Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM 62

Gestart door KroontjesPen, 16 augustus 2007, 13:53:57 PM

janjozef

Wel je moet oppassen met te zeggen "deze mensen" er staat er een die met zijn zwitsers N-baantje 10blz plaats krijgt in de LOKI, daar komt een knoeier niet in.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

doomslu

Dat is wat ik wil zeggen, Jan. Deze mensen rijden duidelijk op een niet-aangeklede ovaal rondjes. Voor Roland zijn dat dus geen modelbouwers, maar voor mij zijn ze evenveel modelbouwer als alle andere. Niet te vlug (ver)oordelen, dus. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

DelticPower

Juist gezegd Luc,  jaren terug speelden zoiets ook bij de modelbouwers van het blad "De Modelbouwer", waarbij het zaligmakend was om alles, zelfs boutjes en moertjes zelf te maken. Mensen die modellen uit bouwdozen in elkaar zetten werden heel smalend "klaarkopers" genoemd, en waar dan hooguit een halve pagina werd besteed. Een mindere soort modelbouwers dus. Terwijl als we op de websides van die bouwers kijken we ook ware kunststukjes zien. Laten we alle (model)bouwers respecteren.

Groeten van Jan

erik de noorman

Vanaf iemand start met het bouwen gelinkt aan modelspoor  is hij modelbouwer. Door te bouwen doe je ervaring op en zal je evolueren als modelbouwer. Is trouwens al meerdere malen aangehaald in dit draadje. Door de ervaring ga je automatisch meer streven naar meer realisme en dit komt de hobby alleen ten goede. Alleen moet je oppassen met wat is realisme? Met doorgedreven realisme kan je  de vraag gaan stellen.
Zijn banen gebouwd naar een fictief voorbeeld wel realistisch. In het fictieve landschap heeft immers nooit een trein gereden. Waar zit je dan met code 75, fine scale wielen, juiste treinsamenstelligen enz.
Dat iemand een ovaaltje op een houten plank heeft liggen en zich daar  mee kan amuseren begrijp ik best. Maar als na  geruime tijd er nog niets gebouwd werd op de plank ben je een modelspoorder en geen bouwer.

Het nummer zelf: kan me maar matig bekoren ( geld voor alle laatste nummers). Niettegenstaande blijf ik een grote fan. [:)]

Erik


doomslu

Geef eens wat tips, Erik. Als je nu voor nummer 63 hoofdredacteur mocht zijn, wat zou je er dan voor onderwerpen instoppen ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erik de noorman

Wel Luc,

Artikels die meer gelinkt zijn aan het grote voorbeeld waarom, hoe en waar en hoe omgezet naar modelspoor. Een mooi voorbeeld was  msm nr 20 (was wel een special)over kolen en het spoor. Zelfs de rangeerbeweging naar vb van schaal 1/1 stond netjes in uitgelegt. Stoomdepot ook een mooi voorbeeld en nog andere.
Waarom geen artikel een trein komt toe op het ontvangstspoor van een rangeerterrein in de haven. Wat nu en hoe? Wat gebeurt er met de loc welke bewegingen moet hij uitvoeren, welke beveiliging . Wat gebeurt er met de goederentrein?
Artikels over bouwdozen ok. Maar doe er dan iets mee zoals onbewoonbaar verklaard of de dokterswoning. Als ik een bouwdoos wil in elkaar steken volstaat de handleiding in de doos wel deze hoef ik niet te lezen in msm.
Artikels over alternatief bouwen, zowel de gebruikt materialen, de werkwijze (o.a. bomen maken in dit nr.). Enfin voor mij is elk artikel goed als ik er maar iets meer van kan opsteken.
Zelfbouwartikels (Emmanual Nouaililier) machtig gewoon modelbouwen met een visie.
Betere baan besprekingen zoals bv: Verviers


Erik

Ps: ik verjaar volgende week een mooi verlanglijstje vind ikzelf [8D]

Tom

Inderdaad, van het onderwerp rangeren kunnen we nog veel leren, zoals heuvelen, hoe in de werkelijkheid en om te zeten in model?
Tom

tonycabus

Eric, over 'alternatief bouwen' en zo maakte ik net een artikeltje voor prille (en jonge) beginners. Over beveiligen ga ik ook nog praten, maar iets later (vervolg van de KIS-serie, maar nu onder eigen naam ipv een speudoniem). Ook uitbouwen van het ABC-systeem van Lenz (dat nu in de Mini Train Expo perfect functionneert!) komt aan de beurt voor DCC-rijders, maar ook het gebruik van remgeneratoren en zo. In model, gebaseerd op beveiligingscircuits uit het grootbedrijf.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Heuvelen is al wat anders, Tom! Dat wordt tegenwoordig helemaal computergestuurd, van het lezen van de wagon-nummer en het wegen, tot het omzetten van wissels en remmen d.m.v. hydraulische vijzels die de wielen 'knijpen' toe.
Maar over het omzetten van de wisselstraten schreef ik al in KIS, weet je nog?
Ook hierop ga ik nog praktijkgericht terugkomen, maar we kunnen niet alles gelijk publiceren, h?? En nog minder alles schrijven en zo, een (boeiend) artikel maken is nu eenmaal m??r dan wat woorden bij mekaar tikken..!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Tom

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Maar over het omzetten van de wisselstraten schreef ik al in KIS, weet je nog?

Hoe zou ik dat kunnen vergeten. [;)]
maar als ik me goed heriner werd dit alleen toegepast op wissels en niet op kruisingen, dit is iets dat nog kan uitgediept worden.
Tom

janjozef

Wel ook dit zal een onderwerp zijn voor discussie, de onderwerpen over grootspoor moeten niet in MSM die staan in SJ, als men die ook in MSM zet hoeft het voor mij niet meer, in MSM oort enkel modelspoor. Artikels als de TEE moliere is er voor mij al overbodig. Ik heb wel genoten van het uitgebreid onderwerp in SJ over de TEE.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

erik de noorman

Jan, ik heb het niet over artikels over grootspoor maar over  modelbouwartikels die gelinkt zijn aan het grote voorbeeld. Hoe verwerk je of vertaal je de werkelijkheid naar modelspoor.
Een voorbeeld; in een van de msm heeft ooit een prachtig artikel gestaan over goederentreinbegeleiderwagons. Foto's van alle soorten wagons van het grote voorbeeld, foto's van alle modelen die uitgebracht geweest zijn door de modelspoorfabrikanten. Plannen op schaal om eventueel na te bouwen. De functie's van de wagons, hoe wat , waarom.
Materiaal te gebruiken om een realistische modelspoorbaan uit te beelden en ook een realistisch bedrijf na te spelen.

Een magazine zoals SJ over grootspoor kan mij niet boeien, anders zou ik wel bij den nmbs gaan werken.

Erik

Havoc

citaat:
Deze mensen rijden duidelijk op een niet-aangeklede ovaal rondjes. Voor Roland zijn dat dus geen modelbouwers, maar voor mij zijn ze evenveel modelbouwer als alle andere.


Euh, enkele dingen die daar op die onaangekleede plank rondreden waren wel volledig zelf gemaakt. Dat vind ik oneindig interessanter dan het feit of die plank nu kaal was of niet. Dioramabouw staat volgens mij verder van modelspoor dan rondrijden op een spaanplaat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Tom

Bij een railtest wordt het model meestal ook besproken met foto's van grootspoor, iets wat ik bij de 41 miste.
Tom

rgp

Dag,

Op dit forum lopen toch een paar professionele "uit de context trekkers" of "ik wil het niet verstaan" rond.[V]
Een van de vele problemen bij de treinhobby is de drempel die er bestaat tussen " een prachtig afgewerkt geheel" en de buitenstaander.  Die laatste loopt altijd met het idee rond "dat kan ik niet".
Of die modelbouwer die pas zijn realisatie laat zien als het volledig af is.
Wat er op de rijdag stond waren:
1? naakte modules van 0-Forum
2? in AANBOUW zijnde modules van leden, en die wachten niet tot het volledig af is om er mee naar buiten te komen.  In Genk en  op de volgende rijdag zullen die modules weer een heel stuk verder staan.  Dus wat je nu gezien hebt is een TUSSENSTADIUM.

De meesten die op die rijdag waren zijn dus niet alleen modulebouwers, maar bouwen ook nog zelf hun rijdende modellen (een heel resem containerwagens en co, autotransportes voor in een autoslaaptrein, SBB - dubbeldekkers, ...)

Nog een zeer belangrijk aspect is het uitwisselen van idee?n en oplossingen.  Eric de noorman was aanwezig toen ik de oplossing kreeg voor het probleem van de draagbaleken van de draaostellen van mijn Fals'sen, waar ook een ander lid wat aan heeft.

En ja op termijn (1 jaar) zal men over veel meer rijmogelikheden beschikken wanneer de bifurcatie af is.

Roland