Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Schuifbeweging-stangenstelsel

Gestart door Stomer, 08 oktober 2007, 16:23:00 PM

Stomer

Collega's
Ik moet voor een vriend een N-loc terug op de sporen krijgen.
De stoomloc is echter ontdaan van zijn stangen. Voor de reparatie dien ik een mini-klinknagel of iets dergerlijks te vinden voor het stangenstelsel opnieuw te kunnen samenvoegen. Heeft iemand een idee voor dit fijne werk.
 

Gerolf

Dit lijkt me absoluut niet eenvoudig. Er bestaan wel erg fijne boutjes en moertjes (horlogemakers-onderdelen) maar je hebt een soort rivet nodig die bijzonder klein is.
Heb je een foto van het te herstellen deel?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Roderik

Minitec had in Genk hele kleine boutjes en moertjes bij.
Hier is hun site. www.minitec.be
Je kan hen via de site contacteren maar veel meer niet.
Always be modelling!

Michiel

Ik heb dit vroeger wel eens met een stukje koperdraad gedaan. Langs de estetische kant een druppeltje soldeer erop en afvijlen tot een klein kopje. Dan door de ogen van de stangen geduwt en langs de niet-zichtbare kant de draad gewoon omgeplooid. Niet bijzonder fraai, maar het deed z'n werk. 't Is maar een idee, natuurlijk.

Succes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Roderik

Kan je geen fotootje plaatsen? Dat spaart nogal wat giswerk.
Always be modelling!

Stomer

Bedankt voor de reacties. Ik zal trachten mijn kennis van de digitale fotografie deze van de modelspoorwegbouw te laten overstijgen. Het idee van Michiel lijkt mij wel wat.
 

Peter

Weinert heeft wat jij zoekt. Ze maken bv. ook komplete stangen -aandrijvingen voor zowel H0 als voor TT en N.
Onderstaande link voor hun website.

http://www.weinert-modellbau.de/
Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

Miniatuur klinknagels kunnen zeer snel en goedkoop uit nylon visdraad, die in diktes vanaf 0,08 mm tot enkele millimeters leverbaar is, gemaakt worden. Voor het fabriceren van klinknagels zijn diameters vanaf ca. 0,7 mm geschikt.

Verkorte werkwijze:
?   Diameter van het originele klinknageltje meten.
?   Stukje nylon draad van dezelfde diameter afsnijden.
?   Met een verwarmd schroevendraaierblad een kopje, dat juist iets groter dan de montageopening van de klinknagel moet zijn, aan het einde van de nylon draad vormen.
?   Het nylon draadje, met het kopje aan de achterkant van de drijfstangen, door de montageopeningen van de drijfstangen rijgen. Hierbij is het raadzaam om de drijfstangen met een stukje plakband bijeen te binden, zodat ze niet meer kunnen verschuiven.
?   Nylon draadje tot op ca. 2 mm van de voorste drijfstang afknippen.
?   Nu nog met een verwarmd schroevendraaierblad een kopje vormen, en klaar is kees! De bijeen geklonken drijfstangen moeten soepel en zonder frictie met een minimaal spel kunnen bewegen. Is dit niet het geval, zal de locomotief haperen en moet er een nieuw klinknageltje gemonteerd worden.

Jacques Timmermans

Stomer

Bedankt vrienden voor de gestelde oplossingen, zeer straf Jacques, ik ga het proberen.

Marc
 

Gerolf

Inderdaad een ferme tip, Jacques!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw