Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Nieuw spoormuseum NMBS?

Gestart door n/a, 08 oktober 2007, 17:33:39 PM

n/a

Volgende berichtje gelezen op Zita-nieuws:

NMBS wil Tour en Taxis terug
De raad van bestuur van de NMBS heeft beslist opnieuw de hand te leggen op Tour en Taxis, dat in 2001 naar vastgoedbedrijf Robelco overging. Dat schrijft Le Soir zaterdag.

Het contract voorziet in opschortende voorwaarden. Zo moest de koper de site binnen de zeven jaar ontwikkelen. De spoorgroep beroept zich nu op die clausule. De NMBS wil er een spoormuseum van maken. Robelco betreurt de agressieve houding van de spoorwegen en zegt dat politiek geruzie de lancering van een project heeft vertraagd en dat er clausules in het contract zijn die de maatschappij eveneens kan inroepen om de procedure van de NMBS te weerleggen

Tom

Het is te hopen, Thurn en Taxis is een unieke, historische en centraal gelegen plaats voor een spoorwegmuseum.
Er is alleen nog veel werk aan.
Tom

Havoc

Totaal ongeschikt voor een museum. Slecht bereikbaar, zeker per spoor. Een hoop interessante zaken zijn reeds tegen de vlakte gegaan etc... Typisch belgisch ze gaan weer zo lang leuteren tot iedereen in slaap ligt en dan niks doen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

guy holbrecht

Dit is nu weer typisch Belgisch. Toen alle sporen er nog lagen kon er geen sprake zijn dit terrein en de gebouwen om te vormen tot een spoorwegmuseum. Ik heb er nochtans genoeg treinen binnengeweten, zeker met die NMBS colli-wagentjes. Volgens insiders was het sporenplan niet geschikt voor de grote stomers uit het museum (te krappe bochten). Nu alle sporen, inclusief de verbinding met het spoorwegennet is opgebroken, komt het onderwerp van een spoorwegmuseum terug ter sprake. De hele zaak spoortechnisch terug opbouwen (we kunnen de verdwenen krappe bogen nu wel aanpassen) zal wellicht zo'n dure affaire zijn dat ook dit voorstel jammer genoeg naar de prullenmand zal verwezen worden. Ik hoop enkel, dat met de nakende verdwijning van de museumbewaarplaats te Leuven, geen al te grote kuis wordt gehouden in het museummateriaal. Enkele jaren geleden is dit al eens gebeurd toen de bundel naast de museumbewaarplaats gesaneerd werd. Al het materiaal dat toen nog buiten stond in quasi zonder pardon gesloopt.

Groeten,
Guy

Gerolf

Goed management en NMBS zijn (alweer) duidelijk geen synoniemen [V]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Duidelijk dat we nooit een serieus museum zullen hebben

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dgrr57

bij onze Waalse vrienden is er blijkbaar iemand (3069) die er een beetje meer van weet. Zie HIER

rgp

Dag,

Idd Philippe Touwaide is de initiatiefnemer.  En enkel Schaarbeek Station zou nog in aanmerking komen, gesteund door de plaatselijke (franstalige) politici.  Dat tussen haakjes is ook belangrijk, want op een bepaald in hun argumentatie schrijf men dat alles  wat naar Oostende gaat verloren is (dus weg uit Brussel), maar in de ander richting is er geen probleem (Treignes en Haine)

T&T is een ander verhaal: ik heb de site gesaneerd (was een beetje vervuild) en dus de sporen uitgebroken.  ROBELCO zou de site herwaarderen maar krijgen blijkbaar altijd tegenwind.

T&T is een optie, maar gaat heel veel geld kosten: de gebouwen zijn in geen al te beste staat en en een adequate en stijlvolle restauratie kost veel geld.  OPenbaar vervoer is een tijdelijk probleem, wel goed bereikbaar met de wagen.

Op TMM (Cdt=rgp) ben ik geen voorstander van een museum in Schaarbeek omdat het een soort van bricolage gaat worden (een stuk links, een stuk rechts, een stuk in het station, ...)

De bereikbaarheid per spoor is ook niet dat zeker als je er eerst moet overstappen in FBN.

Maar de hoofdzaak blijft voor mij alles vrijwaren en een museum met een lange termijn visie bouwen, zodat wanneer de HLE 22,23, en 25 aan kant gezet worden dat er plaats is in dat museum.

Roland

ricky56

En wat hebben wij gezien met de patrimonium in Leuven ? Met de "AM Benelux", de Stoomers Type 10 & 64 ? en alle de andere materieel die daar ligt ?

Brussel is een "centrale punt" in het midden van Belgie, dus vanaf 1 U tot 2 U van Luik, Namen, Charleroi, Oostende, Antwerpen, Blankenberge, Knokke, Doornik, Bergen, en bijna 3 U van Aarlen, Libramont, enz... Maximaal 3 Uuren van elke stad in Belgie om naar Brussel te rijden...

Ook is Brussel tweetalig, en ook onze "Capitale", met TGV-Terminal, Internationaal Airport, en treinen die vanuit Frankrijk, Engeland, Duitsland & Nederland komen... zo veel touristen voor een Museum. Zijn er zo veel touristen in Oostende of in Haine St Pierre en Treignes ? Nee, denk ik !

Zo voor mij is Brussel de beste plaats voor een "Nationaal Spoorwegen Museum" (kijk eens in Frankrijk met Mulhouse en de "Cit? du Train" ? Nu hebben zij een HST lijn, en is Mulhouse 3 U van Parijs... Kijk ook York... 3 Uur minimum vanaf London...

En waarom is Schaarbeek te klein ? Kijk eens de moo?e Museum zij hebben in Utrechtse Maliebaan station ? 't is niet zo groot, maar een heel moo?e Museum voor mij !

Warom dan geen Museum in Brussel, Belg?e ?

Vriendschappelijk,

Ricky.

Sorry voor mijn slecht Nederlands, maar ben ik een "Belge francophone" die wil graag zijn nederlands verbeteren...

janjozef

Voor mij is Schaarbeek goed, T&T had echter veel beter geweest, is een prachtig gebouw (eens voor veel geld het gerestaureerd zal zijn)

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

factageklerk

Ik moet dat toch eerst zien en dan pas geloven [;)] Brussel is een goed alternatief en centraal gelegen maar men mag de toestand van het materieel niet uit het oog verliezen er zijn nog enkele machines die rijvaardig zouden gemaakt kunnen worden want dat is ook belangrijk ..........
 

ricky56

Jawel... En dan enkele "Patrimonium-Werkplaats & "R?serve" in Oostende, Antwerpen Noord, Haine St Pierre, Treignes, en warom niet ook het Wagonsatelier in Voroux Goreux ? Dat kan wel een "r?serve" zijn met niet zo veel werk...

Allez, nu zal ik een beetje in mijn modelspoor werkplaats werken...

Mvg,

Ricky.

rgp

Dag,

Brussel is idd maar maximaal 3u sporen, maar dan wel FBN en FBMZ.  Vandaar naar Schaarbeek kan je zeker in het weekend heel lang duren.

Roland

Havoc

Ik kan best verstaan dat ze alles bij elkaar willen brengen vanuit het hele land waar het nu verspreid staat. En ook dat ze plaats genoeg willen voor nog wat bij te zetten. Vanuit dat oogpunt is T&T natuurlijk goed. Maar er zou toch ook een aansluiting met het net moeten zijn.

Andere site voor een nieuw te bouwen had het klein eiland geweest. Plaats met hopen en ook goed toegankelijk. Maar ja daar is ook alles opgebroken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Dag,

Op lijn 28 is er nog steeds de aftakking naar T&T, zij het slechts over een paar honderd meter.
Een 500m spoor leggen en je bent aan het oud, deels uitgebrand seinhuis.

Roland