Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Belgische modellen in N

Gestart door dwizeno, 27 januari 2005, 12:10:59 PM

Michiel

Naar getrouwe traditie zal het om een mooie omschildering gaan. Meer zou me erg verbazen. Ik wens natuurlijk dat jouw hoop bewaarheid wordt. Afwachten is de boodschap, maar toch een mooi initiatief van Hobbytrain (Arnold? Kato? Hornby? of hoe heten ze ook weer) om na lang nog eens iets Belgisch uit te brengen.

(Hadden ze ook al geen AFB/Nohab beloofd dat er nooit is gekomen?)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

" Naar getrouwe traditie zal het om een mooie omschildering gaan"

@ Michiel,
Waarbij de vraag is hoe het er echt uitziet, mi.
De popups die verschijnen asl je de modellen klikt zijn niet "je dat" te noemen om dat te beoordelen.
Op het eerste gezicht ziet het er echter spectaculair uit.

Zou een reeks 59, (201) te maken zijn? Niet dat ik dat zo specifiek zoek, maar.........Iets van jeugd sentiment he?

http://retroscoop.com/transport.php?artikel=121
Rechter foto, halfweg de pagina.

Edit: Roco heeft er een, blijkbaar: Roco 23235
Groet van Frank

Michiel

Roco heeft inderdaad een reeks 59 model gemaakt, ooit. Occasie is deze nog vrij vlot te vinden voor een bescheiden prijs, maar bijna steeds zonder buffers. Dit model rijdt heel redelijk voor zijn leeftijd, maar heeft net als zijn grote broer(H0) het vreemde schommelend gedrag.

Ik heb ooit (25 jaar geleden) op een H0 versie die 2-kleurenlivrei met dubbele gele belijning en ster op de neus proberen aan te brengen. In N wordt dat echt wel een uitdaging.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

Iemand gevonden die de loc gedigitaliseerd heeft, compleet met cabine verlichting. Flinke motor ligt erin!

http://quinntopia.blogspot.com/2011/01/locomotive-roster-sncb-series-59-roco.html

Zo te zien is er ook nog een vliegwiel?
Groet van Frank

Michiel

Het is inderdaad een flinke motor met vliegwiel. Vandaar ook de behoorlijke rijeigenschappen voor zo'n oud model. Digitaliseren lijkt me vrij recht-toe recht-aan.

Cabineverlichting??? Laat je daardoor niet vangen! Dat is een gloeilamp vooraan (en achteraan) dat alles laat oplichten: witte frontseinen, rode sluitseinen, cabine en zelfs kapdoorschijning... feestboomverlichting wisseld van rijrichting. [xx(] Maar om alles met leds uit te voeren, lijkt me wel doenbaar. [;)]

Maar nogmaals, DE ziekte van dit model is het ontbreken van de buffers let daar wel op, want vervangbuffers zijn erg zeldzaam.

P.S. Roco heeft 3 producties van dit model gehad, met artikelnummers 2156, 23234 en 23235 (zie ook mijn lijst met Belgische schaal-N dieselmodellen)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

boby

Foto 2 van trix granen SNCB



 

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

NIEUW Menzels heeft een ModellbahnUnion B-Cargo wagon uitgebracht in 4 versies. (schaal N)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loco

Klopt het dat deze wagens reeds in 2010 werden aangekondigd?
Ik zie 5 varianten (geen 4) staan, waarvan drie licht verweerd zijn.
Op de site van http://www.modellbahnunion.de zie ik ze niet meer staan.
Toch knap van modellbahnunion

Michiel

Ik heb geen idee wanneer men deze wagon heeft aangekondigd. Het is best mogelijk dat men ze al in 2010 heeft aangekondigd, maar mij is het niet opgevallen of bijgebleven. [:I]

Er staan inderdaad 5 wagons bij Menzels aangeboden. De 4 eerste zijn B-Cargo modellen, de 5de is ik denk een Slovaakse versie, en lijkt me niet Belgisch. Maar verbeter me als ik fout ben, want Tp5 en 6 zijn niet direct mijn fort. [;)]

Bij ModelbahnUnion staan ze nog steeds op hun site, namelijk hier. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

JC2180

Voor wie het nuttig kan zijn, blijkbaar worden deze wagens midden september in de winkel verwacht...
Ik heb ze dan maar gelijk besteld ;-)
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Michiel

Wie nog een Belgische schaal N wogonnetje of loc in zijn verzameling heeft dat nog niet is opgenomen in "de lijst" (zie mijn onderschrift) mag me dat mailen, of hier melden. Ik zal de lijst dan aanpassen. Ook correcties of aanvullingen zijn hartelijk welkom! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Reeks 18II bestaat ook in model...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Ze werd aangekondigd. Maar eerst zien en dan geloven. Er is al genoeg Belgisch schaal N spul aangekondigd, en nooit geproduceerd. Maar we blijven vol goede hoop... [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

Even een update: De link welke ik eerder plaatste is een soort doolhof geworden...
Deze is beter: http://www.retroscoop.com/transport.php?artikel=151&bt=Selecteer+artikel

Auteur: Vanhees Benoit.
Groet van Frank