Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Hellingprobs Antwerpen

Gestart door jakke, 08 april 2007, 14:42:55 PM

jakke

Naar aanleiding van een bericht in de krant over de hellingsproblemen :

de benelux treinen zouden de helling niet op geraken omwille van het slechte onderhoud dat de locs jarenlang zouden moeten hebben ontberen alsmede door hun ouderdom .

Het is mij niet duidelijk in  welke mate ouderdom of gebrek aan onderhoud een invloed hebben op de trekkracht .

Blijft een loc niet over zijn originele kracht beschikken zolang hij kan rijden .
Het is blijkbaar niet een 'alles of niets' toestand ?

Jan
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

rixke rail

Dat lijkt mij inderdaad ook vrij stug !
Waarom gebruiken ze in het nieuwe FN geen opdrukloks zoals in Luik ?
Dat zou toch het meest logische zijn in dit geval !
Grootspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

nmbs

snap het eigenlijk niet goed.  Heb tot hiertoe nog geen probs gehad met omhoog te rijden.  Het gaat wel niet zo vlot maar die twee - drie minuten zijn toch rap ingehaald.  Vermoed dat sommigen express een beetje meer treuzelen om eventueel sneller de nieuwe locs te verkrijgen...[:(!]

Havoc

Opdruklocs zijn een grote kost. Het betekent materiaal dat eigenlijk niet redeert en extra personeel zonder bijkomende opbrengsten. Ook is opdrukken niet evident. De krachten moeten vrij nauwkeurig verdeeld worden etc.

Het is net hetzelfde als met een wagen. Je moet regelmatig onderhouden om optimaal te renderen. Zoals bij een auto de bandenspannning en schokdempers de remweg en zo bepalen, zo is dat voor een loc het profiel en de demping die de maximale kracht die ze kan leveren bepaalt. (ietwat scheefgetrokken analogie) Motoren slijten, evenals lagers en dempers.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mini-bs

voor zover ik weet van Tb's zijn niet de loks een probleem maar het gebrek aan gsm's van de nieuwe generatie aan boord van de treinen. Zolang er niet voldoende zijn moeten de weinige die er wel zijn van de ene trein in de andere geraken en zodoende wordt er lustig 'gewacht' op een telefoontje - letterlijk dan.