Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Baanplannen

Gestart door tonycabus, 09 februari 2005, 02:49:01 AM

tonycabus

Dat hoort toch bij de praktijk, niet?
Wel, in deze draad kunnen jullie het over jullie plannen hebben...
Vergeet niet eventuele beelden of scans in "Photobucket.com" te plaatsen. Dan zien we waarover we praten h??

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Dag Planners!
In feite wordt dit (misschien te ambitieuze) plan volop gebouwd, maar aan- of opmerkingen zijn welkom. Het is een 'ontwerp' waar nog hier en daar aan gesleuteld kan worden.
De tekeningen zijn het best te bekijken via http://home2.scarlet.be/gerolfp/constructie/ontwerp/ntekening.htm, omdat je op die manier de verschillende lagen kan bekijken.

De begeleidende tekst heb ik van mijn website 'geplukt':

Gewenste eigenschappen van de baan, wat ik dus allemaal graag had binnen mijn ontwerp:
Dubbelsporige hoofdbaan met lange rijtijden, afwisselend verkeer, ruimte voor minstens 15 rondrijdende treinen
Perronlengte minstens 250cm, treinlengtes tot 300cm mogelijk
Groot reizigersstation (minstens 6 sporen), goederenstation met industrieaansluitingen en rangeerheuvel
Tramlijntje (buurtspoorwegen) met verbinding naar toeristische trekpleister (burcht op een heuvel)
Gesitueerd in de Belgische Ardennen, tweede helft jaren vijftig (dus zowel stoom-, diesel- als elektrische tractie aanwezig)
Zo realistisch mogelijk, zowel wat betreft tijdperkbinding als natuur, geologie, ...
Zowel voorstadsgebied, landelijke als industri?le omgevingsdelen
Verschillende blikvangers op de baan (zowel door details als thematische delen)
Herkenbaarheid en mogelijkheid: zowel bestaande gebouwen en situaties nabouwen als fictieve, maar verantwoorde constructies
Toeschouwers moeten het gevoel kunnen hebben zich "in" de baan te bevinden
Bediening zowel manueel, beveiligd, semi-automatisch, tot deels of volledig geautomatiseerd.
Alle baandelen gemakkelijk bereikbaar, zowel bij de bouw als voor het verhelpen van storingen

Dit werd dan wat praktischer vertaald in het volgende lijstje:
Schaal: HO (1/87)
Grootte: 5 bij 5 meter
Stijl: langs de wand met schiereiland (M-vorm)
Minimum boogstraal: 70cm op hoofdlijn, 50cm verdekt en op zijlijnen
Boogstralen wissels: 100cm op hoofdlijn (tenzij meegebogen), 70cm voor verdekte en 50cm voor zijlijnen
Stijgingspercentage: maximum 2,5%
Minimum hoogteverschil bij kruisingen: 10cm
Hoogte boven vloer: minimum 120cm (baan zonder moeite op ooghoogte te bekijken)
Minimum breedte gangpad: 60cm
Open frame-bouwwijze: waardoor verdekte rails goed bereikbaar zijn via de open bodem
Ruimte boven schaduwstations: 20 cm (waardoor goed bereikbaar)
Afstand baandelen naar gangpad of onderhoudsgat: maximaal 70cm (arm-reikwijdte)
Rails: Roco Line (code 83) op kurkbedding - vele wissels zelfbouw
Bovenleiding op alle hoofdlijnen: niet functioneel, in verdekte railgedeelten enkel geplaatst "indien nodig" - om de pantografen te beschermen
Bedieningspaneel met overzichtelijke aanduidingen en kindvriendelijke schakelaars
Tweede schakelbaar bedieningspaneel voor goederenstation - rangeringen
Lange rijtijden met blokbeveiligd hoofdspoor en minstens 10 automatische opstelsporen (geeft gevarieerd treinenverloop)
De natuur was er voor de mens: dus een natuurlijk landschapsverloop (geen onnodige tunnels of molshoop-heuvels)
Landschap: gips-schil (licht eigen gewicht en tevens gemakkelijk te maken en te wijzigen)
Achtergrond: deels vaste, deels afneembare hardboard-wand, geschilderd met latex- en acrylverven
Plaatsen van herkenbare situaties (zowel qua spoor- als algemene infrastructuur en in landschapsdetails)
Voorbeeld: Belgische Ardennen anno 1957, maar wel een fictieve plaats (of hebt u al WEL gehoord van 'Duvelle' en 'Boulroie' ?)

Beschrijving van het ontwerp zelf:
In wezen gaat het om een lange dubbelsporige baan, waar in elke richting onafhankelijk gereden kan worden. In de zichtbare stations is een klassieke wisseling mogelijk (mits wat rangeerwerk voor stoomlocs), in het ondergrondse gedeelte is een dubbelsporige keerdriehoek aangebracht, die aansluit op een extra schaduwstation. In totaal zijn er twaalf ondergrondse sporen in drie schaduwstations (dus tot 10 treinen kunnen "geparkeerd" worden.
De rijlengte van de doorlopende hoofdbaan bedraagt ongeveer 50 meter, dit vooral door de 3 klimspiralen, en is telkens verdeeld in 15 blokken. In totaal zijn er dus, schaduwstations meegeteld, ongeveer 50 blokken op de hoofdbaan, waardoor er ongeveer 30 treinen zonder "file" hun rondjes kunnen doen.
Het goederenstation "Duvelle" sluit aan op een rangeerterrein met rangeerheuvel, en geeft aansluiting op een havenkade, een groeve en een andere kleine industrie (waar ik de bestemming nog niet voor weet). Het reizigersstation "Boulroie" heeft twee verdiepingen (10 sporen) en sluit aan op een kleine stelplaats. Verder rijdt er nog een trammetje rond van het station door de stad naar de toeristische trekpleister: de burcht op de berg. In de stad (met kerk, stadhuis, kermis en winkelgedeelte) zullen een aantal herkenbare gebouwen gezet worden.
Het landschap is glooiend, met links en rechts een opgaande helling en een centrale heuvelkam. Deze laatste zorgt voor een optische scheiding van de baan, en bied plaats aan de burcht en eronder aan een klimlus. In de "dalen" links en rechts bevindt zich een denkbeeldige ruimte, waar de looppaden voorzien zijn. Links is die als een kanaaldok gepresenteerd, rechts wordt ze door twee bruggen gekruist: ??n voor de trein, de andere voor wegverkeer en het trammetje.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefke

Gezocht, tekeningen fotos van het spooremplacement in Trois ponts.
Waar zou ik eventueel meer info over dit station + emplacement kunnen vinden???
Ook dit van Lichtervelde is welkom.

mvg Stefke
 

tonycabus

Stefke,
Voor Trois Ponts zou je misschien eens bij "De PIJL" te rade kunnen gaan...

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Stefke

Tot welke dienst moet ik mij richten , hoe zoek ik het best contact met de NMBS, email telefoon of gewoon brief???

mvg Stefke
 

JoVer

Ik heb onlangs via het internet plannen gevraagd. Binnen de week antwoord van wat beschikbaar was en wat het kost (bijna niets) en na confirmatie alles toegestuurd gekregen samen met een betalingsformulier.

Ik ben op het internet, op de NMBS site, naar de NMBS Museum gegaan en naar dat e-mail adres mijn vragen gemailed.

Prima service!

Jo.

Johnnytrein

JoVer, hebt ge dat e-mail adres nog dan zou ik zeggen plaats het in dit draadje voor degene die interesse hebben. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

JoVer

Ik heb dat via het formulier gedaan dat op de site staat. De URL van het archief is: http://www.b-rail.be/corp/N/history/moreinfo/archive/index.html. Op die pagina vul je het formulier in. De rest gaat vanzelf. Bijna letterlijk![;)]

Jo.

Johnnytrein

JoVer, Dat is praktisch onmogelijk, alleen beestjes krijg je vanzelf [:I], ik ga eerstdaags eens proberen ik zoek nl een sporenplan van het voormalige goederenstation horende bij station Antwerpen - dam
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

Ik dacht dat het de bedoeling van deze 'draad' was om hier beschrijvingen en verwijzingen van MODELBOUW-baanplannen te zetten.
Ik weet dat mensen zoeken naar inspiratie vanuit het 'grote voorbeeld' en dat ze daar hun bronnen voor nodig hebben, maar hoort dit niet op een andere 'draad'? Of moeten we opnieuw (misschien een link-onderwerp) starten over ontworpen of te verbeteren MODELplannen?
Ik heb op dit forumdeel mijn eigen baanplan ter discussie voorgelegd, hopend op reacties of op andere te bespreken modelbaan-ontwerpen, maar voorlopig zonder resultaat.
Ik wil de vraagstellers rond 'originele plannen van bestaande emplacementen' niet tekortdoen (en helpen als ik het zou kunnen), maar ik mis wel een antwoord op voorgaande ...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Ik zat even de poes uit de struiken te kijken...en moet Gerolf gelijk geven!
Deze "tak" was idd eigenlijk bedoeld om jullie sporenplannen voor te leggen, en erover te discussieren.
Zal ik dan maar een draad "documentatie" ergens aanleggen?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Stefke

Om dan maar eens to the point te komen in dit topic:

Ben nog altijd bezig om mij een baanplan te ontwerpen. Daar de ruimte die ik beschikbaar heb van 4.2m op 4.2 m en de ruimte maar 1 vrij muur heeft, ( 1 zijde deur, 1 zijde schouw, 1 zijde raam) vind ik dit persoonlijk niet zo'n makkelijke klus. Er moet nl rek worden gehouden met het feit dat de deur naar binnen opendraaid en dat het raam bereikbaar moet blijven om eens te reinigen. Hierdoor wordt de ruimte nog kleiner. Ook moet er nog rekening gehouden worden met enige bewegingsruimte rond de baan . Daar ik vooral treinen wil zien rijden en rijlengte wil dacht ik eraan om een baan zonder echt station te bouwen,hierdoor vallen de beide wisselstraten  weg en wordt er opnieuw ruimte bespaart.  Daar al mijn wagons goederenwagons zijn lijkt mij het invoegen van een station niet zinvol. Misschien dat er in de toekomst hier wel verandering in komt, maar de voorkeur gaat uit naar goederentrafiek.
Wat vinden jullie van het idee om geen station op de baan te hebben ???
Enne enige suggesties zijn altijd welkom.

mvg stefke
 

Gerolf

Aan Tony: bedankt voor de steun/correctie/...
Aan Stefke: wat zou er mis zijn met een baan zonder station? Veel ruimte voor treinen die door het landschap rijden, een verdekt opstelstation is bijna altijd mogelijk, en misschien hier en daar een industrie-aftakking of zo.
Anderzijds: je hebt vrij veel ruimte (4,2x4,2 is niet niks - velen zijn daar jaloers op) Is het een zolderruimte (schuin dak)? Anders kan je ook nog een baan met verdiepingen bouwen (kijk maar eens in sommige publicaties van Model Railroader)

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Dat is meer de stijl die ik in deze draad verwacht, Stefke!
Waarom post je eens geen schetsje ? (een scan als .jpg kan in de foto's hoor!)

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)