Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

goederentreinen naar fabrieken of gewoon rijden

Gestart door ERVIN, 12 juni 2007, 11:20:33 AM

ERVIN

Ik speel met het idee om mij terug naar de tekentafel te begeven en mijn sporenplan te gaan aanpassen, waarom??
Ik heb hier 30 kolenwagons rondrijden, ik heb 15 ketelwagons en nog andere goederen"blok"treinen, maar die kunnen nergens naartoe rijden, enkel mijn containerswagons zullen in de toekomst naar de haven kunnen rijden, al de rest moet gewoon rondjes rijden zonder dat ze ergens kunnen gelost of beladen worden, hoe doen jullie dat, hebben jullie een industrie-aansluiting waar allerhande goederentreinen kunnen gelost of beladen worden, of rijden jullie ook maar gewoon rondjes met jullie goederentreinen?

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een fabrikant die dergelijke gebouwen in zijn gamma heeft, ik zit te denken aan een gasoverslag installatie, je kent ze wel, die grote witte bollen waar wagons beladen worden, verder ben ik op zoek naar een installatie om mijn kolentreinen te kunnen beladen, ik heb al eens even gegoogeld bij Faller en Vollmer, maar daar heb ik niet echt mijn ding gevonden, een hele hoop vragen dus, en met deze vragen roep ik even jullie hulp in.;)

Nonkelronnie

Ik plan op mijn (toekomstige) baan een overslagterminal waar containers kunnen geladen en gelost worden, en nog een aansluiting naar een logistiek bedrijf die dan (binnen in de loods) de goederen kan overnemen op vrachtwagens ...
Ook een pakjesdienst is voorzien.

Op deze manier zou ik normaal met de goederenwagons die ik heb en ga kopen overal terecht.

Voor wat je gebouwen precies betreft, in MSM 43 staat een diorama van een chemiebedrijf in de antwerpse haven.
Zijn dat de gebouwen die je bedoelt? Of zou je deze ook kunnen gebruiken?
Volgens de maker komen die van amerikaanse merken.
Misschien kun je hem (Tom Degoes) eens contacteren om te zien waar je aan dergelijke kits raakt.....

tufken

" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


just4fun

Ik weet dat je er niet van houdt, maar een schaduwstation is dan ook een oplossing. Je moet niet en een haven en een gaslos- laadplaats en een kolenoverslag maken.
Je trein rijdt z'n rondje en verdwijnt in het schaduwstation om daar, fictief, de ene of andere fabriek aan te doen. Na een tijdje komt hij terug het zichtbare deel op.
Groet,
Paul

Peter

Ervin,

Als ik van u was zou ik eens een katalogus van de Amerikaanse firma Walthers kopen. (ik weet, hij is duur) of ga eens naar de Collectorsbank, om die katalogus eens in te kijken. Je zal versteld staan wat er allemaal instaat van "bedrijfs-gebouwen" waarvan heel veel als Belgisch bruikbaar is.
ook bij M?rklin/Trix en Heljan is er al een redelijke keuze.
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Een deel van de goederentreien gaan een bestemming krijgen, een ander deel -voornamelijk bloktreinen- gaan gewoon doorrijden. Idee is om enkele kolen/erts bloktreinen rond te rijden hebben. Volle steeds in 1 richting, lege in de andere. Maar hoe dat gaat opgelost worden weet ik ook nog niet. Containertreinen kunnen doorrijden of stoppen en gesplitst worden. En de industrie is met lokale treinen tevreden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Paul heeft wel gelijk dat je moeilijk alles kunt bouwen. Alhoewel, den Erwin is tot alles in staat. [;)]
Een schaduwstation is een oplossing, maar waarom ook geen zichbare opstelplaats waar goederentreinen even uitblazen; een rangeerterrein bvb. ? Het laden en lossen laat je dan aan je fantasie over.

Een laad/losinstallatie voor petroleumprodukten lijkt me wel een leuke uitdaging in zelfbouw.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Wadloper

Ervin, je kunt ook eens bij Kibri kijken, die heeft hoofdzakelijk industri?le modellen.

Jurgen

citaat:
Geplaatst door just4fun

Ik weet dat je er niet van houdt, maar een schaduwstation is dan ook een oplossing. Je moet niet en een haven en een gaslos- laadplaats en een kolenoverslag maken.
Je trein rijdt z'n rondje en verdwijnt in het schaduwstation om daar, fictief, de ene of andere fabriek aan te doen. Na een tijdje komt hij terug het zichtbare deel op.
Groet,
Paul




Dit had ik ook al verteld, maar ipv "Nieuwe reactie plaatsen" heb ik op "Logout" geklikt. [:o)]
Bij mij werkt ook gewoon de fantasie. Mijn treinen rijden in een schaduwstation en voila, ze zijn aan het laden/lossen. Een beetje later komen ze terug uit hun station op weg naar de volgende lading.

Met een containertrein moet je de lading er wel zelf bij- al dan niet wegdenken. Valt te zien of er net gelost of geladen is natuurlijk. [:D] Bij een trein met tankwagens zie je het verschil niet, dus daar is geen probleem.

Niets zo goedkoop als fantasie. Maar Ervin heeft de plaats, dus waarom ook niet h?. [:)] Het zal alleen iets duurder worden dan gewoon fantasie.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Zonder al die industrie?n kan het ook: louter via een rangeerterrein. Volle bloktreinen komen binnen, worden gerangeerd tot buurtgoederentreinen die naar hun (denkbeeldige) bestemming rijden. Lege buurtgoederentreinen worden weer samengevoegd tot bloktreinen die naar de havens e.d. gaan om "gevuld" te worden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

Ofmischien heeft Erwin de smaak van het bouwen te pakken, en heeft hij zin oom meer te kunnen doen met zijn treinen?

Kijk eens in MSM 50, daar staat een foto van een koleninstalatie uit de Antwerpse haven, mischien kan je dat inpassen op jou baan.
Tom

krispy

Dit is  de reden waarom ik op mijn baan 2 stations met elk hun eigen rangeermogelijkheden heb voorzien [:)].
Ik kan een sleep samenstellen in station A en deze een tijdje later in station B achterlaten om daar dan een nieuwe op te pikken[:p].Voor zware balastreinen zal mij dat ook niet lukken want een kolen instalatie of iets dergelijks neemt wat veel plaats in [:(], maar wat ander vervoer betreft geen probleen .
Op de totale baan wordt een plaats met citernes voorzien om ketels te lossen[:p] , een klein bierfabriekje om mijn leffe wagons [:p][:p]te lossen en te laden,verder gaat er een soort pakjes dienst (DHL ?? ) komen en nog wat andere industrie aan het losperron(kade )Mijn autosleeptrein gaat ook geen echte eindbestemming krijgen [xx(], of ik moest nog de plaats vinden [^]om daarvoor een loskade te kunnen voorzien , maar dat zal de praktijk moeten uitwijzen , verder voor het ander vervoer zal het de fantasie [8D]zijn die alles moet regelen, schaduwstations dienen om dit in de praktijk een beetje waar te kunnen maken.
DUS erwin , ik zou zeggen ,maak ergens een tweede station met rangeermogelijkheid en een klein industrieomgeving
succes met het zoeken van oplossingen .
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

SuSke

Ik treed Gerolf bij.

Ook op mijn toekomstige baan zal het zo gebeuren, een bloktrein of gemengde goederentrein komt binnen, wordt opgesplitst, uitgerangeerd naar het industrieterrein, terug verzameld, samengesteld en vertrekt terug.
Welke industrie??? een paar typische dingen en de andere goederentreinen rijden inderdaad gewoon rondjes van en naar het schaduwstation via een paradebaan op een tussenniveau.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

erik de noorman

Ook op mijn toekomstige baan zal het zo gebeuren, een bloktrein of gemengde goederentrein komt binnen, wordt opgesplitst, uitgerangeerd naar het industrieterrein, terug verzameld, samengesteld en vertrekt terug.
Welke industrie??? een paar typische dingen en de andere goederentreinen rijden inderdaad gewoon rondjes van en naar het schaduwstation via een paradebaan op een tussenniveau.


Zo gaat het op mijn baan (mijn schaduwstation is een grenstation) er ook aantoe + loks worden afgekoppeld en gaan naar het verzorgingsdepot. De trein krijgt een Duitse lokwissel (duits) en vertrekt richting Duitseland.

Erik

Greg

Bij mij rijden ze nu rondjes, maar het is de bedoeling dat ze binnekort 2 keer een schaduwstation zullen tegenkomen waar ze een tijdje mogen wachten.
Resultaat is een beeld met veel afwisseling... als je voldoende locs hebt. En dat is bij mij nu nog niet het geval [:(]
Er zullen dus in het begin vrij veel museumritten georganiseerd worden om de gaten in de dienstregeling te vullen [:)] Er een beperking van de dubbeltracties zal ook van kracht zijn in het begin.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG