Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Programmeerspoor

Gestart door Janssfs, 12 september 2007, 14:13:20 PM

Janssfs

In de handleiding legt men nogal de nadruk op het 100% isoleren van een programmeerspoor. Moeten beide geleiders effectief ge?soleerd worden? Of
is het voldoende als de fase ge?soleerd wordt.
M.a.w een loc die op een ander spoor staat en waarbij de fase afgesloten is, maar de massa verbonden is met het programmeerspoor, zal die lok hinder ondervinden bij het programmeren?
 

Klaas Zondervan

Ik denk eerder dat je centrale hinder ondervindt als je niet alles isoleert. De signalen op het programmeerspoor en het hoofdspoor zijn niet gelijk, dus als je niet volledig isoleert heb je kans dat ze elkaar kortsluiten.

Peter

Op de uitleg van de Intellibox staat duidelijk dat je de keuze hebt. Ofwel isoleer je BEIDE sporen en gebruik je de instelling "Programmeer spoor" ofwel gebruik je je hele stroomcircuit als programmeerspoor (andere instelling). Dat wil dan wel zeggen dat enkel de te programmeren lok in dat circuit mag staan. Andere loks mogen wel op die rails staan, doch enkel als ze op een stroomloos stuk staan. Het eerste vind ik nog altijd het beste. Als je niet programmeert, kan je gewoon over die rails rijden, en maken ze dus gewoon deel uit van je baan. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de "Box" van Piko en Fleischmann
Ik heb een spoor op mijn goederenkoer als programmeerspoor, een van de weinige waar geen bovenleiding hangt. Mijn "bahnbetriebswerk" is te gevaarlijk om ergens achter te blijven haken, om daar loks op en af de baan te zetten. (weegbunker, loopkraan, enz.)
Met vriendelijke groeten
Peter

INFO

Het allerbeste is daar een stuk spoor voor te gebruiken wat op geen enkele manier verbinding heeft met de baan.
En ja, ander moeten beide geleiders geisoleerd worden. Let wel doe je dat niet en de trein komt in verbinding met de normale rijspanning als hij op de programmeerrails staat, dan is het gelijk einde oefening IB, en kun je die opsturen ter reperatie. Het zal niet de eerste IB zijn die op deze manier aan zijn eind komt.

Dus speel op zeker, en gebruik een apart stukje rails los van de baan.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Janssfs

Da's duidelijk,[:D] bedankt!
 

LokSound

citaat:
Geplaatst door Janssfs

In de handleiding legt men nogal de nadruk op het 100% isoleren van een programmeerspoor. ...




Over welke centrale heeft U het.
Bij de ECoS bevelen we aan volledig te isoleren.


mvg,

Patrick

Janssfs

Ik heb de Roco multimaus. Ik wil eigenlijk 1 spoor uit het station ook gebruiken als programmeerspoor. Ik wil met een schakelaar omschakelen van een programmeermodus naar een rijden-modus. Ik moet er dus voor zorgen dat de stroom nergers doorgegeven wordt. Kan ik dat veilig doen door een N4001 diode te gebruiken?
 

Klaas Zondervan

Een diode zal niet helpen. Digitale spanning is nl. wisselspanning.
Je moet gewoon alzijdig isoleren en dubbelpolig omschakelen.
Nog veiliger is de INFO-methode: een apart stukje spoor wat je alleen voor programmeren gebruikt.

Peter

Janssfs, doe dat niet. Een vergissing is vlug gemaakt ....en kost (veel) geld.Lees nog maar eens wat Info zegt.
Zelf heb ik zoals gezegd een "doodlopend" spoor dat ik daar voor gebruik. Dus lans een kant zit ik al "veilig";
Langs de andere kant is het spoor "dubbel" geisoleerd en ondanks dat, nog van de rest gescheiden door een, ongeveer 30 cm stuk rail dat ook dubbelzijdig onderbroken is (langs beide kanten) en aangesloten op een rangeersignaal dat op rood staat als er ge-programmeerd wordt, en dus is dat stuk stroomloos.
Digitaal is heel goed maar doe het juist. Een decoder kost al direkt minimum 20 euro, en herstelling van een IB-box loopt al direkt op tot boven de 100 euro. Een Lokmaus is voor de vuilbak, want de kosten zijn duurder dan een nieuwe.
Met vriendelijke groeten
Peter

Janssfs

Klaas, ik leer hier nog iets bij: een diode werkt niet bij wisselspanning. Klopt dit?
 

Klaas Zondervan

Een diode is een ding dat in ??n richting stroom doorlaat. Dat betekent dat je een diode niet kunt gebruiken als een totale scheiding tussen twee stroomkringen.

Je kunt een diode wel gebruiken om van wisselspanning gelijkspanning te maken. Maar als je een diode schakelt tussen twee kringen waarop een wisselende spanning staat met een verschillend "ritme" dan weet je niet precies wat er gebeurt.

Zo de zaak overziende vind ik het eigenlijk wel vreemd dat je zelf voorstelt om een diode te gebruiken "om te zorgen dat de stroom nergens doorgegeven wordt" terwijl nu blijkt dat je eigenlijk niet eens weet wat een diode is.

Janssfs

Ik dacht alleen aan "stroom in 1 richting". In mijn idee om met een schakelaartje het programmeerspoor te gebruiken, moest dat spoortje ook stroom krijgen bij gewoon rijden. Dat zou echter ook betekenen dat de stroom steeds werd doorgegeven als er geen 'terugslagklep' zou zijn[:)].
Maar ja, mijn kennis van electronica is wel zeer beperkt...
 

INFO

Nou Janssfs, sluit dan in vredesnaam je programmeerspoor aan op een apart stukje rails, geheel los van de baan. Dan kan er zelfs met je beperkte kennis niets misgaan. En speel je op 100% zeker. Dus gewoon een stuk rails dicht in de buurt van je IB. Dan kun je zien en horen dat het programmeer proces werkt, of juist niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.