Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

militaire treinen

Gestart door Havoc, 05 april 2007, 21:52:10 PM

railbusje

Zeppos had geen duikboot maar wel een Amphicar (in de tweede reeks)

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Roderik

Kapitein Zeppos was nooit in het leger.


Sorry, ik had duidelijker moeten zijn.[:o)]
We geraken zo wel ver off-topic, maar vooruit : op een vraag van Ben "Bent U een echte kapitein  ?",  antwoordt Zeppos : "Ja, bij de Zwiterse Marine !" Ben : "Maar Zwitserland heeft toch geen Marine" Zeppos : "Juist ja !" (gelach) enz.. Ik vind dat ook nog steeds een geweldige serie en heb de dvd's. En nu terug on-topic.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Havoc

Zwitserland heeft wel degelijk een "vloot". Maar geen militaire.

http://www.swissinfo.org/fre/Swissinfo.html?siteSect=111&sid=1066696

Hier nog een link met enkele oudere poolse treinen: http://derela.republika.pl/armtrain.htm
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dancer

Geef acht!  lol...

Bedankt voor de links..
Militaire treinen zijn echt de max... een militaire trein maakt de baan interessanter zeker en vast...
Spijtig dat de minitanks zo duur zijn....
Bij Jocadis hebben ze wel een grote keus van tanks en dergelijke..

Tom

Ik vind dat het onderwerp van militaire treinen in MSM en SJ nog eens aanbod mag komen, het is zowat 4 jaar geleden dat er daarvan eens een artikel is verschenen, en ik zou het wel fijn vinden mocht dit onderwerp nog eens wat uitgebreider besproken wordt.
Tom

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Tom

Ik vind dat het onderwerp van militaire treinen in MSM en SJ nog eens aan bod mag komen.
Vind ik ook. Nico en/of Guy kijken misschien mee. Een idee voor een volgende special?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

brigaboe

Hoi, op de laatste veiling van Collector's Bank (www.collectorsbank.com) werden een aantal militaire wagons te koop aangeboden. o.a. van Tri-ang (OO-schaal) R216 raketlanceringswagen, R128 met NATO-helicopter, R239 Rakettransporter, R341 afweergeschut, R5802 zoeklicht allen op 6-assige wagons. Piece de r?sistance kwam van Lilliput 223 special waar 4 zwarte 6-assige tanktransporters NMBS type 3000 F3 Sa geladen met tanks aftikten op 125 euro  (inzetprijs was 25 euro).
gr.Pierre
nb: een aantal Tri-Angs werden ingehouden

railbusje

citaat:
Zwitserland heeft daarom bijna geen tanks en pantservoertuigen ook al omdat deze niet geschikt zijn voor gevechten in de bergen

Dit wil ik toch tegenspreken. Alhoewel Zwitzerland maar 7,5 miljoen inwoners heeft hebben ze meer tanks en rupsvoertuigen dan het Belgische leger. Ze hebben b.v. 380 Leopard 2 tanks van de laatste (1993) generatie terwijl het Belgische leger nooit meer dan 320 Leopard 1 tanks heeft gehad. Een groot deel hiervan is trouwens al verkocht. Die Leopard's van het Belgische leger zijn ook oude modellen die reeds vanaf 1968 in diens zijn maar steeds gemoderniseerd worden. Met de laatste aanpassingen moeten ze zelfs tot 2020 in dienst blijkven!!

Tom

Dat is waar, maar dankzij de Europeese unie, de NAVO, de VN,... is een oorlog zoals WOII zo goed als uitgesloten.
De legers, waaronder ook het Belgisch leger richt zich meer op defensieve en humanitaire toepassingen.
Daarom hervormt men meer en meer het Belgisch leger tot een kleine groep goed uitgerust manschappen met hoog technologisch materiaal.
Tom

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Tom

Dat is waar, maar dankzij de Europeese unie, de NAVO, de VN,... is een oorlog zoals WOII zo goed als uitgesloten.
De legers, waaronder ook het Belgisch leger richt zich meer op defensieve en humanitaire toepassingen.
Daarom hervormt men meer en meer het Belgisch leger tot een kleine groep goed uitgerust manschappen met hoog technologisch materiaal.



>>>> Alleen aan de remmen van de overigens,splinternieuwe pantserwagens schort nog wel ??n en ander! Onvergeeflijk dat dit het leven gekost heeft aan van onze soldaten. Dat er moet bespaard
worden is nog aan te nemen maar op een verklikkerlampje van de remmen???

Gerrit

Tom

Zo splinternieuw zijn die pantserwagens nu ook niet, ik geloof dat de pandur's al enkele jaren in dienst zijn.
Tom

Treinist

citaat:
Onvergeeflijk dat dit het leven gekost heeft aan van onze soldaten. Dat er moet bespaard
worden is nog aan te nemen maar op een verklikkerlampje van de remmen???



Ben me weer eens aan het inlezen in de verschillende artikelen en kom dit tegen. Wat is er gebeurd?

Treinist(Gerrit)

Rochevalien

Enige tijd geleden is er een Belgische Pandur pantserwagen in een ravijn gestort tijdens een missie in Libanon.( dit is de officieele verklaring van het leger) Hierbij kwam een soldaat om het leven en verloor er een andere een arm.
Bij onderzoek van die Pandur is gebleken dat die zijn remmen totaal op waren .Bij het afdalen van een heling heeft men de controle over het voertuig verloren met de fatale afloop als gevolg.
Naar het schijnt zijn die Pandurs standaard met een verklikkerlampje uitgerust om dit te signaleren maar het Belgisch leger heeft dit laten schrappen "om besparings redenen".Het Belgisch leger houd vast aan het "in het ravijn gevallen "verhaal.
Dit  stond vorige week in Humo te lezen.
Het zal je maar overkomen....

Gerrit

Treinist

@ Gerrit;

Dit is vreselijk. Ik hoop dat de gesneuvelde de laatste is en dat zijn kameraad alles teboven komt.

Maar ik wil even wat stellen. Ik begeef mij misschien nu op glad ijs, maar ik doe het toch.

Voor wat voor deel is de bezuiniging binnen de defensie van Belgie hier deel aan? En voor wat voor deel is hier de verantwoording van de betreffende militair ofwel zijn voertuigcommandant tekort geschoten?

Ik bedoel te zeggen..

ik heb 5 jaar op allerlei pantservoeruigen rongehobbeld en er is nooit iets gebeurd. De reden daarvoor was dat elke keer voordat gereden ging worden en daarna, alles, maar dan ook alles wat met de aandrijving te maken had grondig werd gechecked aan de hand van een lijst. Ik kan mij zo voorstellen dat er in jullie leger een gelijkaardige procedure wordt gevolgd.

Het lampje had er misschien moeten wezen, maar had dit lampje dit kunnen voorkomen? Ik denk het niet.

Het wijzen naar een regering is zo gemakkelijk in een geval als dit, maar, hoe erg en hoe triest ook, versleten remmen hadden b ij een goede controle moeten worden opgemerkt.


Treinist (Gerrit)

Tom

Waren er niet 2 gesneuvelden, of heb ik dit mis op?
Tom