begeleiderswagon goederentrein

Gestart door erik de noorman, 19 april 2007, 18:53:42 PM

erik de noorman

In TP III werd achter elke goederentrein een begeleiderswagon gehaakt.
Maar wanneer er nu een lok (met of zonder treinnummer???) vanuit een stelplaats werd op uitgestuurd om lege of beladen wagons op te halen  en ze daarna af te leveren in een rangeersation. Werd daar dan ook een begeleiderswagon met mee gestuurd en kreeg die dan ook een treinnummer????
Erik

Tom

#1
Ik denk niet dat er constant een begeleiderswagon constant achter de loc ging er zijn foto's waarbij locs zonder wagons rijden denk maar aan rangeerlocs of locs die op weg zijn naar de stelplaats om de loc te vullen met kolen en water.
Ik denk dat die wagons tijdens het rangeren achter een sleep werden gehangen en waneer de trein vertrok vergezeld werd van een begeleider.

Je hoort het, veel denk denk, ik weet dit niet zeker, waar zijn de TP III experts?

Weetje: oorspronkelijk waren het de treinbegelijders die vanuit hun wagonetje de seinen in het oog houden, en als er iets gebeurde was dat hun fout want de machinist en stoker was meestal bezig met de loc, dat verklaar waarom bagagewagens en begeleiders voorzien waren van periscoop en bult.

Tip: als je eens op een beurs bent moet je even stilstaan bij de boekenstand van de BVS, een kleine dike met bril en een grote met baard weten enorm veel verhalen en weetjes van vroeger en nu te vertelen, ongeloofelijk!
Tom

erik de noorman

#2
Niemand die nog uit de pre-historie ([:)])stamt dat weet hoe dat ging[?]


Erik

guy holbrecht

#3
Erik,

alhoewel ik niet uit die pr?-historie dateer, lijkt het mij logisch dat een rempakwagen werd bijgevoegd. De treinbegeleider in de goederenpakwagen stond immers in voor alle formalitieten wat betreft de aan te pikken of los te haken goederenwagens onderweg. Bovendien was hij verantwoordelijk voor de remproef, en eveneens voor de volledige trein. Ik veronderstel dus dat er effectief een pakwagen bij dergelijke sleep noodzakelijk was. Op mijn modelbaantje worden alvast frequent dergelijke wagentjes gebruikt.

Groeten,
Guy

erik de noorman

#4
Dank u Guy. [:)]

Erik