Rijden of bouwen of beide??

Gestart door ERVIN, 10 mei 2007, 18:17:55 PM

dancer

rijden is heel plezant, maar het is belangrijk dat het op een baan is die je aanstaat natuurlijk, en waar je zelf aan hebt gewerkt (of voor een deel toch)....  
Het bouwen kan plezant zijn maar daarvan is er bij mij nog niet veel gebeurd, aangezien ik nog in de planningsfase zit..maar ik kan niet meer wachten voor de bouw...

Daarbuiten komt nog dat het materiaal aankopen ook een groot deel uitmaakt voor sommigen onder ons (zoeken, zoeken, en nog eens zoeken en nadenenken/keuzes maken voor de aanschaf..........enzovoors...)  Vooral voor de locs...

Wat ook plezant moet kunnen zijn is rijden  met je materiaal op een baan van iemand anders.....

Wat het bouwen betreft van bepaalde kleine zaken zoals gebouwen, denk ik dat het leukste is wanneer je het in groep doet: je kan raad krijgen en iedereen motiveert elkaar...

kasteel

woh
ik dacht 'alleen' te zijn waar het rijden slechts heel sporadisch is maar het bouwen vanuit het niets en liefst met recuperatie materiaal de meeste tijd krijgt en vraagt
[:p]Jan

yannick

ik vind rijden wel een een beetje leuk maar na een uur ben ik het beu  het bouwen zelf vind ik het tofste maar als er iets mislukt dan krijg ik zo een soort van heimwee dan doe ik eerst iets anders
yannick[8)]

Havoc

Rijden. Bouwen van huisjes, boompjes ed is niet aan mij besteed.

Bouwen van rollend materieel daarentegen is iets anders. Maar het moet wel kunnen rijden als het af is natuurlijk. Daarom ook dat live steam zo prettig is, je moet met je loc bezig zijn om het te laten rijden. Aan het knopje draaien is niet genoeg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

modelbaanHO

Het liefst zou ik willen rijden, maar de baan is nog niet volledig af zodat ik alleen maar oven en weer kan rijden over hetzelfde spoor. Bouwen vind ik ook leuk. Ik kan echter geen uren na elkaar doorwerken aan hetzelfde. Zo ben ik al 3 maanden aan het bouwen aan een locdepot. Ik ben nog niet verder dan de sporen en ben nu bezig met de restauratie van een locloods van mijn vorige baan.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

krispy

Hoi ,

Bij mij is het voorlopig enkel bouwen ( rijden kan slechts op stukjes van de baan ( die is nog volop in opbouw ) , eerst moet er nu een stuk afgewerkt worden zodat ik de volledige aansluiting kan verwezenlijken waardoor er dan waarschijnlijk veel meer gereden zal worden , zelf maken ( vanaf niets ) doe ik het liefst omdat men dan kan zeggen , ziezo , dat heb ik dan toch maar weer gedaan !!!
Waarschijnlijk nog heel mijn leven mee bezig , het bouwen is iets dat  eigenlijk nooit gedaan is , AF IS HET NOOIT  !
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Koen

Sinds ik met de testmodule bezig ben (zie ook het draadje "mijn baan"), heb ik ondervonden dat ik veel meer voldoening heb van het bouwen dan het rijden. Het rijden ben ik vrij snel beu.
Bovendien kan je in zo'n diorama extra gedetailleerd werken en dat spreek mij wel erg aan. Ik ben nu aan het overwegen om verder te gaan in modulebouw zodat je module per module kan uitwerken maar dit idee moet nog even rusten. Tijd brengt raad.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

doomslu

Als ik dat hier allemaal lees heb ik de indruk dat er vooral veel gebouwd wordt. En diegenen die veel rijden beschikken over een ruime baan of toch ??n met veel mogelijkheden. Ligt het daaraan misschien dat de anderen het rijden vlug beu zijn ?

In Mechelen was ik twee dagen op een stand waar we een heel klein baantje hadden. Toevallig 0,75 m? groot [;)]. Het is een klein stationnetje met 5 wissels en ik mocht ondervinden dat rangeren (want meer is niet mogelijk) bijzonder leuk is en minder snel gaat vervelen.

Bouwen we onze banen misschien te veel rond het tema 'rondrijden' ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Koen

Hoi Luc (Doomslu),

Ik weet niet of het met de rangeer of rijmogelijkheden te maken heeft. Erwin heeft heel wat mogelijkheden heeft tot rangeren en rijden, dus daar zal het niet aan liggen.
Bij mij heeft het vooral te maken met het creatief zijn, zelf mijn grenzen verleggen, ... en zelfs een stukje ambitie. Laten zien wat je kan, genieten van wat je gecre?erd hebt maar ook een uitlaatklep om je stress of fustraties van het alledaagse weg te werken. Ik heb een stressvol beroep en dan brengt dit toch enige rust na een lange werkdag.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Havoc

Ik denk dat het meer te maken heeft met hoeveel je eigenlijk zelf bezig bent. Rangeren is intensiever dan kijken, iets maken intensiever dan een doos opendoen etc.

Als je een baan zou baseren op rondrijden en je maakt daar een behoorlijk station bij waar je de treinen op schema wil afhandelen dan zal dat geen ontspanning zijn. Zeker niet als je daar locwissels, extra wagens aan/afkoppelen en nog wat goederen tussendoor wil nemen.

Volgens mij worden er teveel banen gemaakt als diorama waar per ongeluk een trein door rijdt: teveel nadruk op scenery, te weinig spoortechnisch. (ik heb het niet op de hoeveelheid/oppervlakte maar over de belangrijkheid van elk element)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Kedeng Kedeng

Ik heb toen juist nog is gereden (was zeker al een maand geleden dat mijn treinen nog is hadden bewogen)

Met bouwen heb ik nog geen ervaring (alleen modelbouwdozen)
Maar het zal nu niet lang meer duren,
Ik heb sinds paar maanden eindelijk een kamer gekregen van mijn ouders,

Alleen mag ik van mijn vader beginnen met de bouw als ik is rond ga kijken bij mensen thuis,
Om wat ervaring op te doen enzo, & een modelbaan thuis is toch wel iets anders dan op een beurs.

Ik heb 11 maanden geleden al is een mail gestuurd naar Erwin om te vragen als ik is mag langskomen maar er is nog altijd niks van gekomen?
bijna de helft van dit forum is al daar geweest terwijl ik ga met een doel.

Ik mocht is langs komen als ik mijn wagen had maar dat kan nog 3 weken duren,
& Mol is maar een paar km van hier.

cbx

Rijden.[8D]
Diorama en scenery is niet aan mij besteed, vind het wel prachtig om te zien maar zoek het niet om dat zelf te maken.
Er is een tunnel klaar en dat heeft 'm zoon gedaan.[:I]

Tom

citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

Ik mocht is langs komen als ik mijn wagen had maar dat kan nog 3 weken duren,
& Mol is maar een paar km van hier.

Ga met de fiets, je gaat daar niet van dood.
Tom

loebaske

Bij mij is het eerst aanleggen van de sporen en voor er ingebed word even proefrijden,want nadien kan men niet veel meer veranderen of aanpassen.....het geeft altijd wel voldoening als alles gesmeerd loopt, in ieder geval ik kan maanden zonder dat er een loc op de baan staat, want als men gaat beginnen met toertjes te maken, denk ik dat de rest op de achtergrond geraakt en men niet verder en behoorlijk afwerkt [:)][:)]

ERVIN

@Kedeng Kedeng, er zijn er hier nog geweest die met een doel kwamen!![:(]
Voorlopig geen bezoek meer, en als je de foto's van mijn baan en de andere banen bekijkt zal je ook wel genoeg zien.