Modern ??

Gestart door Peter, 27 september 2007, 19:49:25 PM

Peter

Is er een bepaalde reden dat de meeste hier op het forum de moderne NMBS nabeelden. Slechts uitzonderlijk zie je tijdperk III (Gerolf oa.)
en af en toe een artikel voor ombouw in MSM.
Of zou het samenhangen met de toevloed aan modern Belgisch materieel in schaal H0?
Met vriendelijke groeten
Peter

Tom

#1
De toevloed van modellen zal er wel voor wat tussen zitten maar de meesten op dit forum zijn al wat van jongere jaren en deze kiezen eerder voor tijdperk V omdat ze daarvan veel herkennen uit hun omgeving.
Ikzelf koos voor tijdperk IV (en een heel klein beetje tijdperk V) voornamelijk jaren 70 specifiek de Athus-Meuse omdat deze mij nostalgisch doen terug denken (niet dat ik ze zelf heb meegemaakt) aan veel diesel, de bolle neuzen, de K-rijtuigen, de groene kleuren veelvuldig aanwezig,...
Tom

erik de noorman

#2
Ik ook enkel TP III iets anders komt erbij mij niet in of het moet zijn om te herschilderen naar TP III. Ook  al vind ik bv. de 77 van mehano of de 13 van LS zeer mooie modellen ze zullen nooit in mijn verzameling prijken. Het is een keuze die ik bewust aanhoud.
Waar andere zeggen ze brengen te veel uit op een korte periode vind ik het ritme waarmee TP III modellen worden uitgebracht ideaal.

Erik

Michiel

#3
Tja, ieder is vrij om zijn thema te kiezen. Een reden hoeft er niet te zijn. Zelf houd ik me aan Belgisch, periode II en III, met vooral stoom in schaal N [B)]. En inderdaad, Peter, als ik eerlijk mag zijn, voel ik me hier ook een beetje de vreemde eend in de bijt, en begrijp maar al te goed je opmerking.

Begrijp me niet verkeerd; ik sta met volle bewondering (en een tikkeltje jalousie [;)]) te kijken naar al die fantastische projecten van iedereen met een overvloed aan modern materieel. Maar ik blijf bij mijn ding, en hoop dat bij tijds gelijkgestemden ook hun stek hier zullen vinden.

Peter, hou de hoop hoog![^]
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Greg

#4
Ik reed vroeger duits EP III en IV
Maar ik ben ook overgestapt, o.a. door de dingen die je hier ziet op het forum en de toevloed aan modern Belgisch materieel door verschillende merken. Een bijkomend voordeel was de prijs die vaak heel wat lager lag dan die van de Marklin loc's die ik voorheen kocht.
Nu is dat prijsverschil zogoed als onbestaande, op enkele euro's na.
En ik sluit niet uit dat ik in de toekomst opnieuw enkele Duitse of Zwitserse loc's koop van tijdperk III of IV.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Roderik

#5
Alhoewel ik op het eind van TPIII nog moest geboren worden, spreekt die me het meeste aan. Misschien in mijn jeugd te veel naar "Kapitein Zeppos" gekeken... [:)]
De rust die het landschap toen nog uitstraalde is misschien hetgeen me het meest aanspreekt. En alles was nog in ijzer, hout of bakeliet.
Gemaakt om eeuwig en drie dagen mee te gaan.
Always be modelling!

Gerolf

#6
Ik dacht dat TPIII helemaal niet zo uitzonderlijk was. De meesten kiezen ervoor omdat ze de verschillende tractievormen tegelijk kunnen laten rijden (de laatste stomers naast de eerste elocs, gemengd met een stevige diesel-saus...)
Mij lijken de periodes voor WOII weinig gebruikt. En dit lijkt me omdat daar weinig (betaalbaar) kant-en-klaar rollend materieel voor te vinden is. Niet iedereen ziet het zitten om zelf een stoomloc(-kap) te maken ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#7
Inderdaad, Gerolf, ik dacht ook dat de keuze voor TPIII nogal voor de hand lag, en dat de meesten voor de reden die je aanhaalde dit TP zouden kiezen (incluis mezelf). Maar Peter merkte naar mijns inziens terecht op dat de meeste draadjes op dit forum over modern materieel gaan.

De enige manier om meer evenwicht te brengen tussen de tijdperken, is natuurlijk dat TPIII-fans activer zouden zijn, waardoor de TPIII-gemeenschap op dit forum zou kunnen groeien, wat uiteindelijk iedereen ten goede zou komen.

't Is maar een idee...
En, JanJozef is al goed begonnen! [^]

(Vooralleer ik verkeerd begrepen wordt, ik spreek hier niemand persoonlijk aan. Dit is louter een algemeen voorstel met de bedoeling een constructive bijdrage te leveren)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rochevalien

#8
citaat:
Geplaatst door Saraan

Tja, ieder is vrij om zijn thema te kiezen. Een reden hoeft er niet te zijn. Zelf houd ik me aan Belgisch, periode II en III, met vooral stoom in schaal N [B)]. En inderdaad, Peter, als ik eerlijk mag zijn, voel ik me hier ook een beetje de vreemde eend in de bijt, en begrijp maar al te goed je opmerking.

Begrijp me niet verkeerd; ik sta met volle bewondering (en een tikkeltje jalousie [;)]) te kijken naar al die fantastische projecten van iedereen met een overvloed aan modern materieel. Maar ik blijf bij mijn ding, en hoop dat bij tijds gelijkgestemden ook hun stek hier zullen vinden.

Peter, hou de hoop hoog![^]
Michiel



Hoe ziet dat er dan uit,op schaal N? wat moeten we ons daarbij voorstellen?

Gerrit

Michiel

#9
Het lijkt me dat het gebruik van materieel en uitbeelding van een tijdvak binnen de periode 1925-1945 hieraan zou voldoen. In N lijkt me dus het gebruik mogelijk van de lokomotieven van het type 26, 81, 64 en 93, of zit ik hier fout?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

boke

#10
Hallo allemaal,

De reden waarom ik niet voor tijdperk 3 gekozen heb: ik vind het  ??ntonig om met een ??nkleurige, donker (vuil-)groene loc [:(] door een groen landschap te rijden!
De mooiste schildering vind ik trouwens de overwegend gele diesels (bv. 6246 van Roco) en eigenlijk de overwegend gele schildering (tijdperk 4) van elektrische locs (bv. loc 2024). Aangezien de diesellocs in een overwegend geel kleedje samen gereden hebben met het nieuwere materiaal (wat ik ook kleurrijk vind op een baan) zit ik dus in tijdperk 4-5! Een groene 20-er komt er bij mij niet in en indien ik eventueel een 26-er zou aanschaffen zal het een blauwe zijn! [:I] En wil ik toch eens een stomer (of iets anders uit de oude doos) laten rijden zal ik op zoek moeten gaan naar museumexemplaren! Zodoende: niets moet, alles kan! [;)]

Groeten,

modelbaanHO

#11
Mijn Belgische loks situeren zich voornamelijk in tijdperk IV, met ??n uitzondering in TP III maar ik heb toch niet aan de verleiding kunnen weerstaan om recente modellen uit TP V te kopen (HLE13, HLD77 en MW41). Waarom tp IV ? Dat is de periode dat mijn vader treinbestuurder was.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Bundesbahnfreak

#12
Joe de mannen,

Mijn collectie is DB TP4, hier kan je eveneens de drie tractievormen door elkaar laten hossen.  Wat ik hier nog leuker vind is dat je zeer oude e-locs kunt laten rijden die zelfs ouder zijn dan de jongste stomers (vb 023 stoom is gebouwd vanaf de jaren 50 en een 169 elok is van voor WO1).
Verder zijn de Duitser altijd kwistig geweest met de verfborstel zodat je verschillende kleuren doorheen kunt laten rijden.

Ieder diertje zijn pleziertje h?[8D] nog een geluk dat we niet allemaal hetzelfde doen, zou ook eentonig zijn

Groeten

Rudy



Reeks1976

#13
Ik reageer ook op deze topic.
Mijn reden is dat ik modern rijdt,vanwege de ruime keuze bij merken als LS en Roco.
Echter nu ben ik bezig om mijn matrieel zo te kiezen dat ik er ook mee in een ander tijdperk kan rijden.
Mijn tijdperkkeuze is dan ook 3 tot 5 ,van elke lok 2 in een andere kleurstelling maar dan wel zo dat het tijdperkgericht is ,ik houd er ook rekening mee dat er een overlap kan plaats vinden ,een voorbeeld hiervan vindt ik zelf ,de reeks 52-53 ,62-63 en 59.


Groeten van alexander [8D]

Havoc

#14
Nu is dat voor mij ook DB tijdperk IV. Vooral omwille van de kleuren, zeker vgl met hun tpV.

Maar moest ik helemaal herbeginnen dan wordt het de periode tussen de 2 oorlogen, de jaren 30 vooral. Magnifieke machines reden hier toen rond. Samen met relieken uit het verleden. Ook enkele die te gek waren om los te lopen. Maar het zou vooral zelfbouw worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.