Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Fiddle yard/schaduwstation

Gestart door poco loco, 03 juli 2007, 20:42:37 PM

poco loco

Het eerste jaar van baanplanning ging ik ronduit voor het fiddle yard-pricipe: op niveau 0 worden treinen samengensteld en ontbonden die dan vanuit vertrekstation X (fiddle yard) dat stukje "werkelijkheid" aandoen dat je modelbaan is.
De architectuur van mijn modelbouwruimte laat een dergelijk opzet niet toe, zodat ik onwillekeurig bij een meerverdiepige,schaduwstationstructuur terecht kwam.
Nu valt mij in veel bouwplannen het feit op dat deze schaduwstations zo gelegen zijn dat ze quasi onbereikbaar zijn en dus enkel als 'garage' dienst doen voor treinen die op de bovenbouw, in het landschap samengesteld worden.
Ben ik zo baanbrekend om mijn schaduwstations vooraan bereikbaar te houden, zodat deze de functie van vormingsstation/fiddle yard aannemen?
'tIs maar een gedacht, maar het leek mij de vanzelfsprekendheid zelve...

groeten, luc.

Jean

#1
Het is maar wat je wil met je baan of in de exploitatie of anderszins. Ik heb geen fiddle yard, (niet aan mij besteed) maar wel een schaduwstation dat goed bereikbaar is.

Groeten,
Jean

poco loco

#2
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

Het is maar wat je wil met je baan of in de exploitatie of anderszins. Ik heb geen fiddle yard, (niet aan mij besteed) maar wel een schaduwstation dat goed bereikbaar is.

Groeten,
Jean




Ja Jean, en mijn vraag is dan of jij dat schaduwstation ook als vormingsstation gebruikt, of daar je bovenbouw voor bezigt?

groet, luc.

Jean

#3
Die mogelijkheid is wel aanwezig in het schaduwstation, maar leuker vindt ik het samenstellen van treinen in de bovenbouw.
Overigens moeten er nog wel een paar ontkoppelaars in het schaduwstion ingebouwd worden om e.e.a ook op afstand, zonder handmatig ingrijpen, te kunnen uitvoeren.

Groeten,
Jean  

poco loco

#4
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

Die mogelijkheid is wel aanwezig in het schaduwstation, maar leuker vindt ik het samenstellen van treinen in de bovenbouw.
Overigens moeten er nog wel een paar ontkoppelaars in het schaduwstion ingebouwd worden om e.e.a ook op afstand, zonder handmatig ingrijpen, te kunnen uitvoeren.

Groeten,
Jean  




Nou moe, begrijp ik dat jij wil RANGEREN in je schaduwstation?

Ik zit nu met drie schaduwstations (in planning).
1. De internationale reizigerslijn (Amsterdam-)Antwerpen-Brussel-Arlon-Luxemburg-Bazel/Zurich(-Milaan) + het plaatselijk forenzenverkeer Arlon-Athus.
2. De internationale staalgebonden goederentrafiek Longwuy (Fr)-Rodange (Lux) + het forenzenreizigersverkeer dat in tijdperk III allemaal kop voor moest maken in Athus + het aankomend/vertrekkend internationaal verkeer uit punt 1.
3. De Athus-Meuse die van en naar de haven van Antwerpen het staalgebonden goederenvervoer verzorgt + voorziet in het plaatselijk reizigersvervoer vanuit Bertrix en Virton.

Deze samenstellingen/ontbindingen doe je toch niet allemaal op het lapje grond dat je modelspoorbaan is?  
Dat lijkt me, naast heel erg ongeloofwaardig,ook een onnoemelijk stresserende bezigheid. Ik voorzie (de 3 schaduwstaions in acht genomen) een twaalftal sporen voor vorming of ontbinding van treinen.
Is dat geen idee?

groeten, luc.

Gerolf

#5
Deze woordenwisseling hadden we daarstraks ook, h?, Luc!
Toen je zei dat je de schaduwstations wou gebruiken om je treinen in en uit de "dozen" te kunnen halen, viel mijn Euro pas wat je bedoelde.
't Is nog iets anders dan rangeren, het is wel een manier om je treinen te vormen.
Voor mij zijn schaduwstations niet meer of minder dan "parkings".
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

#6
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters


Voor mij zijn schaduwstations niet meer of minder dan "parkings".



Waarmee we terug bij mijn vraag zitten of het handmatig samenstellen en ontbinden van treinsamenstellingen 'ergens' op je baan niet RAAR is. Waar ga je dat doen? Deze treinen moeten dan hoe dan ook nog hun opstelling krijgen in je schaduwstation!

Ik meen iets niet te begrijpen.

Groet, luc.

mini-bs

#7
Ik ben zelf van plan om onder de zichtbare baan een eenvoudige onzichtbare baan te monteren (allez eerst daar mee beginnen uiteraard) die bestaat uit parkingskes die onderling verbonden zijn voor wanneer een bepaald stel meerdere rollen speelt (bvb een 300 kan gerust 2 of 4x per uur in een station voorbij komen steeds als een andere IC of IR, vogel met scherpe ogen die ziet dat het stelleke steeds hetzelfde nummer draagt).

Om toch wat rangeringen te kunnen doen, of om bepaalde slepen wat aan te passen naar gelang hun volgende inzet, voorzie ik een klein rangeerstationnetje in het zichtbare gedeelte dat evenwel toevoer- en afvoerlijnen heeft die niet via een van de stations lopen. Datzelfde rangeerstationnetje zal ook als vorming voor het hoofdstation moeten dienen en een verborgen parking voor slepen zonder loc hebben.

Dat kan raar lijken maar is toch enigzins realistisch indien de tijd die verstrijkt tss het uit- of inrijden van een station als offici?le trein en het (ook al volgens een dienstregeling) aandoen van het rangeerterrein vanuit het verborgen traject lang genoeg is (ik voorzie zeker een uur). Het is wel de bedoeling om dit soort acties tot een minimum te beperken, ik hoop om de "parkings" onder de baan lang genoeg te kunnen maken en op termijn over voldoende tractiematerieel te beschikken om de passage via de vorming te vermijden.

Mss nog even iets over die ringleiding :

fictief voorbeeldje :





De fun in dit soort schaduwstation is dat je op tijd de juiste trein op de juiste baan moet krijgen. Stel dat die gele trein straks weer 'op' moet dan zit die witte nog in de weg. Dus zodra die groene op een van de sporen is binnengenomen moet de witte efkes een rondje maken zodat de gele zich op dat eerste spoor kan klaarzetten om straks zonder vertraging naar een station te rijden. Vergeet je deze dispatchingactie dan krijg je straks weer bakken kritiek van  verongelijkte Preiserianen over je heen.

en zo blijven we bezig...
[:)]
 

T03

#8
Hallo,

ik heb op zolder waar mijn baan in constructie is een scheidingsmuur en overloop tussen de trap en de zolder. Via een zijspoor komende van het station ga ik na een bocht wat verder door een gat in deze muur naar de overloop waar de opstelsporen en bergingschappen voor de treinstellen zullen komen. Op een lager niveau (aan dewelke ik momenteel bezig ben) komt een schaduwstation zonder opstelmogelijkheden.

Mvg
Marc
"I have a train riding in my brain"

Gerolf

#9
citaat:
Geplaatst door poco loco
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Voor mij zijn schaduwstations niet meer of minder dan "parkings".
Waarmee we terug bij mijn vraag zitten of het handmatig samenstellen en ontbinden van treinsamenstellingen 'ergens' op je baan niet RAAR is. Waar ga je dat doen? Deze treinen moeten dan hoe dan ook nog hun opstelling krijgen in je schaduwstation!

Ik meen iets niet te begrijpen.
Je vraagt je af hoe je, bij het opstarten van een "rijsessie" je treinen op een handige wijze op en van je baan krijgt, en na een rijsessie je treinen er af krijgt. Is dat het?
Daar ben ik voor mezelf nog over aan 't peinzen. Ik denk er aan ergens een aftakkend spoor te maken, dat aansluit op wegneembare bakjes.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

#10
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door poco loco
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Voor mij zijn schaduwstations niet meer of minder dan "parkings".
Waarmee we terug bij mijn vraag zitten of het handmatig samenstellen en ontbinden van treinsamenstellingen 'ergens' op je baan niet RAAR is. Waar ga je dat doen? Deze treinen moeten dan hoe dan ook nog hun opstelling krijgen in je schaduwstation!

Ik meen iets niet te begrijpen.
Je vraagt je af hoe je, bij het opstarten van een "rijsessie" je treinen op een handige wijze op en van je baan krijgt, en na een rijsessie je treinen er af krijgt. Is dat het?
Daar ben ik voor mezelf nog over aan 't peinzen. Ik denk er aan ergens een aftakkend spoor te maken, dat aansluit op wegneembare bakjes.



"bakjes", gerolf?
Ik heb gelezen over dat met alluminiumprofielen gevoede ding.
Lijkt me handig voor kleine tentoonstellingsbanen => kleine (wat-voor-ook) stations.
Hoe ga je een type 10-stomer met 8 K-rijtuigen in je "bakje" proppen?
Hoe laat je een ertstrein in dubbeltractie en pakweg 16,(laat het, tijdperk III indachtig, nog korte E-bakwagens wezen) in je "bakje" verdwijnen?
Ik heb ook nog in mijn fiddle yard-overpeinzingen met dat idee gespeeld, maar meer dan een makkelijk vervoerbaar tentoonstellingsgadget lijkt het me niet.

Groet, luc.

En ja dus: het gaat mij over het 'vooropstellen' van een dienstregeling.

Havoc

#11
citaat:
Ben ik zo baanbrekend om mijn schaduwstations vooraan bereikbaar te houden, zodat deze de functie van vormingsstation/fiddle yard aannemen?


citaat:
Nou moe, begrijp ik dat jij wil RANGEREN in je schaduwstation?


Ik begrijp hier iets niet helemaal.Langs de ene kant wil je treinen samenstellen en ontbinden en langs de andere kant als iemand anders dat wil doen spreek je van rangeren. Voor mij is dat hetzelfde.

Trouwens als je er toch niet heel gemakkelijk aankan zou ik ook verkiezen om het vanop afstand te doen. Minder kans dat je dingen omstoot of doet ontsporen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

poco loco

#12
Havoc,

De locomotieven komen uit de vitrinekast of verpakking.
De rijtuigen of wagens komen uit hun bergplaats.
Je wil een dienstregeling met vooropgestelde treincombinaties voorzien.

Het gaat mij dus om het volgende:
Waar en hoe stel je je treinstellen samen? Handmatig.
Is deze situatie duidelijk?

Rangeerbewegingen op de landschappelijke bovenbouw zullen tot mijn favoriete bezigheid behoren, maar betreffen een totaal ander gegeven.
Rangeerbewegingen onzichtbaar ondergronds lijken mij dan weer Kafka.

Groeten, luc.

dancer

#13
de beste oplossing:

een robot die in het verborgen gedeelte de treinen samenstelt zoals je wenst...

Havoc

#14
Al een stuk duidelijker. Eerlijk gezegd nog nooit over nagedacht. Ik denk dat ik die op het zichtbare gedeelte neerpoot. opstellen in het schaduwstation (of op zichtbare opstelsporen) en rangeren om nieuwe te maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.