Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Plug & P(r)lay

Gestart door tunnelmotor2000, 27 april 2007, 11:43:28 AM

tunnelmotor2000

Heb de eer en het genoegen gehad om op de expo te Dortmund tijdens dode momenten decoders in te bouwen in enkele lokomotieven.
De eerste was een 60-er van Klein Bahn. OK eens je die zonder brokken of chassis desintegratie open hebt kun je aan de slag. Hier had ik ietwat tegenslag dat het een van de eerste reeks was. Kon gelijk een stuk van 12 x 20mm op 5mm dik liggen afvijlen. Pas na afloop vijlwerk kreeg ik het idee om dit te laten doen op een van de freesmachinestands.... NCE D13SR erin gestopt en ding rijdt als een lier.

Tweede in de rij was een 80-er van Roco. Machineke open en inderdaad zit een plug op een flexibel stuk printplaat. Ho, word centje van een fluit dacht ik. Hop Lenz silver erin en op programmeerspoor. Jah, ERROR 02 op scherm. Had nog een tweede Lenz bij maar besloot om de Error decoder op een andere lokomotief aan te sluiten. Zo gezegd zo gedaan en decoder bleek OK. Alez, dan maar meettoestel boven gehaald en print van 80 beginnen uit vlooien. E?n motorverbinding op flexprint gaf niet meer door. Gesoldeerd en getest en opnieuw ERROR 02:(! Was nu de andere motorverbinding! Ben daar gelijk in een kol?ire van jewelste gegaan en Roc verwenst tot in de 648? generatie. Hup flexbrol eruit en decoder rechtstreeks op de print gesoldeerd. Resultaat:
- Werkt als een zijdeke,
- Heel wat minder gefriemel en geplooi met draden.
- Veel, veel meer plaats in stuurkabine zodat er zelfs binneninrichting inkan.

Op naar nummer 3, een TRIX 55-er.
Deze is ook een plug en play, maar bij plaatsen op programmeerspoor lichten koplichten aan weerszijden tweemaal op. Hugh? Kon wel adres uitlezen, dus op rijspoor. Oei ging fout en terug naar atelier. Decoder eruit en was nog OK, dank u Lenz voor de beveiliging. Kablering nagezien en what the afgevezen fietszadel had men er van gebakken:0:0 Rechtstreekse verbinding van motor naar chassis (massa) en de volgorde van de draden stemt overeen met iets maar helemaal niet met een NEM stekker, en over de kleurencode kan ik mij niet in beschaafde termen uitlaten. Knip, knip, soldeer, soldeer en ganse printplaathandel eruit gekieperd en lokomotief herbekabeld. Daarbij vastgesteld dat aan de ene zijde (massa) 6 wielen stroomoverbrengend zijn, maar edoch slechts 4 wielen aan de andere zijde. Hierbij is een slepercontactje voor 1 wiel, met dubbelzijdige tape onder motorchassis gezet. Amateuristisch ja toch?! OK, hier ook Lenz Silver rechtstreeks aangesloten en alles werk prima. Echter 1 ding moet ik kwijt: dit is een schijtlok waarvan ik dacht dat deze niet meer gemaakt werden. Ding rijdt omgerekend 130km/u afgeregeld op stap 70 van 255.....:( Eigenaar zegt dat het z'n eerste en laatste M kloon is.

Persoonlijk gebruik ik haast nooit ofte nimmer de printplaat van een lokomtief bij ombouw naar DCC. Al een pak onzin meer verkocht en je blijft steevast zitten met een zwik draden die je in een Godiaanse knoop moet draaien om ze ?berhaupt binnenin de lokomotiefkap te krijgen zonder dat deze bol staat of enkel met kracht dicht te krijgen is.
 

INFO

Hummm, mister onbekend, zodra het ons en mij duidelijk is wie je echt bent, dan zal ik het advies geven aan een ieder, geen ombouw werkzaamheden te laten uitvoeren. Want persoonlijk zit ik niet te wachten op het slopen van mijn dure materiaal.

Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door INFO

Hummm, mister onbekend, zodra het ons en mij duidelijk is wie je echt bent, dan zal ik het advies geven aan een ieder, geen ombouw werkzaamheden te laten uitvoeren. Want persoonlijk zit ik niet te wachten op het slopen van mijn dure materiaal.

Wim.




Hier kan ik alleen maar achter gaan staan,het klinkt allemaal nog al van
Ik (tunnelm)weet het en al die firmas rotzooien maar wat aan.
Kijk dat geloof ik nu niet.

wim ysbeer


Gerolf

citaat:
Geplaatst door INFO

Hummm, mister onbekend,
Je email-adres dat je opgaf op dit forum geeft het volgende antwoord: "The following addresses had permanent fatal errors -----
<intelliboxx@hotmail.com>
reason: 550 Requested action not taken: mailbox unavailable"
Laat het bij deze duidelijk zijn dat ik je een pm wou sturen, in plaats van dit soort dingen op het forum te moeten zetten!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tunnelmotor2000

Kijk, ik ga het hier slechts ??n keer stellen voor zij die niet willen of kunnen hebben dat ik heel sterk aan m'n privacy hou.
Wie ik ben doet niks ter zake, wat ik doe kunnen enkelen op het forum wel getuigen. Ik heb de wijsheid en de handigheid niet in pacht, maar als ik stel dat er iets mis is met een lokomotief, dan is dat altijd proefondervindelijk onderbouwd. Kun je daar niet mee leven omdat het net jou lievelingsmerk is, so be it.

By the way, ik sloop nimmer andermans materieel, maar verbeter het indien mogelijk. Elkeen die ombouw doet van DC naar DCC weet dat dit geen onzin is, en zij die beweren van wel hebben enkel simpele ombouw gehad of enkel ??n item. Begin bv maar eens een decoder weg te krijgen in de FLM 5assige tenderlok met oude motor zonder dat je die ziet, of zonder dat die opsmoort na 5 minuten gebruik.
Een tweede voorbeeld, de 62 van Roco. Prima lokomotieven die de antislipbanden NIET nodig hebben. Trekken met het grootste gemak 25 NMBS colli wagons, en iedereen die deze wagons heeft weet dat dit geen echt goed rollende dingen zijn. Dus waarom die ondingen erop laten als zonder de lokomotief 2 extra stroomafnemende wielen krijgt.

 

INFO

citaat:
By the way, ik sloop nimmer andermans materieel, maar verbeter het indien mogelijk. Elkeen die ombouw doet van DC naar DCC weet dat dit geen onzin is, en zij die beweren van wel hebben enkel simpele ombouw gehad of enkel ??n item.


[:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:D][:D][:D]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

erik de noorman

Dag tunnelmotor,

Ik hen zo'n 62(oude versie) en die mist twee van de vier antislipbanden (omgebouwd naar 3 rail) is gedigitaliseerd met een lenz decoder 135. De lok trekt 4, M2 van OBV models. De decoder en motor werken super maar de trekkracht van de lok dat is om te lachen. En ik heb het hier niet over wissels die de lok moet nemen maar de minste helling of ruime bocht dat dat ding moet noemen staat hij de dansen op zijn wielen. Dit is mijn bevinding.[;)]

Erik

tunnelmotor2000

Erik, als je al eens onze baan Wervik hebt gezien, dan loopt daarop zo'n bandenloze 62 die 22 ex-colliwagons trekt.
 

INFO

Heren, niet ineens van onderwerp veranderen h?, dit heeft niets meer met plug and pray te maken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.