stroomafnemers E-locs

Gestart door marklinfreakske, 09 augustus 2007, 14:34:00 PM

marklinfreakske

eigenlijk misschien een domme vraag, maar wel al een vraag waar ik al heel lang mee zit,

1) waarom zie je toch (bijna) altijd een e-loc met de achterste pantograaf omhoog?

2) wat is het nut van soms met 2 pantografen te rijden ? heb ik al gezien van een zeer lange goederentrein in dubbeltractie ( een 26 en een 23 die beide stroomafnemers omhoog hadden )

3) waarom (in dubbeltractie) zie je da achterste panto van de eerste loc omhoog staan, en de voorste van de 2e loc omhoog staan... waarom niet gewoon allebei de achterste ?

mvg, Brecht



Anarchy

Brecht,

1) Het is niet zo dat ze altijd met de achterste rijden hoor. In de toekomst zal er in bepaalde gevallen zelfs verplicht worden de voorste panto op te zetten. Dit omdat stukjes die van de panto zouden komen het eerste rijtuig achter de loc kunnen beschadigen. Ik denk hierbij aan een stuurrijtuig met de neus gekoppeld aan de loc.

Bij een reeks 13 kan je ook niet kiezen welke panto je oplaat. Deze heeft immers een 3kV en een 25kV panto. Dus of de achterste of de voorste hier opstaat, dat kan je niet kiezen ...

2) Het nut van die 2 pantografen. In welbepaalde gevallen is het voorzien om met beide pantografen te rijden. Bijvoorbeeld:

Aanzetten met zware HKM onder 25 km/h of met een HL tegen een ram rijtuigen komen voor te koppelen.

3) Dat van die pantografen heb je ook niet altijd te kiezen welke opstaat. Ik neem een simpel voorbeeld om het uit te leggen. Neem nu dat je met 2 HLE 23 bent en deze in treinschakeling staan. Als je panto lichten beveelt vanuit stuurcabine 1 van de eerste loc, dan zal ook de panto boven stuurcabine 1 van de 2de loc omhoog gaan. Dus hier hangt het er vanaf hoe de loc's geori?nteerd zijn.

marklinfreakske

ah super, bedankt voor de info [:)] en trouwens ik had het over ene zware goederentrein die inderdaad niet al te snel reed, die met de panto's omhoog

alvast bedankt voor deze waardevolle informatie !

mvg, Brecht

wisselstromer

ik heb een andre vraag hierover

waarom staan de pantho's van bv een eloc 26 met de punt naar binnen en die van een 21er naar buiten ?
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Anarchy

Daar kan ik niet echt op antwoorden, maar ik vermoed dat dit geen specifieke betekenis heeft.

ronny-vdv

Normaal dient de achterste pantograaf gebruikt worden omdat wanneer
deze zou breken de andere pantograaf zou beschadigen.
Wanneer de voorste zou breken dan kan de achterste panto beschadigd worden en kan de lok niet meer verder rijden.
Wanneer de achterste pantograag breekt, kan de lok bij nood de voorste panto gebruiken.

De twee pantografen wanneer de stroomdraad enkel is en wanneer er bij vertrek een zware last dient getrokkken te worden. Maar normaal mogen de twee pantografen niet gebruikt worden in volle baan.

Dat is de reden, want mijn vader is treinbestuurder.

gr.

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

wisselstromer

ok
dat is een logische uitleg
maar waarom geldt ditdan niet bij trek/duw treinene?
daar is de de voorste panto altijd omhoog als de stuurstandwagon vooraan rijdt.
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

trainfreak

citaat:
Geplaatst door wisselstromer

ok
dat is een logische uitleg
maar waarom geldt ditdan niet bij trek/duw treinene?
daar is de de voorste panto altijd omhoog als de stuurstandwagon vooraan rijdt.



Dat is omdat er glas achter de loc zit.
Anders vallen de stukken koolstof op de ruiten.

De achterste panto mag ook niet worden opgezet als er zich auto's of gevaarlijke en brandbare stoffen achter de loc bevinden.
Spoorse groeten
Dimitri

Anarchy

Jep, maar bij een HLE13 valt er al niet te kiezen, dusjah [}:)]

trainfreak

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Jep, maar bij een HLE13 valt er al niet te kiezen, dusjah [}:)]


Klopt, maar zullen die niet allemaal in dezelfde richting staan?
Zoals de stuurrijtuigen.
De 13 rijd ook wel cargo maarja..
Spoorse groeten
Dimitri

marklinfreakske

inderdaad, bij ene 13 valt er niet te kiezen en dan kunnen er toch nog steeds brokjes op de auto's brandbare stoffen vallen ?

Anarchy

Ja die panto's staan altijd in dezelfde richting. De 3kV panto staat boven stuurcabine 2 en de 25kV panto boven stuurcabine 1.

trainfreak

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Ja die panto's staan altijd in dezelfde richting. De 3kV panto staat boven stuurcabine 2 en de 25kV panto boven stuurcabine 1.



Met dezelfde richting bedoel ik de locs.
Maar dit is bij de cargo vrijwel onmogelijk.
Spoorse groeten
Dimitri

Anarchy

Als ze in treinschakeling rijden staan ze niet specifiek in dezelfde richting geori?nteerd nee.