Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

6 wissels tegelijk schakelen

Gestart door amest, 23 augustus 2007, 21:16:07 PM

amest

hallo,

ik ben al een tijdje bezig mijn 'schakelbord' in orde aan het maken.

Vor de keuze van spoor in het schaduwstation zou ik graag 1 knop per spoor gebruiken die dan alle nodige wissels schakelt.
MAx zullen dat er 6 zijn die geschakeld zouden kunnen worden. Het is evengoed mogelijk dat het er maar eentje is.
De wissels worden analoog geschakeld met aparte voeding, maar de voeding die ik heb kan met moeite 2 wissels schakelen.
het is een 'omgebouwde' 24V -> 12? denk ik (hij komt van mijn vader, ik ben een leek in elektronica/elektriciteit).
Wat heb ik volgens jullie nodig om 6 wissels tegelijk te kunnen schakelen?

alvast bedankt
Arvid
groeten,

Arvid

INFO

#1
16V 3A tot 5A

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

#2
Hoi Arvid,

Een beetje N-wissel is 12 Ohm, bij 12 Volt voeding heeft hij dus 1 Ampere nodig! Dat is maar kortstondig, maar als je er meerdere tegelijk wil schakelen heb je dus al gauw een behoorlijke trafo nodig, en dikkere draad [:)]

Op de site van Klaas Zondervan (en Paisly) kun je een schakeling vinden met een CDU: capacitor decharge unit. Dit is een eenvoudige schakeling met oa. een stevige condensator, en een powertor waarmee je via een diodematrix gemakkelijk 10 wissels tegelijk kunt schakelen. De voeding voor deze schakeling kan best klein zijn, daar de CDU slechts een kleine laadstroom nodig heeft.

De werking is:
Zodra de condensator opgeladen is, is de schakeling bedrijfsklaar. Als je nu een hele wisselstraat tegelijk insteld, ontlaad de condensator zich over de wisselspoelen. Aangezien die condensator een flinke kortstondige stroom leverd, gaan al je wissels tegelijk om. Zodoende word je voeding bijna niet belast.