Vaste baan of modules

Gestart door Koen, 27 mei 2007, 16:49:04 PM

Koen

Hallo iedereen,

Ik werk al enkele jaren aan mijn vaste baan op mijn zolder. Om een aantal ervaringen op te doen, heb ik een kleine testmodule gebouwd, wat mij erg in de smaak viel.
Door deze ervaring, ben ik aan het twijfelen gegaan over het verder uitbouwen van mijn huidige baan. Ik overweeg om de zaak te slopen en verder te gaan met het bouwen van modules. Ik heb de indruk dat modulebouw een grotere voldoening geeft dan het bouwen aan een vaste baan (vooral als je niet zoveel tijd hebt om aan je baan te werken).
Wat zijn jullie ervaringen? Wegen de voordelen op ten opzichte van de nadelen (landschapsovergangen, spoorovergangen, uitlijningsproblemen, ...)?

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

doomslu

Koen, ik heb geen ervaringen met module- of segmenten-bouw. Ik heb wel vorig jaar voor een vriend een klein baantje gebouwd, dat je zou kunnen beschouwen als een "module". En ik treed je hier bij : het geeft heel veel voldoening te zien dat je iets kan afwerken op enkele maanden tijd.

Ik zou het in ieder geval de (her-)beginners willen aanraden te beginnen met een relatief klein geheel, waar dan eventueel later kan aan bijgebouwd worden.

Enfin dit is mijn mening h
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Arbeco

Hoi Koen,

Ik heb reeds 4 jaar een vaste baan op zolder liggen, maar deze is ook opgebouwd uit modules. Heb ze eerst elders in ruwbouw gemaakt, en toen aan elkaar gekoppeld d.m.v. een stukje draadeind en 2 vleugelmoeren. Toen heb ik de sporen erop bevestigd en aangesloten, en waar de naden van de modules zitten, de sporen gemerkt door er met een slijpschijfje een minuscuul krasje op te zetten. Na het proefrijden en verder afwerken van het landschap, staat er nu dus wel een modulebaan op zolder, maar het valt bijna niet op, naden zie je niet. Mocht ik nog 's gaan verhuizen, dan is het een kwestie van de draadverbindingen loshalen, sporen doorslijpen waar deze gemerkt zijn, moeren losdraaien en het hele spul kan zonder teveel schade z? van de zolder af. De hele baan (3,80 x 2,70 meter) bestaat uit 5 modules. Ik ben van mening dat je ook je "vaste" baantje op zolder het beste uit modules kunt opbouwen, zowel met het bouwen als afbreken is het z?veel makkelijker....

Groetjes, Len
Old diesels never die...

ERVIN

Ik bekijk het zo, ik heb allemaal MDF-platen als ondergrond, 15 in totaal, als mijn kopstation af is, ga ik plaat per plaat eerst helemaal afwerken, niet echt modulebouw, maar ik heb gemerkt dat dat beter gaat zijn, want nu ben ik hier bezig dan ben ik weer ergens anders bezig, het is beter je aan ??n stuk te houden en als dat toonbaar is, dan pas met het volgende verder te doen.

Tom

Koen, een modulebaan is ook niet in 1 2 3 afgewerkt.
Ik zou het jammer vinden voor het werk en de mooie onderbouw van je vaste baan om alles af te breken.
Tom

erik de noorman

Koen,

Het grote voordeel van modulebouw vind ik persoonlijk:

Je hoeft nooit op een onafgewerkte baan te kijken.
Je kan er overal aan bouwen, in de zomer in de tuin, in de winter op een warme plek,
en  in de eetkamer als je graag in gezelschap vertoeft.
Je kan dadelijk rijden ( in een afgewerkt decor) van punt tot punt als je een kleine fiddle yard voorziet of rondrijden met  2 keerlussen.
Je kan je modelbouwbudget beter spreiden je hoeft geen grote hoeveelheden ineens te kopen
Je kan eventueel meedoen aan modelbeurzen

Wanneer modules goed aan elkaar aansluiten zie je praktisch geen landschapsovergangen deze zijn trouwens makelijk weg te werken.
Als rechthoekige of vierkante modulebakken perfekte hoeken van 90? hebben is er ook geen enkel uitlijningsprobleem.



Erik

loebaske

Ben ook al jaren modullebaan bouwer en kan aan de tekst van Eric niets toevoegen.....je moet alles perfect haaks maken,en dan heb je geen problemen zal hier eens een paar beeldjes plaatsen.
Eric

loebaske

Het lukt niet voor beeldjes [:(][:(][:(]

Koen

Hmm, als ik dit zo lees, zijn er heel wat voordelen aan modulebouw en het is natuurlijk zo dat ik veel werk gestoken heb in mijn huidige baan.
Ik heb alles op een rijtje gezet en heb, net zoals een echte Vlaming, dan maar een compromis gesloten. Voorlopig laat ik mijn vaste baan bestaan (en werk er nog aan verder) maar ik ga eveneens van start met het bouwen van modules. De tijd zal dan wel leren wat de goede keuze is (of beter gezegd waar ik het meeste plezier aan beleef).
In ieder geval bedankt voor jullie meningen.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

trainfreak

Loebaske, stuur de foto's naar mij door en ik zet ze op het forum[;)]
Spoorse groeten
Dimitri

Havoc

Wel, ik ga nu ook voor modules. Ik heb geen mogelijkheid om een vaste baan langs een muur te voorzien. Daarom modules die je voor een korte tijd kan opstellen. Indien een beetje doordacht kan je er meer of minder opstellen. Zelf ga ik gebruik maken van simpele keermodules aan de einden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

wisselstromer

ik ga voor de vaste baan


Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

ysbeer

Ook ik ga voor een vaste baan.
Niet dat dat nu zoveel beter is,maar gewoon om dat ik veel te veel een ongeplande probeer bouwer ben.
Ik leg mijn rails neer ,kijk er eens naar,verleg het nog een keer en
lijm of schroef het dan vast.
Ik heb grote bewondering voor die mensen die eerst een uitvoerig plan maken,tot op de millimeter exact,en het daarna nog zo maken ook.
Plannen maken doe ik uiteraard wel.
En ik weet ook wat ik bereiken wil,maar de weg er er heen is kijken  en proberen.
Ach ja het is zo.

wim ysbeer(ook wel knut genaamd).

Gerolf

Als ik opnieuw zou beginnen zou ik ook met bakken werken, maar dat is dan vooral omdat ik een tentoonstellingsbaan zou bouwen: Het verplaatsbare aspect zou dan de hoofdrol spelen.
Het idee zit in mijn achterhoofd, en ik heb zelfs al aan 't schetsen geweest. Voorlopig blijf ik echter verder werken aan Marche-en-Bi?res.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ik heb grote bewondering voor die mensen die eerst een uitvoerig plan maken,tot op de millimeter exact,en het daarna nog zo maken ook.


Ysbeer,
ik heb mijn spoorbaan vantevoren gepland omdat ik juist dat plannen een leuke fase vind in de hele bouw.
Daarnaast is zo'n planning in mijn geval nodig om meerdere redenen. Omdat ik op modules bouw moet ik er aan denken dat modulescheidingen b.v. niet dwars door wissels heen lopen.
Verder heb ik mijn modules gebouwd volgens de open bouwwijze. D.w.z. alleen waar spoor komt te liggen leg ik de ondergrond daarvoor. De rest van het oppervlak wordt pas later ingevuld met landschap.
Het relief van dat landschap plan ik ook vast in omdat dat weer invloed heeft op de vorm van de spanten.
Tenslotte: ik bouw mijn wissels zelf, direct op de locatie. Dan kun je niet achteraf een wisseltje even verschuiven als het niet helemaal goed ligt. Al met al is plannen dan een harde noodzaak.
Dat wil nog niet zeggen dat alles echt tot op de millimeter vastligt. Er is wel een plan, maar als tijdens de bouw blijkt dat iets anders moet en kan, dan ga ik alsnog zitten schuiven.