Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

goederentreinen naar fabrieken of gewoon rijden

Gestart door ERVIN, 12 juni 2007, 11:20:33 AM

Frank_N

Hoi Erwin, Met permissie: Ik heb u een pm gestuurd met wat voorstellen die ik vond in een oud boek.

Groet van Frank.
Groet van Frank

KroontjesPen

Als ik dit zo lees dan zou ik straks niet met een aantal treinen kunnen rijden. [:D]
Voor de 2 stoomlocomotieven moet ik steenkool en water kunnen inladen.
De 2 elektrische locs moeten ook in de doos blijven tot dat er een rondje spoor met bovenleiding is gebouwd. [:(]
Blijven een diesel en een dieselelektrische over om te rijden. [:)]

Als het straks k?n gaan rijden dan gaat alles zoveel mogelijk rijden hoor. Die gebouwen en zo komen er heus nog wel een keer. [;)]

Iedereen heeft zo zijn oplossing voor deze luxe problemen maar 't is en blijft zeer welkom al die verschillende uitvoeringen ervan.


ERVIN

@ModelspoorfaN, bedankt voor de mail, ikzelf heb mij enkele uren terug getrokken op mijn zolder om het ??n en ander eens rustig te bekijken, ik heb een mooie oplossing gevonden voor een deel van mijn probleem, ik heb een ruimte gevonden van 2.70m. lang en 50 cm breed, hier ga ik proberen om iets te maken voor de kolentreinen, morgen ga ik foto's nemen waar de erts-treinen gelost worden, het is de bedoeling dat ik zoiets in model(maar dan met kolen)ga namaken, ook de tip over de catalogus van Walthers ga ik goed kunnen gebruiken, op hun site heb ik al enkele leuke items gevonden, maar de zoektocht gaat verder, nu moet ik alleen nog iets vinden om mijn ketelwagons te kunnen laden of lossen, een mooie gasinstallatie in tijdperk V, ik ben met Tufken eens naar zo'n installatie gaan kijken in Antwerpen, deze installatie heb ik in model terug gezien in MSM 59 bij Railz-Miniworld, weet er mss iemand of dit zelfbouw is of ze deze installatie gekocht hebben, zo ja, van welk merk is deze dan, bij Walthers ben ik ze nog niet tegengekomen.
Maar ik ben op de goede weg, bedankt voor de reacties.[;)]

mini-bs

Als je een leuke keteldienst wil zien moet je maar eens in antwerpen de kade blijven volgen stroomopwaarts. Op een zeker ogenblik loop de straat min of meer dood op een heel gezellige losplaats. Auhagen heeft leuke kits die je tof kan bashen. Ook Rix Products zijn goed bruikbaar en Belgique.

Zelf ben ik toch voorstander van het dispatching principe: treinen tussen diverse schaduwstations (bij mij worden dat de kust/Antwerpen en Duitsland) laten verkeren volgens (al dan niet fictieve) dienstregeling en enkele daarvan behandelen in het zichtbare emplacement. Voor laden en lossen beperk ik me tot wat houtoverslag en een enkele militaire trein in een Ardens stationnetje, en een containerterminal annex coilsterminal in een haventje (met slechts 2 spoortjes). De rest van de goederentreinen (erts, cokes, de meeste containertreinen, kalk... meestal bloktreinen dus) moet gewoon netjes op tijd rijden met enkele locwissels als spelelement.

Een fout die ik vroeger gemaakt heb, meermaals zelfs - shame on me, is uit te gaan van een groot emplacement en van daar de treinen te laten vertrekken om dan na luttele tijd ze weer te moeten ontvangen. Dat stak in geen tijd verschrikkelijk tegen. Een heeeeel groot schaduwstation (of beter nog verschillende die in mekaars weg liggen zodat je goed moet weten wanneer je welke trein waar moet laten vertrekken om elders op tijd aan te kunnen komen)  en een zichtbaar stukje met slechts enkele sporen zijn een veel beter idee. Daar zet ik nu alles op. We hebben ondervonden dat wanneer je twee dienstregelingen (zelfs gewoon in real time), dus V en M, en nog wat rangeringen moet combineren je al gauw zwaar onder de stress zit, maar dat is echt wel de bedoeling in dit geval ![:)]

 

Frank_N

Dank U Erwin [:)],

Waar het mij om gaat dat is dat een argeloze toekijker van uw inspanningen er geen weet van heeft of bij gesloten goederenvervoer kan zien of die wagens vol of leeg zijn.
Bij de open kolenwagens kun je de lading wel zien. Vandaar mijn suggestie. Je zal dan wel 2 identieke treinen dienen in te zetten, een leeg en een beladen..........

Met groet van Frank.
Groet van Frank