Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Nieuwe thema baan.

Gestart door n/a, 19 augustus 2007, 18:34:00 PM

n/a

Ik ben bezig om te kijken of ik een nieuwe thema baan kan leggen.
Het moet in mijn gedachte een deutsche reichsbahn worden rond 1942.
Met hier in opgenomen troepen vervoer naar de frontlinie, materiaal vervoer, de prive treinstellen van A.H, en het vervoer van de concentratiekampen.
Wie kan mij helpen met achtergrond info over die periode voor wat betreft seinen, auto's etc.}:)

geremila

Hallo,

Volgende site heb ik al een tijdje bij mijn favorieten staan -->

http://82.171.54.230:2045/

Wellicht de moeite om een kijkje te nemen! Veel succes en laat eens weten wat het wordt.

grten,

Mike
groetjes,

Mike

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door the walrus

Ik ben bezig om te kijken of ik een nieuwe thema baan kan leggen.
Het moet in mijn gedachte een deutsche reichsbahn worden rond 1942.
Met hier in opgenomen troepen vervoer naar de frontlinie, materiaal vervoer, de prive treinstellen van A.H, en het vervoer van de concentratiekampen.
Wie kan mij helpen met achtergrond info over die periode voor wat betreft seinen, auto's etc.[}:)]



>>> Zeg nu niet dat je die ook in model wil hebben[:0][xx(]Dat lijkt mij een bijzonder akelig gedoe!!Vergeet niet dat er in WO 2 +-VIJTIG MILJOEN doden gevallen zijn.


Gerrit

Havoc

Roche jong, dat is nu eenmaal geschiedenis. Erover zagen en janken hoe erg het allemaal was gaat daar niks aan veranderen. Als je de dingen voorstelt zoals ze zijn en er nuchter en objectief over praat dan kan je misschien vermijden dat het opnieuw gebeurt. Overdreven emotioneel gedoe heeft enkel de omgekeerde uitwerking.

Het lijkt me echter geen simpele opgave. Weinig objectief materiaal, veel sensatiemakerij. Ook weinig documenten, of toch weinig toegankelijk. En in duitsland ga je ook niet veel hulp krijgen vrees ik.

Wat betreft seinen veronderstel ik dat de uitvoeringen van vlak voor de oorlog zijn blijven werken. Er waren dan belangrijker dingen dan nieuwe seinen uitvinden...

Voor auto's hetzelfde. De meeste auto's zulen ofwel aan de kant gestaan hebben wegens geen brandstof ofwel gevorderd door het leger. De lampen afgeplakt ("verduistering"). Er staat zo'n tram bvb in de loods in Mortsel. Hier en daar eentje omgebouwd op hout of steenkool.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Havoc

Roche jong, dat is nu eenmaal geschiedenis. Erover zagen en janken hoe erg het allemaal was gaat daar niks aan veranderen. Als je de dingen voorstelt zoals ze zijn en er nuchter en objectief over praat dan kan je misschien vermijden dat het opnieuw gebeurt. Overdreven emotioneel gedoe heeft enkel de omgekeerde uitwerking.

Het lijkt me echter geen simpele opgave. Weinig objectief materiaal, veel sensatiemakerij. Ook weinig documenten, of toch weinig toegankelijk. En in duitsland ga je ook niet veel hulp krijgen vrees ik.

Wat betreft seinen veronderstel ik dat de uitvoeringen van vlak voor de oorlog zijn blijven werken. Er waren dan belangrijker dingen dan nieuwe seinen uitvinden...

Voor auto's hetzelfde. De meeste auto's zulen ofwel aan de kant gestaan hebben wegens geen brandstof ofwel gevorderd door het leger. De lampen afgeplakt ("verduistering"). Er staat zo'n tram bvb in de loods in Mortsel. Hier en daar eentje omgebouwd op hout of steenkool.



>>>>BOENK!!!! Ik ben gewoon van pure verbazing van mijn stoel gevallen. Havoc ,jongen ik was al wat gewoon aan het worden aan die opmerkingen van jou (aan mijn adres)maar dit is er wel v?r over.
Ik stel gewoon dat het wel heel bijzonder is om dit onderwerp te kiezen als onderwerp voor een baan en jij vind mij al een zager en een janker.Een beetje respekt voor die 50 miljoen doden + hun nabestaanden is hier dan wel op zijn plaats denk ik.
Maar misschien vindt jij dit maar een "detail" uit de geschiedenis.
Wel Havoc,daar bestaat een woord voor: revisionisme .
En als jij denkt dat het openen van een draadje over jodentranporten in Ho of over de persoonlijke trein van Hitler kan verhinderen dat dit nogmaals gebeurd dan vindt ik dat h??l erg zielig. [V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][V]

Gerrit



Roderik

Toen ik dat thema zag, wist ik dat het hier ging op uitdraaien...[V]
Always be modelling!

ERVIN

De reacties die ik hier lees zijn toch een beetje over-roepen h? mannen, vindt je nu zelf ook niet??
Er zijn toch genoeg mensen (verzamelaars) die boeken, kleding, geweren, helmen, enz.. verzamelen over de eerste en tweede wereldoorlog, wat is er dan mis mee om een thema als deze uit te kiezen, hij gaat geen concentratiekamp nabouwen h?, alleen het materiaal dat in die tijd op de sporen te zien was, en alles wat daar bij hoorde, de geschiedenis kan je jammer genoeg niet veranderen, en wat er toen allemaal gebeurt is, daar walgt elk respecterend mens van, maar het is nu ??nmaal bittere werkelijkheid.
Ik moet toegeven dat ik het zelfs een heel origineel idee vindt om deze periode uit te beelden, er zijn ook heel wat modelbouw-militaristen die deze periode in maquette nabouwen, er heeft hier ooit zelfs eens een foto van op het forum gestaan, dus ik heb'persoonlijk' geen probleem met wat Walrus wil gaan doen.

janjozef

Als het goed gedaan en objectief uitgevoerd wordt zie ik ook geen probleem, en zelf documentatie vindt je in massa's, het zal wel niet meer voor de mini-baantjes moeten zijn denk ik (of die van 2010)

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Alvast allemaal bedankt voor de reactie's en ik wist van te voren dat dit een gevoelig onderwerp voor een thema zou zijn en natuurlijk is het geen sensatie of verheerlijking want als oorlogsveteraan weet ik donders goed wat er allemaal speelt in zo'n tijd en de mensen die dit onderwerp schuiwen zijn denk ik toch een beetje bang voor hun zelf maar genoeg over dit alles, ik zoek lekker verder en begin alvast wat te ontwerpen.
[}:)]

Jurgen

Ik moet Ervin gelijk geven. De reacties hier zijn er gewoon over.
Het fort van Breendonk staat ook gewoon open voor het publiek. Daar zijn ook doden gevallen, toch gaat bijna iedere school er wel eens naartoe op schooluitstap. Ik interesseerde mij daar niet voor, voor mij was het gewoon een dag geen les. [:D]
De slag bij Waterloo wordt ook nog steeds uitgebeeld in het museum vlakbij de Leeuw, daar spreekt ook geen kat over.
Het thema is voor een modelbaan heel origineel en moet kunnen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Rochevalien

Ik heb ooit eens iemand met veel enthousiasme horen vertellen over de "jodentreinen" die hij had rondrijden op zijn baan.Die gast was (toen)amper 20 jaar .Men was dat gedoe op een gegeven moment zo beu (het was bij een klub) dat men die kerel -letterlijk-buiten gegooid heeft. Ze noemden die gast daar "den SS'er".
Fraai hoor.


Gerrit

Jurgen

Tja, je hebt altijd zo van die speciale creaturen. [}:)]
Maar zolang je het fatsoenlijk doet is er toch helemaal niets aan.
Er zijn er zelfs die een volledige veldslag in model namaken. Zo'n diorama's zijn trouwens te zien in Waterloo aan de voet van de Vlaamse Leeuw, daar moet je maar eens het plaatselijke museum binnengaan. Ik weet niet of het er nu nog staat, het is al jaren geleden dat ik er nog eens geweest ben.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

Alhoewel het idee op zich geen probleem is, moet je er toch wel eens over na denken wat je juist met je baan van plan bent. Als je bvb ergens een kruis zet (je weet wel wat ik bedoel zeker?) vergeet dan niet dat bvb in duitsland je niet meer met je baan in het openbaar kan komen als je ze niet verwijdert/afplakt. In de antiekzaken daar staan de tinnen soldaatjes met zo'n vlag netjes afgeplakt... Ook foto's op het net en zo kunnen problemen vormen.

Roche, ik trek mij conclusies uit dit voorval, woorden maak ik er verder niet meer aan vuil.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

pabe

Wat ik mij toch afvraag is sinds wanneer het verboden of lasterlijk zou zijn om op een objectieve manier de geschiedenis weer te geven...  Als het thema van de baan 1942 is, ja, dan zullen er wel treinen van de Wehrmacht rondgereden hebben in Duitsland en bezet gebied zeker?  De US-allied-forces treinen zijn er pas in de 2e helft 1945 gekomen.  
En wat indien we een US spoorweg willen nabouwen...  hoeveel indianen zijn er wel niet afgeslacht ??
Hier laat ik het erbij , want dit ik heb de indruk dat dit bij  enkele mensen zeer gevoelig ligt, en misschien wel met recht subjectief vertaald wordt.
Spoorse groetjes,  Paul