Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Nieuwe baan

Gestart door Anarchy, 26 april 2007, 21:24:31 PM

Wadloper

#75
Misschien voorzie ik nog een klein probleempje, als je van 4 (goederensporen) via de bovenkant naar 7 (schaduwstation) wilt, zul je eerst het hele rondje om via 3 (station) moeten om daar te komen. Is het niet handiger als je gelijk van 4 naar 7 kunt komen? Misschien zoals bij je vorige (halve) plan die wissel van oranje naar de rode buitenbaan doortrekken zodat je dan gelijk het schaduwstation in kunt steken.

Anarchy

#76
13erke,

De draaischijf dient niet voor loc's te parkeren, enkel voor te draaien.

Wadloper,

Klopt wat je zegt, maar echt erg vind ik het niet. Ik zie nog wel ...

mnieuwlaet

#77
misschien is het een raar idee of ben je er al aan begonnen maar ik zal een aantal mensen bijtreden dat je draaischijf redelijk in het oog zal springen ten opzichte van het kleine station (subtiel uitgedrukt niet) Als je niet kunt scheiden van die draaischijf en je wilt niet altijd in je vitrinekast kruipen om materiaal plaats die dan in je onzichtbare ruimte en knutsel met plexi een vitrinelocloods samen! zo is hij functioneel en onzichtbaar!

in de zichtbare ruimte misschine dan een industriestuk of enkele opstelsporen van het station met werkplaats ofzo

groeten maarten die zelf nog eeeeel druk bezig is!

Anarchy

#78
Er al aan begonnen? Neen, nog voor 380? rails te kopen als ik dat plan neem. Wanneer dat er ooit komt weet ik niet.

Tom

#79
Werk je mischien met kleine railstukken, of meterspoor?
Tom

5183

#80
een heel mooi baanplan! Ik zit hier al een hele tijd te sukkelen en ik bak er niets van[}:)]

thalysken

#81
Je bent niet alleen 5183.[8)][:(]

Anarchy

#82
Marklin C-rail heeft geen meterspoor tom. De gewone fabrieksmaten dus

Anarchy

#83
Ik ben van plan om de nieuwe baan volledig in K-rail aan te leggen. Gezien de hoge kosten hiervan zou ik de baan willen opmaken met modules. Iedere keer als een module word gemaakt worden dan de overeenkomstige rails gekocht. Dit als voordeel dat de kosten van rails kunnen worden gespreid. Ook de andere bijkomende voordelen van modules natuurlijk ...
Telkens als een module af is zou ik deze dan inplanten op de baan. Om toch nog rond te kunnen rijden zou er dan telkens een voorlopige lus aangebreid worden in C-rail die ik hier ter beschikking heb. Zo kan ik rustig aan de baan werken en indien nodig een rondje rijden. Ik heb het plan nog even hertekend in K-rail en wat aanpassingen aangebracht.

Nog een bijkomende vraag. Als ik met modules werk, dan zou bij een verbinding van 2 modules de K-rail telkens moeten doorgezaagd worden. Kan iemand mij hier vertellen hoe ik een verbinding moet maken. Moet ik elke module van stroom voorzien? Is dit mogelijk zonder aansluitrail. Mss kan iemand met 3-rail in K hier helpen?

Hier het plan:




Gerolf

#84
Bij MTD hebben we (onder andere) een modulaire baan met K-rail. De aansluitingen worden gesoldeerd aan de rails, en doorverbonden met stekkers.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

13erke

#85
Ziet er een mooi plan uit, alleen zo ik in het stuk spoor dat door de weilanden loopt veel meer flexirails gebruiken, nu zijn er nog veel te veel knikken in het spoor. Flexirail heeft ook als voordeel dat het iets goedkoper is, als je dat vergelijkt met korte stukken.
Verder, bovenaan (blauw stuk) zo ik slanke k-wissels gebruiken, ik zie dat je daar een kruiswissel ook hebt liggen, in het k-rail programma bestaat deze ook in slanke versie. Hierdoor zouden de bovenste sporen dichter bij elkaar kunnen komen te liggen.
Onderaan zou ik juist hetzelfde doen, zo kan het groene spoor dat aansluit op het hoofdtraject mooi aangesloten kunnen worden.

wisselstromer

#86
mooi plan maar ik zou toch voor een schaduwstation opteren
dan kan je met veel meer treinen rijden
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Anarchy

#87
13erke,

Ik kijk er even voor. Wat betreft flexrail op het rechterdeel, daarin heb je gelijk. Alleen weet ik niet hoe ik dat moet plooien in wintrack.
Ik ga eens proberen me slanke wissels.

Anarchy

#88
Slanke wissels zal moeilijk gaan. De lengte die ze innemen is wat te groot vrees ik. 4 stuks na elkaar plaatsen t.o.v. 4 gewone naast elkaar is al een aanzienlijk verschil in lengte. Dit zou dan niet echt overeenkomen met de lengte van de constructie. Wat betreft die flexrail rechts, dat heb ik gevonden. Vandaag post ik nog een versie met de flexboog erin verwerkt.

Voila hier de aanpassing!


Anarchy

#89
Mijn eerste twee modules worden er twee van 120x60 cm. Dit komt zo het beste uit op die plaats. Hieronder vind je een foto van die twee modules van 120x60cm. Deze zullen als eerste gebouwd worden.



Afgelopen weekend heb ik reeds de rails voor deze twee modules gekocht. Ik heb vlug eens een testopstelling gelegd om te zien hoe dit er in werkelijkheid uitzag. Hier de foto:




Deze opstelling komt op de twee modules te liggen zoals je kan vergelijken. De vier wissels zijn reeds voorzien van een motoraandrijving. Ik heb dan ook een Viessmann 5211 decoder gekocht waar deze vier wissels op aangesloten worden. De wissels worden dan digitaal vanaf de centrale bediend.