de NATIONALE spoorwegen kan kijken.

De argumentatie voor Schaarbeek is duidelijk dat het museum op zich niet de hoofdzaak is, en om dat te bekomen wat men eigenlijk wenst stuurt men zijn stromannen uit.

Roland