Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

6 wissels tegelijk schakelen

Gestart door amest, 23 augustus 2007, 21:16:07 PM

amest

hallo,

ik ben al een tijdje bezig mijn 'schakelbord' in orde aan het maken.

Vor de keuze van spoor in het schaduwstation zou ik graag 1 knop per spoor gebruiken die dan alle nodige wissels schakelt.
MAx zullen dat er 6 zijn die geschakeld zouden kunnen worden. Het is evengoed mogelijk dat het er maar eentje is.
De wissels worden analoog geschakeld met aparte voeding, maar de voeding die ik heb kan met moeite 2 wissels schakelen.
het is een 'omgebouwde' 24V -> 12? denk ik (hij komt van mijn vader, ik ben een leek in elektronica/elektriciteit).
Wat heb ik volgens jullie nodig om 6 wissels tegelijk te kunnen schakelen?

alvast bedankt
Arvid
groeten,

Arvid

INFO

#1
16V 3A tot 5A

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

#2
Hoi Arvid,

Een beetje N-wissel is 12 Ohm, bij 12 Volt voeding heeft hij dus 1 Ampere nodig! Dat is maar kortstondig, maar als je er meerdere tegelijk wil schakelen heb je dus al gauw een behoorlijke trafo nodig, en dikkere draad [:)]

Op de site van Klaas Zondervan (en Paisly) kun je een schakeling vinden met een CDU: capacitor decharge unit. Dit is een eenvoudige schakeling met oa. een stevige condensator, en een powertor waarmee je via een diodematrix gemakkelijk 10 wissels tegelijk kunt schakelen. De voeding voor deze schakeling kan best klein zijn, daar de CDU slechts een kleine laadstroom nodig heeft.

De werking is:
Zodra de condensator opgeladen is, is de schakeling bedrijfsklaar. Als je nu een hele wisselstraat tegelijk insteld, ontlaad de condensator zich over de wisselspoelen. Aangezien die condensator een flinke kortstondige stroom leverd, gaan al je wissels tegelijk om. Zodoende word je voeding bijna niet belast.

Nog mooier is het als je elk wissel appart gaat schakelen met een dergelijke schakeling, Conrad heeft er een in het programma, als bouwpakket, maar ook als een kant en klaar model. Helaas weet ik zo gauw het cat. nr niet.

Edit: Conradnr: 216467-89 is het bedoelde item.


Groet van Frank.
Groet van Frank

amest

#3
bedankt voor de antwoorden , Frank zal die zaken eens van naderbij bekijken
groeten,

Arvid

amest

#4
Info : met een transfo van 16V 3A tot 5A kan ik tot 6 wissels tegelijk schakelen?
Er moet nergens iets tussen tegen te veel spanning (bv. als er dan maar 1 wissel moet schakelen?)
voor het geval het van belang is : ik rij in schaal n


Voor dat ding van conrad, begrijp ik het goed dat je per wissel zoiets moet aanbrengen? (dat zijn er dan 10 in mijn geval)
bedoeling is 1 drukknop per spoor in schaduwstation -> en alle nodige wissels schakelen .

Nog een extra vraag : ik zou graag een led laten branden van dat spoor in het schaduwstation waar de trein op zal rijden (dus de wissels staan goed voor dat spoor)
Als de 2 wissels aan dat spoor goed staan meot de rest dat ook zijn, dus zou ik kunnen controleren op de stand van die 2 wissels. Hoe doe ik dat? Met de AND iets maar hoe vertaalt zich dat in de praktijk?
Op dit moment kan ik al wel een lampje laten branden als 1 wissel in een bepaalde stand staat. Maar dit combineren met een tweede wissel ???
groeten,

Arvid

Frank_N

#5
Hoikes Arvid,

citaat:
...Voor dat ding van conrad, begrijp ik het goed dat je per wissel zoiets moet aanbrengen?...


Dat kunt u haarfijn in de gebruiksaanwijzing vinden, ook in mijn suggestie, overigens.

citaat:
Nog een extra vraag : ik zou graag een led laten branden van dat spoor in het schaduwstation waar de trein op zal rijden (dus de wissels staan goed voor dat spoor)
Als de 2 wissels aan dat spoor goed staan meot de rest dat ook zijn, dus zou ik kunnen controleren op de stand van die 2 wissels. Hoe doe ik dat? Met de AND iets maar hoe vertaalt zich dat in de praktijk?
Op dit moment kan ik al wel een lampje laten branden als 1 wissel in een bepaalde stand staat. Maar dit combineren met een tweede wissel ???


Deze vraag begrijp ik niet helemaal, maar toch:
Met een CDU achtige schakeling kun je geen wisselstand terugmelding maken, althans niet langs de wisselspoel. Dit "manko" omdat de CDU bij het laten branden van 1 led niet de kans krijgt zich helemaal op te laden.

Als alternatief zou je kunnen overwegen met bezetspoordetectie te gaan experimenteren. Daar zijn vele bruikbare schakelingen voor te vinden, ook op dit forum. Als dan een spoor bezet geeft, kun je de wissels niet schakelen.

Ik ga u (met permissie) een pm sturen met daarin een voorstel tot het maken van een eenvoudige wisselsturing dmv. een diodematrix met CDU.
Groet van Frank

INFO

#6
En waarom ga je dit sturen in een PM, mogen de andere forum lezers dat niet weten, is het een staatsgeheim?  De bedoeling van forums als deze is dat je kennis deelt, en niet vertopt in prive discussies.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

depovero

#7
Dag Arvid,

Kleine, niet onbelangrijke vraag, welk soort wissels gebruik je?
met spoelen, met motoren, met eindafschakeling?

dit om ons 'op het goede spoor' te leiden, zekers als je de wisselstand zou willen kennen.

Dan, als je dat weet, weet je ook hoe 'zwaar' je transfo moet zijn.
Het schakelen via een diode-matrix is ??n van de mogelijkheden; hangt van je wisselkenmerken af.

Groetjes,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

amest

#8
Ondertussen nog eens geprobeerd. Bleek dat er al een weerstand op de voeding stond (is eigenlijk een 24V), en met die lukt het niet om 6 tegelijk te schakelen. Maar als ik overal apart een weerstand zet en dan op de 24V schakel dan lukt het wel.

Het schakelen via een diode-matrix ging mijn vader eens uittekeken.

Heb van Frank ook een bericht gehad maar om dat zelf te doen, moet ik dat nog eens een stuk of 10 keer nalezen.[:I]

Ik dacht eigenlijk gewoon de wissels X-aantal keer door te verbinden, moeilijk uit te leggen eigenlijk,
Maar als er 6 wissels moeten schakelen op 1 knop, die 6 daarnaartoe leiden. ALs er voor de tweede knop 5 van de 6 vorige + een nieuwe moet die gewoon ook opnieuw aan die tweede knop hangen.
[?][?][?]

Veel meer verstand dan iets doorverbinden heb ik niet ...
groeten,

Arvid