Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Een diesel depot maken.

Gestart door belair, 19 april 2007, 23:51:40 PM

Gerolf

De vergroting van je bak: goed gevonden. Ik vermoed dat OVAM geen probleem zal hebben. Je olievaten had ik al wel eens gezien, maar ze blijven schitterend.

Over je trap/loopbrug (zolang ik nog kritisch mag zijn ... [:I])
- De plaatsing: naar mijn mening dient de loopbrug om bij de vul/inspectie-openingen te kunnen komen.
- Ik meen dat dergelijk loopbrug niet op de ketel mag rusten, maar apart gesteund moet zijn.
- Tip voor je zebrakleuren: al eens gedacht aan een zwarte stift in plaats van verf?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

@Gerolf
De zwarte stift is een goed voorstel, zal ik uitproberen. Steunen op de tank, zo ver ga ik nu ook niet gaan.[:D][;)]
Het is de bedoeling om de loopbrug tot aan de vulopening te laten gaan, die komt nog. Misschien nog wat leidingen en een pompinrichting.
Is er ergens een voorbeeld van zo'n NMBS vulinstallatie?
mvg
Luc

Bundesbahnfreak

Prachtig gedaan,
In TW Hasselt staan 4 grote mazouttanks, deze staan rechtop en zijn zilvergrijs geschilderd (weliswaar zonder reclame).  We hebben ook enkele tonnen horizontaal liggen; dit zijn eigelijk oude tankwagons zonder bogies.  Deze zijn eveneens zilvergrijs en worden geruikt voor de afgedraaide olie van de diesels.
Indien interesse wil ik wel ze eens fotograferen

Groeten

Rudy

PS het huisje vind ik geweldig

SuSke

Tof Luc,
Een mooi stukje modelbouw van niets vertrekkend.
Een kleine opmerking, zorg dat er geen pijp voor de etiketten met productidentificatie zit, want de brandweer moet dat altijd helemaal kunnen zien vanop afstand.
De trap wordt meestal geschilderd of gegalvaniseerd (zilverkleurig) en staat effectief op kolommen naast de tank, zoals Gerolf zegt, tenzij de tank voorzien is van versterkingen. Je kan ook enkel de trapnuezen aan het begin en einde van de trap van een gele verwittigingslijn voorzien.
De trap vertrekt ook meestel van buiten de omkuiping.

Even wat "on-topic" randinformatie (beroepsmisvorming [:D]):
In verband met de hoogte van het keermuurtje en de inhoud van de omkuiping heeft Gerolf gelijk, alleen is dit pas echt een regel van pakweg midden de jaren '80 met de invoering van de Vlarem regelgeving.
Is je dieseldepot in een periode daarvoor gesitueerd of zelfs tot midden de jaren '90 dan kan die zelfs kleiner zijn. De regelgeving is met een overgangsperiode in voege getreden en zelfs vandaag de dag worden er nog omkuipingen aangepast om te voldoen aan de regels.
Ik vrees zelfs dat de eerste dieselopslagplaatsen helemaal geen keeermuren hadden en dat het gemorste spul gewoon met wat zand werd weggeveegd

Zo zie je maar dat je eigenlijk de volledige vrijheid hebt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

belair

citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak

Prachtig gedaan,
In TW Hasselt staan 4 grote mazouttanks, deze staan rechtop en zijn zilvergrijs geschilderd (weliswaar zonder reclame).  We hebben ook enkele tonnen horizontaal liggen; dit zijn eigelijk oude tankwagons zonder bogies.  Deze zijn eveneens zilvergrijs en worden geruikt voor de afgedraaide olie van de diesels.
Indien interesse wil ik wel ze eens fotograferen

Groeten

Rudy

PS het huisje vind ik geweldig



Bedankt Rudy, maar wat mij wel interesseerd is hoe de diesels getankt worden, kun je dit vergelijken met een tankstation voor auto's of hoe werkt het?
mvg
Luc

belair

citaat:
Geplaatst door SuSke

Tof Luc,
Een mooi stukje modelbouw van niets vertrekkend.
Een kleine opmerking, zorg dat er geen pijp voor de etiketten met productidentificatie zit, want de brandweer moet dat altijd helemaal kunnen zien vanop afstand.
De trap wordt meestal geschilderd of gegalvaniseerd (zilverkleurig) en staat effectief op kolommen naast de tank, zoals Gerolf zegt, tenzij de tank voorzien is van versterkingen. Je kan ook enkel de trapnuezen aan het begin en einde van de trap van een gele verwittigingslijn voorzien.
De trap vertrekt ook meestel van buiten de omkuiping.

Even wat "on-topic" randinformatie (beroepsmisvorming [:D]):
In verband met de hoogte van het keermuurtje en de inhoud van de omkuiping heeft Gerolf gelijk, alleen is dit pas echt een regel van pakweg midden de jaren '80 met de invoering van de Vlarem regelgeving.
Is je dieseldepot in een periode daarvoor gesitueerd of zelfs tot midden de jaren '90 dan kan die zelfs kleiner zijn. De regelgeving is met een overgangsperiode in voege getreden en zelfs vandaag de dag worden er nog omkuipingen aangepast om te voldoen aan de regels.
Ik vrees zelfs dat de eerste dieselopslagplaatsen helemaal geen keeermuren hadden en dat het gemorste spul gewoon met wat zand werd weggeveegd

Zo zie je maar dat je eigenlijk de volledige vrijheid hebt.




Allemaal goeie opmerkingen en ik zal er enkele gebruiken om mijn bouwsel terug wat aan te passen.
Wat die etiketering betreft heb je gelijk maar ik had eerst de etiketten geplakt en achteraf maar beslist om er leidingen te plaatsen, ??n van de twee zal moeten verplaatst worden.
De kleuren van de trap staan mij eigenlijk ook niet veel aan en zullen waarschijnlijk veranderen. Wat de steunen betreft, er zijn wel degelijk steunen onder de loopbrug aan de zijkant van de tank, alleen de loopbrug bovenop ligt op de tank zelf.
In de volgende dagen zullen al deze punten herbekeken worden en waar noodzakelijk aangepast worden.
Alvast bedankt voor de goeie opmerkingen en hulp.
mvg
Luc[;)]

belair

Ik heb deze morgen van Rudy (Bundesbahnfreak) een mailtje ontvangen met een hele foto reportage van de tankvulinstalatie in Hasselt.
Jullie mogen nog een groot aantal aanpassingen en constructies verwachten. Wat een bron van informatie in die mail.
Bedankt Rudy.
mvg
Luc [;)]

jean-luc

Misschien nog een tip Luc,

Als vloerplaat in industrie-dinges gebruik is steeds van dat sterk verpakkingslint.
'k Stuur een foto aan jou per mail, want ik krijg hier geen foto's bijgevoegd.

Groeten, Jean-Luc

belair

Hier de foto van Jean-Luc i.v.m. de voetplaat.



mvg
Luc

Gerolf

Een prima tip, Jean-Luc!
Weer iets om bij te houden in plaats van weg te gooien [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

Goed bezig Luc, echt waar! [^]

Maar natuurlijk toch nog een enkele opm. [;)]
- Die aanpaasing van de opvangbak zou ik toch anders doen, je vergroting is goed, maar je ene tank staat praktisch tegen de rand dus als de tank openscheurt, ligt een deel over het muurtje.
Oplossing: grotere en diepere opvangbak met de tanks er midden in.
Mischien kan je die bak in de grond inwerken en dan een trap langs de muur laten lopen voor de preiserkes.
- Je olievaten zijn prachtig gemaak, maar staan toch iets te mooi geschikt naar mijn gedacht. [8D]

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn tips. [;)]
Tom

doomslu

Het onderwerp interesseert me wel. Belair (Luc) je bent schitterend bezig.
Kunnen hier ook niet een paar foto's geplaatst worden van Rudy ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Bundesbahnfreak

Ja Luc, eigenlijk mag Belair (Luc) de foto's naar keuze plaatsen.
Ik persoonlijk heb ze gewist, maar als er andere personen plezier aan beleven is dat graag gedaan.

PS er staan (anonieme) foto's van mij op de site van Nico Spilt: www.nicospilt.com
Onder de rubriek Belg??-Luxemburg en ga dan naar => Hasselt (werkplaats)

Indien er vragen zijn omtrend de werkplaats, vuur maar af[8D]

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door belair

Ik heb deze morgen van Rudy (Bundesbahnfreak) een mailtje ontvangen met een hele foto reportage van de tankvulinstalatie in Hasselt.
Jullie mogen nog een groot aantal aanpassingen en constructies verwachten. Wat een bron van informatie in die mail.
Bedankt Rudy.
mvg
Luc [;)]



Geen dank, was zeeeeeeeer graag gedaan
PS de andere tips waren hier ook zeer interessant en ik begin weeral te dromen.  Ik ben nog baanloos[:(]

Rudy

belair

Hier de foto's van Rudy


Het tankpistool, dit is van het lekvrije type.  Het stopcontact dat hangt te
bengelen dient om de sensor die in de tank steekt te voeden en als deze vol is
de tankinstallatie laten af te slaan. Op de achtergrond staan de mazouttonnen
met het pomphuisje

De aansluitingen op de tank van een MW 41

De "Lading" de linkse is voor mazout, de rechtse is voor water op de WC, hier
op de lading wordt eveneens de WC-bak leeg getrokken

Het opschrift op 1 van de 4 mazouttanken

De 4 mazouttanken, alleen de achterste 2 zijn nog in dienst, op de achtergrond
zie je de zandtorens, deze zijn ook buiten dienst (werden gebruikt voor HLD
51-62 ed)

De aansluitingen op de reservoirs

Op dit spoor worden de grote reservoirs bevoorraad met een ketelwagen, die met
een locotractor T91 afgehaald wordt in het rangeerstation

Nog een zicht op dit spoor, de slangen die je op de beton zie liggen worden aan
de ketelwagen gekoppeld.  Bovenop de reservoir zie je een lamp staan, deze
flikkert als er een lok of motorwagen getankt wordt (interesant detail voor de
modelbaan)

De andere tonnen, dit zijn ex-ketelwagen, de derde wordt voor de vuile olie
gebruikt

De vulopening voor de oude olie

De achterkant van de tonnen, met de peilaanduider

De tankstop en stopcontact van een T91

TW Hasselt

De rooster op de tankinstallatie hieronder zit een opvangbak voor gelekte
mazout




De leidingen die van het pomphuisje vertrekken naar de reservoirs

Voor een modelbaan in de 5?periode interessant, hier een herstelde MW41 die aan
de buitenbron hangt (zwarte kabel) zo worden de batterijen bijgeladen en in
koude periodes aan voorverwarming gedaan

De aangesloten buitenbron op een mw 41
Hopelijk staan de teksten uit de mail bij de juiste foto's, laat het me anders weten Rudy en ik pas ze aan.
mvg
Luc