Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

gevestigde waarden??

Gestart door ERVIN, 07 april 2007, 17:26:52 PM

ERVIN

Het is mij opgevallen dat er de laatste tijd meer "oude rotten" verdwijnen op ons forum,(INFO-Rochevalien...)wat is hier de oorzaak van??
Hebben ze het hier wel gezien, vinden ze hun ding niet meer op het forum, zijn ze ,telkens opnieuw,dezelfde vragen beu, of gaat het hier om iets anders, ik ben zo maar in het wilde weg aan het denken hoor, vinden ze zich te goed om beginnelingen, of mensen met een minder technisch inzicht,of mensen die het wel proberen maar er maar niet uitgeraken,om al deze mensen verder te helpen, denken ze zo van,laat die sukkels maar verder kl..ten!!??
Al was ik een proffesionele modelbouwer,iemand die in al de boekjes zou staan, ik zou er niet aan denken om mijn ideeen niet met andere te willen delen, ik zou iedereen verder helpen daar waar nodig,jammer genoeg ben ik geen proffesional en ik zal het ook nooit worden, maar helpen dat is iets dat ik telkens weer met het meeste plezier doe, getuige hiervan zijn al die mensen die mij al PM's gestuurd hebben met allerhande vragen.

Dus INFO, kom van je eiland man, en help iedereen die het nodig heeft, en Roche, waarom zomaar ineens vertrekken, er was geen reden voor, een gedacht mag toch gezegd worden, we zijn allemaal grote mensen en hebben allemaal dezelfde hobby, een hobby waar iedereen zoveel mogelijk van wil leren, jullie hebben het toch ook allemaal moeten leren, waarom deze kennis niet met andere mensen delen??

Jurgen

30 keer hetzelfde vragen kan voorkomen worden door de zoekfunctie te gebruiken. Maar het probleem is dat de nieuwe mensen blijkbaar te lui zijn om die functie te gebruiken. Zeg nu zelf, als je kan kiezen tussen uren zoeken in dit forum of het gewoon opnieuw vragen waardoor de antwoorden naar je toe komen, wat zou je dan zelf kiezen?
Dit is soms lastig en ik kan begrijpen dat na tig keer het antwoord te herhalen je bij jezelf zegt, nu is het genoeg.
INFO zwerft hier trouwens toch nog rond. Hij is toch onlangs een draadje begonnen op dit forum met een probleem over een ander forum.
Rochevalien heb ik ook al een tijdje niet meer gezien, maar ik ben zeker dat hij hier nog af en toe eens komt lezen.
Op het moment dat er een vraag gesteld wordt die nog niet langsgeweest is, zullen zij wel terug opduiken. Afin, dat hoop ik toch. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Ludwig

Dit begrijp ik dus niet goed.
Als iets mijn passie is, dan kan er betreffende dat onderwerp volgens mij nooit een domme vraag gesteld worden.
En waarom niet?, omdat ik dergelijk vragen nog met plezier beantwoord.
Nu heb ik meerdere hobby?s en als iemand daar een beginnersvraag over stelt dan doet mij dat juist plezier die te kunnen beantwoorden want praten over mijn hobby dat geeft mij voldoening.
Nu ben ik zelf een herbeginner in dit wereldje, en sommige vragen stel ik liever niet omdat de antwoorden die ik hier al gezien heb, mezelf wil besparen.
Het gevit op schrijffouten, een brutale verwijzing naar de zoekfunctie enz.
Is dit de reden waarom het hier misschien de laatste tijd zo stil is geworden, ik weet het niet.
Ik vind de opmerking van Erwin heel terecht.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Havoc

Ik begrijp het wel hoor. Na een tijd heb je het gezien en wil je een nieuwe horizon verkennen. Ik zit momenteel zelf een beetje met dat probleem (niet enkel op dit forum). Je wordt gewoon minder actief en komt alleen nog uit je hoek als er echt iets interessants opduikt. Dat wil echter niet zeggen dat je niet dagelijks komt kijken.

Een andere mogelijkheid is dat er iets anders in de weg komt die maakt dat je een tijdje niet zoveel achter je pc kan zitten of met je hobby bezig kan zijn. Tenslotte is het lente! Voor velen is dit de tijd om te klussen in huis, de schoonmaak te doen, de tuin in orde te zetten, schilderen, behangen etc.

Dat is het leven. Er zijn mensen waar ik vroeger dagelijks contact mee had die ik ondertussen ook al jaren niet meer gezien of gehoord heb. En anderen die ik gisteren heb leren kennen. Heel normaal.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

De laatste twee weken was ik ook wat minder actief, maar dat heeft vooral te maken met een druk werkschema, en dit duurt nog een dikke week ... [xx(]
Het lijstje met "oude rotten" is zeker nog langer, ook enkele MSM-medewerkers laten zich een stuk minder horen dan "vroeger".

Er is ook wel ??n en ander veranderd in de populatie op dit forum: er zijn veel jonge mensen ?n noorderburen bijgekomen, soms met een andere 'stijl' van communiceren, en dan heb ik het zeker niet alleen over schrijffouten. Sommigen hebben het daar wel eens moeilijk mee.

Er zijn natuurlijk intussen al heel wat onderwerpen (meermaals) aan bod geweest. Dat er dan naar een zokfunctie wordt verwezen lijkt logisch, al tracht ik er op te letten om bij nieuwe forumleden (dat zie je aan hun berichtenteller) toch gewoon te antwoorden op een vraag. Als ik iets zinnigs te antwoorden heb, tenminste [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

citaat:
Geplaatst door Jurgen

30 keer hetzelfde vragen kan voorkomen worden door de zoekfunctie te gebruiken.




Dat men er dan voor zorgt dat die zoekfunctie degelijk werkt , zoals het ganse forum.
Het is nu al weken dat er problemen zijn met dit forum.
En er wordt klaarblijkelijk niets aan gedaan.

En al stelt men mij 1.000 maal de zelfde vraag, als ik kan zal ik ze beantwoorden.

Stel je voor dat winkeliers een zelfde ingesteldheid zouden hebben, we zouden er ver mee komen.


Spoorse h

M4m

Zou het misschien niet komen omdat hun goede raad wel gehoord wordt, maar er niet naar geluisterd word.
Als je zegt dat je twee rode draden aan elkaar moet vastmaken en de volgende vraag is moet ik rood en bruin aan elkaar vastmaken zou je dan zelf ook niet denken foert.
Het is een fictief voorbeeld maar dingen in die richting lees ik hier soms. Ik krijg er kippevel van.
De drempel naar deze media (forum en internet) is heden voor iedereen toegankelijk, mijn kinderen kunnen beter met de PC overweg dan met hun kleurpotloodjes; wat ik hiermee wil zeggen is dat er nog levenswijsheid moet groeien bij sommigen en dat gebeurd dus ook hier op dit forum.

Een andere reden kan zijn dat ze bezig zijn aan een nieuwe baan of een ander project, of misschien wel het gras aan het maaien zijn en achteraf nog een frisse pint drinken.[8D]
Spoorse groeten, Peter

Rochevalien

Wat mij stoort op dit forum is dat er enerzijds een sfeertje gepromoot van: alles kan ?n mag gezegd -geschreven worden  (staat zelfs in de omschrijving van de draadjes "zijn ei kwijt raken,zijn gal spuwen,met bloemen gooien enz" en dat je  anderzijds onverbiddelijk wordt afgeschoten als je eens kommentaar geeft.
Ik heb het dan over mijn opmerkingen over nr 58 en daarvoor over het ontbreken van goede(=bruikbare )tekeningen in MSM.
Men is dan geschockeerd als er gezegd wordt dat er figuurtjes scheef staan of in onnatuurlijke houdingen staan maar niet over de kommentaren van sommigen "heren" op dit forum   die woorden als "arrogantie ,gezaag enz niet schuwen.
Wat mij ook stoort is dat er 1000 keer hetzelfde gevraagd wordt en men duidelijk niet de moeite doet om iets op te zoeken,men krijgt het graag onder de neus geschoven bv op een of andere link "maar waar staat het dan w?l? bovenaan of onderaan de blz? alsjeblieft zeg,als iemand niet meer moeite wil doen om iets te zoeken kies dan vissen of wandelen als hobby maar zeker geen modelbouw.
Ik ben ook niet van plan (kan het gewoon niet) om hele dagen voor de pc te hangen om alles hier te lezen ,te beantwoorden enz.Ik heb ook niet de mogelijkheid om dit (zoals zeer velen hier)"onder de uren" te doen.Mijn joppeke is toch nog n?t iets belangrijker dan dit forum.
Ik heb het hier wel gehad(?n op het TMM forum ook)veel interessants valt er hier toch niet te rapen,de verhouding "echte informatie<> overloos gezever" is hier wel ?rg scheefgetrokken.

Gerrit

>>> gratis tip voor MSM : check eens bij alle medewerkers van Metamedia of er niemand met autocad of iets dergelijks overweg kan,een goed gemaakte tekening is echt een meerwaarde voor een artikel (?n voor het tijdschrift)De artikelsschrijvers bij Loco Revue /Voie Libre zijn ook allemaal geen technisch tekenaars.
Maar ze hebben bij de uitgeverij w?l iemand in dienst die dat wel kan .

Klaas Zondervan

Sommige vraagstellers brengen je inderdaad wel eens tot wanhoop, en dan heb ik het niet specifiek over dit forum, maar over forums in het algemeen. Ze willen dan iets, waarvan je als "oude knar" al meteen het vermoeden hebt dat het tamelijk ingewikkeld gaat worden. Maar in de vraagstelling wordt er al meteen bijgezegd: "ik heb geen verstand van elektronica, dus het moet niet te ingewikkeld". Alsof je een oplossing ineens simpeler kunt maken omdat de andere partij er geen verstand van heeft. Als dat zo was, dan waren er geen moeilijke oplossingen en zou het leven een stuk eenvoudiger worden.

Een ander euvel wat daar vaak mee samengaat is dat de vraagsteller zijn vraag uiterst vaag en algemeen stelt. Hij vertelt niets van zijn achtergronden of zijn uitgangspunten, niets van de omgeving waarin het moet werken of wat er al voorhanden is. Zie daar maar eens zinnig op te antwoorden. Zelfs na herhaaldelijk navragen komt er geen duidelijke probleembeschrijving op tafel.

Ik vermoed dat een en ander zelfs verband met elkaar houdt. De vraagsteller kan zijn eigen probleem niet oplossen omdat hij te weinig basiskennis heeft en niet systematisch kan denken. En omdat hij dat niet kan is hij ook niet in staat om zijn probleem systematisch uiteen te zetten. En dan beland je in een vicieuze cirkel. De vraagsteller begrijpt jou niet en jij begrijpt de vraagsteller niet, en dan kom je nooit tot een oplossing.

Havoc

Zij die het niet begrijpen, kijk eens naar de tellers bij de posts. Op enkele uitzonderingen na worden alleen de posts die over niets gaan veel bekeken en gepost.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

@Johan: "de posts die over niets gaan" hangt natuurlijk af van je interesses, maar ik begrijp wel wat je bedoelt. "nieuwste aanwinst", "filmpjes", ... zijn misschien leuk op dat moment, maar niet direct de onderwerpen waar je achteraf informatie uit kan halen.

@Klaas: Ook een begrijpelijke reactie. Een eerste stap in probleemoplossend denken is je probleem goed omschrijven. Als je dat kan, ben je al een heel eind op weg naar een oplossing. Kan je dat niet, dan moet je opzoekwerk doen.

@Roche: Goed dat je reageert, en ook jouw reactie is heel terecht. Het gaat vaak over stijl: niet direct op je achterste poten staan, niet persoonlijk worden, ...
Over het tekenwerk in MSM: Nico werkt er aan, er is al wat beterschap, en nog meer op komst.

Over de zoekfunctie: Die werkt inderdaad niet zo vlot. De juiste zoektermen vinden is soms lastig, het werkt traag, ... en je krijgt een lijst terug met onderwerpen, geen pagina's.
Vaak zijn onderwerptitels niet gerelateerd aan de uiteindelijk vaak zinvolle side-topic-inhoud. Ik had al eerder een pleidooi gedaan om de titels aan te passen als het onderwerp binnen een topic verschuift. De starter van het topic kan dat doen, de admin ook.

Antwoorden of niet of verwijzen naar zoekfunctie? Zoals een goede huisvader, lijkt me ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stefan rosiers

ja,ja; het zullen de nieuwe mensen wel zijn, dat is het gemakkelijkste

Gerolf

Verduidelijk je mening eens, Stefan. Je geeft de induk iets te willen zeggen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

citaat:
Geplaatst door stefan rosiers

ja,ja; het zullen de nieuwe mensen wel zijn, dat is het gemakkelijkste




Het zijn zeker niet alleen de nieuwe mensen. Ook degene die hier al langer rondzwerven maken zich schuldig.

Over het oeverloos gezever op dit forum kan ik kort zijn. Extra moderators. Maar dat is ergens anders al uitgelegd en volledig afgeschoten, dus ga ik daar verder ook niet meer over beginnen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

Gerolf, ik had het nog niet eens over die posts... Wat afleiding moet er zijn.

Wat Klaas aanhaalt is ook een goed punt. Maar daar kan je weinig aan doen. De zoekfunctie kan iets beter, maar ze werkt wel degelijk. Echter als je niet weet wat je zoekt dan vind je het ook niet. En dat is net hetzelfde met google.

Moderators helpen niet. Forums die dood-gemodereerd worden sterven nog sneller. Dat wordt snel een clubje van enkele vaste leden die hetzelfde gedacht hebben en al de rest mag niet meer binnen. Dan wordt er over alles gezeverd maar dat is niet erg want er zijn toch maar 5 leden meer over.

Stefaan, dat is natuurlijk de indruk die ontstaat. Maar het is ook zoiets als natuurlijke verjonging. Na een tijd heb je de indruk dat alles al eens gezegd is en dat er niets nieuws meer te beleven valt. Je voelt je niet 100% meer op je plaats en trekt verder. In het echte leven is dat ook zo, geloof me. Maar omdat internet onpersoonlijker is en sneller gaat het hier dan ook wat sneller.
Met vakantie voor onbepaalde duur.