Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Vraagje ivm koppelingen

Gestart door neos, 23 juni 2007, 21:35:38 PM

neos

Ik ben nieuw hier op dit forum en wil na een treinloze periode van 17jaar terug beginnen. Daar ik bitter weinig plaats heb zal ik me tot schaal Z moeten wenden.

Nu is mijn vraag of alle treinkoppelingen gedurende de jaren dezelfde gebleven zijn. Op ebay zie ik diverse oudere modellen te koop. Kunnen die nog rijden op de huidige rails en zijn die te koppelen aan nieuw materiaal?

Groetjes

neos

 

Havoc

Kort en bondig: JA. Z is bijna ongewijzigd gebleven gedurende al die jaren omdat er eigenlijk maar 1 fabrikant is. Enkel indien je interesse hebt voor USA materieel is er een ander soort koppelingen: micro-trains. Al de rest gebruikt de verschrikkelijke Marklin koppeling. Er zijn enkele versies van de koppeling geweest, maar je moet een specialist zijn om de verschillen te merken. Enig groot verschil zijn de wielen: de heel oude wagons gebruiken plastic wielen (ondingen die gemakkelijk ontsporen door te weining gewicht), de nieuwere gebruiken metalen wielen, de allerlaatste donker gekleurde metalen versies. De rails zijn nooit veranderd.

Het enige verschil tussen locs van vroeger en de laatste jaren is de gebruikte motor. De nieuwe gebruiken een 5-polige, de oudere modellen een 3-polige motor. Maar zelf het hele Marklin gamma is nog niet omgeschakeld. En voor vele locs is het mogelijk om gewoon een nieuwe motor in te zetten zonder problemen.

Alhoewel ik reeds 25 jaar met Z rijdt zou ik je toch aanraden om N te overwegen. Het is misschien iets groter, maar er is veel meer tegen een betere prijs voorhanden. Ook is er een doorgedreven standardisatie die uitwisseling tussen merken mogelijk maakt. Als je interesse hebt in digitaal rijden is ook N een veel betere keuze.

Als je nog vragen hebt laat maar komen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ERVIN

Dat vraag ik mij nu al enkele jaren af, waarom worden er op zulk een kleine modellen van die afschuwelijke grote koppelingen gebruikt??

Wadloper

Is een goeie vraag, ik heb gisteren net een treinstel op schaal Z aangeschaft, op zich een heel leuk treinstelletje, maar en als eerste vallen die grote koppelingen op [V] Ik denk dat ze zo groot zijn omdat ze wanneer ze nog kleiner zouden zijn, niet meer goed zouden werken of te teer zouden zijn of zo.

neos

citaat:
Geplaatst door Havoc


Alhoewel ik reeds 25 jaar met Z rijdt zou ik je toch aanraden om N te overwegen. Het is misschien iets groter, maar er is veel meer tegen een betere prijs voorhanden. Ook is er een doorgedreven standardisatie die uitwisseling tussen merken mogelijk maakt. Als je interesse hebt in digitaal rijden is ook N een veel betere keuze.




Bedankt voor de info, maar de uiterst kleine ruimte waarover ik beschik laat N-schaal niet toe. In feite heb ik geen ruimte, helaas, anders begon ik zeker terug in HO. Daar heb ik nog een hele collectie locs en wagons van.

citaat:
de heel oude wagons gebruiken plastic wielen (ondingen die gemakkelijk ontsporen door te weining gewicht)


Valt dit niet op te lossen door deze met lood te verzwaren?

Groetjes

neos

 

Frank_N

citaat:
....verschrikkelijke Marklin koppeling....

Misschien zelf een mooier koppeling uitdenken, Johan? Ik kan me wat voorstellen met draad en oogjes ofzo...Tis maar een idee, he [;)] De Z modellen verdienen beslist een mooiere koppeling[:)]

N modellen zijn overigens niet helemaal zonder meer aan elkaar te koppelen, van sommige series zitten de koppelingen niet op dezelfde hoogte. Ook is het "ontkoppel lipje" niet altijd even lang. Dit kan zelfs gebeuren bij wagentjes van hetzelfde merk! Ook bij N-spoor lopen wagens met plastic wieltjes niet zo mooi, ze zijn meestal niet echt "rond", bovendien veroorzaken die wieltjes veel vervuiling.

Groet van Frank.
Groet van Frank

Havoc

citaat:
Dat vraag ik mij nu al enkele jaren af, waarom worden er op zulk een kleine modellen van die afschuwelijke grote koppelingen gebruikt??


Ik denk dat dit alles met betrouwbaarheid te maken heeft. De koppeling zelf is heel betrouwbaar nu. Koppelt vrijwel altijd, komt bijna nooit los (en als ze dat doet ligt het niet aan de koppeling) stevig en toch simpel. Moesten die nog kleiner worden dan moeten de sporen zo perfect liggen dat de leut er ook af is. En groot is die koppeling niet, ze valt enkel op omdat de modellen zo klein zijn. Houd er ook rekening mee dat je automatisch moet kunnen ontkoppelen want met de hand ontkoppelen valt niet mee.

De micro-trains koppeling is iets mooier in dat opzicht. Maar begin eraan om er zo enkele honderden te vervangen. En het risico dat je je wagon om zeep helpt is niet te verwaarlozen.

citaat:
Valt dit niet op te lossen door deze met lood te verzwaren?


Misschien, maar dat zal toch altijd hoger liggen dan metalen wielen. Maar meestal kan je de wielen eenvoudig vervangen door metalen exemplaren. Je moet enkel een winkel vinden die ze voor je wil bestellen. De plastic exemplaren kunnen dienst doen als lading of zo. Zie ook de commentaar van ModelspoorfaN.

citaat:
Misschien zelf een mooier koppeling uitdenken, Johan? Ik kan me wat voorstellen met draad en oogjes ofzo...Tis maar een idee, he


Ik heb echt wel beters te doen hoor. Trouwens op de meeste wagons is de koppeling niet eenvoudig te vervangen. De plastic bovenbouw heeft een pin die door de koppeling gaat en dan omgesmolten wordt. Als je dat wil uit elkaar nemen moet je geluk hebben als je daarna alles terug in elkaar krijgt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.