Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Rijdraad en portalen

Gestart door MARKLINRIJDER, 26 mei 2007, 13:05:49 PM

MARKLINRIJDER

Weet iemand van jullie welke afmetingen de paal en uitlegger van een belgische bovenleiding heeft.  Welk messing profiel gebruik ik om een juiste situatie te maken in schaal 1/87?

Groetjes,

David

rixke rail

David, hebt U mijn p.m. gekregen ?
Ik dacht dat ik dat dossiertje over B-bovenleiding nog al es verstuurd heb.
Het komt uit een handleiding van Sommerfeldt "Mit Oberleitungen fahren wie beim Vorbild".
Tekst alleen in duits-engels-frans.
Wie ook nog een kopie wil, let me know !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

MARKLINRIJDER

Bedankt eric,

Ik heb zelf het origineel hier bij me maar de maatvoering op de foto's is onjuist.  Ik bedoel dat de foto kleiner is afgedrukt dan in werkelijkheid zou moeten en daardoor niet bruikbaar voor mijn vraag.
Maar toch bedankt voor de moeite.
Eigenlijk zoek ik dus een schaaltekening of schets met correcte maatvoering.

David


Gerolf

Bovenleidingmasten bestaan ook bij de "echte" spoorwegen in verschillende diktes. Zelf gebruik ik een 4mm H-profiel (zie de laatste MSM).
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Petdig1

Zelf  maak ik mijn SBB/BLS bovenleiding  eveneens uit messing profiel.  Gebruik hiervoor  3*3 mm messing H profiel en draad van 0.8 mm. De draadstangen voor bevestiging op de baan zijn eveneens 3 mm





Groetjes

Peter
Sbb en Bls baan in opbouw

MARKLINRIJDER

Mooi, ik heb messingprofielen besteld en hoop ze in de loop van volgende week te hebben.  Dan ga ik ook eens wat experimenteren.

Groetjes,

David

Petdig1

De truuk is oa het  op de juiste manier doorboren van de H profielen

Als  je specifieke vragen hebt laat het  dan maar even weten.

Groetjes

Peter
Sbb en Bls baan in opbouw

dancer

Hello,

aangezien ik ook later een BLS en SBB baan ga maken..
Graag had ik meer info gehad over het maken met messingprofielen, aangezien ik hiermee geen ervaring heb..
Waar koop je ze het goedkoopst?  en wat zijn de prijzen?

Met vriendelijke groeten!


dirkske

Hoi Petdig,

Die mastjes zien er knap uit.[:0]
De draad die je gebruikt, is dat messing of rood koper en is dit te solderen met een soldeerbout?

Groetkes Dirk.[;)]
Je eigen baan, je eigen wereldje!