Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Mazoutje op de lijn 62

Gestart door belair, 04 april 2007, 21:59:47 PM

belair

Ik ben op zoek naar een treinstel die in de jaren midden 50 zou gereden hebben op de lijn 62 Oostende - Torhout. Ze noemden het in die tijd een mazoutje, waarschijnlijk ??n van de eerste treinen op diesel op deze lijn. De ene zegt een treinstel met een diesel, waarschijnlijk een twee ledig stel met een stuurpost, de andere zegt een lok.
Weet er iemand meer van deze stellen of loks op deze lijn?
Alle info is welkom.
mvg
Luc

Tom

#1
Het kan mogelijks ook een Frans treinstel zijn, omdat de lijn 62 vroeger een belandrijkere lijn was naar Oostende vanuit Frankrijk dan via Brugge.
Maar ik ben ook wel eens geintreseerd, omdat ik in Torhout woon en maar weinig over die lijn weet.
Tom

belair

#2
Ik heb nog maar pas via de NMBS heel wat info gekregen over het vroegere station en de ligging van de sporen in Gistel. Ook de plannen van het vroegere station. Volgens ik hier van verschillende mensen hoor zou dit in de periode ("mazoutje") van de overgang zijn naar diesel i.p.v. stoom. Midden 60 zouden de laatste passagiers stellen gereden hebben en daarna nog enkele jaren goederen verkeer, veel visvervoer met diesel.



Hier zie je de tijd dat er werd gereden op het spoor. Van 1867 tot 1967.
mvg
Luc

dr3

#3
Met "mazoutje" werden de Brossel-motorwagens van de toenmalige reeksen 553 en 554 bedoeld, de latere reeksen 49 en 46. Deze werden gebouwd tussen 1942 en 1950. Meer info over de lijn vind je op http://users.telenet.be/brail.
 

belair

#4
Zou het over dit type kunnen gaan?



mvg
Luc

belair

#5
Het gaat over deze trein,



of toch dit type.

@Tom,
Als je intresse hebt in de lijn 62 heb ik verchillende foto's van de meeste stations van lijn 62.
mvg
Luc

Tom

#6
Als je ze op computer hebt staan, mag je me de foto's zeker doorsturen.

De motorwagen is een grote-Brossel.
Als je interesse hebt, moet je eens het boek 'motorwagens' van Max Delie opvragen in de BIB uit het provinciaal bestand (via winob op de computer in de BIB) tenzij iemand van het forum het boek heeft.
Vroeger kan je daarvoor bij railfoto terecht, maar die bestaat jammer genoeg niet meer.
Tom

trainfreak

#7
Ik heb dat boek thuis liggen.

De Motorwagen vanop de foto is de latere reeks 49, ookwel een "grote Brossel" genaamd zoals Tom zei.
Spoorse groeten
Dimitri

belair

#8
Bedankt voor de info Tom en trainfreak.
mvg
Luc

Tom

#9
Ik heb ook ooit nog gehoord van ene Gust Brossel maar dat verhaal ken ik niet meer, mischien iemand anders?
Tom