Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Dubbel ontwikkelingen

Gestart door Peter, 15 maart 2007, 18:13:57 PM

Peter

Eerst wachten we jaren op een bepaald model, en dan plots verschijnt dit model twee of zelfs drie maal op de markt door diverse producenten, bv. de reeks 15, de reeks 18, de reeks 26 en de TEE's. Zonder me over prijs,kwaliteit of merk uit te spreken, vind ik toch dat het in dit kleine landje mogelijk zou moeten zijn dat producenten meer met elkaar zouden overleggen, want het is tenslotte toch in hun eigen voordeel. Want indien er van een bepaald model bijna gelijktijdig twee of meer modellen op de markt komen, moet dit toch een negatieve invloed hebben op de verkoopcijfers.
En dat terwijl er nog zoveel andere modellen zijn , bv. de reeksen 11/12/21/27 of de 25.5 (benelux) of de 28 om het over eloks te hebben.
Volgens mij is hier een belangrijke taak voor MSM weggelegd. MSM zou meer zijn invloed moeten aanwenden (geholpen door de lezers/lezeressen) om gesprekken op gang te brengen.Wat is jullie mening hierover?
Met vriendelijke groeten
Peter

Tom

Ik vind wel dat je gelijk hebt.
Vooral als student is het soms frustrerend om al die nieuwe modelen te zien uitkomen.
Hulpmiddel hierbij is volgens een bepaalde periode en plaats te rijden, of zoals ik mijn aankopen te baseren op een doel.
Maar dan nof is het soms moeilijk.
Wij hebben in Belgie toch een soort organisatie, febelrail dacht ik, kan die niets doen?
Tom

ERVIN

Ik weet niet welke invloeden de buitenlandse modelspoorbladen hebben op de fabrikanten, maar volgens mij kan zowel MSM als Febelrail hier niets aan veranderen, welke modellen worden uitgebracht word beslist door top-managers, deze heren,die meestal niet veel kennen over modeltreinen en wat de klant nu juist wil,houden zich vooral bezig met grafieken over de verkoopscijfers en over bedrijfsstrategieen, ze willen maar ??n ding en dat is winst en dan nog het liefst met zo weinig mogelijk mensen.
Maar het zou natuurlijk prachtig zijn moesten ze wel een luisterend oor hebben, waarom houden ze eens niet jaarlijks een meeting bij de gewone mensen, over het hoe en wat er nog op de markt zou moeten komen, als dit commercieel dan geen haalbare kaart is, dan hebben ze toch tenminste de moeite gedaan om er met de modelbouwer over te spreken, maar dit is utopie en dat zal het "waarschijnlijk" ook altijd blijven.[:(]

ysbeer

Dubbel ontwikkeling is niet nieuw,kijk maar naar auto s.
vrijwel elke auto ziet er het zelfde uit (windtunnel)maar toch 20 merken of meer maken ze.
Men gaat er daarbij van uit dat er toch een zekere merken trouw bestaat,de aanhang van marklin is daar een sprekend voorbeeld van.
Maakt marklin het,dan zal de echte fan wachten en veel meer betalen voor een echte marklin.
Elk merk wil zijn vrienden zo compleet mogelijk bedienen,en ze dus binden.
Een liefhebber met 10 merken op zijn baan ziet men liever niet.
Dan maar minder exemplaren verkocht maar de merktrouw behouden.

Ik geloof niet zo in die redenering,maar ja wie ben ik.

wim ysbeer

Frank_N

citaat:
...Een liefhebber met 10 merken op zijn baan ziet men liever niet......

Verdeel, en heers lijkt het motto.

Groet van Frank.
Groet van Frank

Peter

Vergelijken met het buitenland (Dtsl) gaat niet op. Daar spreken ze over modellen die met tienduizenden verkocht worden, en met een sinds oudsher bittere konkurentie strijd tussen de groten. Dat ze zich daar ook ernstig beginnen te bezinnen over praten met elkaar om de moeilijkheden het hoofd te bieden is dan ook een teken aan de wand, dat er stilaan iets aan het veranderen is.
Dus nogmaals: waarom kan dit hier niet, temeer omdat een aantal merken relatieve nieuwkomers zijn die zonder konkurentie verleden met elkaar zouden moeten kunnen praten.
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

t'Ja Peter, maar zo erg wanhopen zou ik nu toch niet doen hoor, we hebben de voorbijgaande jaren al heel wat van ons loc-en wagonpark kunnen uitbreiden, soms zelfs teveel, en wat betreft die Reeksen 11/12/21/27 die gaan er komen, al zal dat nog wel even duren, evenals de wagons, ook hier zijn ze druk bezig met de voorbereidingen, wacht en je zal beloond worden, als ik enkel belgisch materiaal zou moeten kopen van bvb. Fleischmann, dan had ik hier op mijn baan nog niet veel rondrijden, gelukkig hebben we keus genoeg tussen de fabrikanten, en als er daar dan tussen zitten die net op hetzelfde moment  hetzelfde model uitbrengen, dat is dan pech, maar ook hier kunnen we dan weer kiezen tussen welk model er het beste uit ziet of welk model het voordeligst is, dus eigenlijk hoeven we geen beroep te doen op de modelbladen, gewoon geduld hebben, al is dat ook bj mij niet altijd even gemakkelijk.[:I]

Havoc

Wel, dat is redelijk normaal. Ten eerste zijn er waarschijnlijk tussen de grote merken meer banden dan we vermoeden. Het is tenslotte een heel klein wereldje. Dus weten ze ongeveer wel wat de ander gaat uitbrengen en moeten ze volgen. Anders zou fabrikant1 een model op de markt brengen en "iedereen" koopt het. Enkele jaren later moet fabrikant2 er dan niet meer mee uitkomen, want dan wil niemand dat nog.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Tom

Die zelfde modellen zorgen wel voor een gezonde concurentiestrijd, die in het voordeel van de consument kan zijn, ik denk maar aan de prijs.
En van mij mag Roco de bolle neus uit brengen, want de mijne van Fleischman is niet meer van deze tijd.
Tom

Rochevalien

Mij persoonlijk zal dit worst wezen: een ,twee,of zelfs 10 dezelfde modellen die door evenveel fabrikanten uitgebracht worden,het kan mij absoluut niet schelen.
Ik denk zelfs dat wij daar als konsumenten alleen maar voordeel bij hebben: als er maar ??n fabrikant zich met Belgische modellen bezighoud kan (en zal )die zich vanalles gaan permitteren:onjuistheden,omschilderingen (stoomloks) en zijn prijzen aan ons opdringen.Nu er meer en meer "spelers" op de markt zijn en  modellen uitbrengen die meer op schaal zijn,beter gedatailleerd zijn ?n gunstig geprijsd zijn (Piko type 71) zullen de andere fabrikanten wel moeten volgen. We gaan dus  kunnen  kiezen met andere woorden.Iemand die er op uit is om alle Belgische modellen te blijven kopen (en nog in meerdere exemplaren ook) zal zijn "onkostennota" stevig zien stijgen,dat is nu eenmaal niet anders.
Het uitwijken naar China voor de ontwikkeling en de produktie van nieuwe modellen is hier natuurlijk niet vreemd aan.Dit is echter  een trend die in zowat alle sektoren de kop op steekt en op de koop toe nog onomkeerbaar is ook.Sign off the times,daar zullen we mee moeten leren leven.


Gerrit




dieselfreak

citaat:
Geplaatst door Peter

Eerst wachten we jaren op een bepaald model, en dan plots verschijnt dit model twee of zelfs drie maal op de markt door diverse producenten, bv. de reeks 15, de reeks 18, de reeks 26 en de TEE's. Zonder me over prijs,kwaliteit of merk uit te spreken, vind ik toch dat het in dit kleine landje mogelijk zou moeten zijn dat producenten meer met elkaar zouden overleggen, want het is tenslotte toch in hun eigen voordeel. Want indien er van een bepaald model bijna gelijktijdig twee of meer modellen op de markt komen, moet dit toch een negatieve invloed hebben op de verkoopcijfers.
En dat terwijl er nog zoveel andere modellen zijn , bv. de reeksen 11/12/21/27 of de 25.5 (benelux) of de 28 om het over eloks te hebben.
Volgens mij is hier een belangrijke taak voor MSM weggelegd. MSM zou meer zijn invloed moeten aanwenden (geholpen door de lezers/lezeressen) om gesprekken op gang te brengen.Wat is jullie mening hierover?



Ik ben het hier 100% mee eens. De grote merken brengen al jaren dezelfde locomotieven uit,terwijl er nog zoveel ander materiaal op de markt kan gebracht worden. En de redenering dat alle NMBS materiaal in HO al is uitgebracht klopt totaal niet volgens mij. Wat dacht je van de dieselstellen type 630 (het latere type 40), motorstel type 670, motorrijtuig 603 (type 43), om van allerlei stoomlocomotieven, rangeerdiesels, rijtuigen en goederenwagons nog maar te zwijgen. En als men dan toch bestaande modellen per se opnieuw wil uitbrengen, waarom dan niet met een ander nummer of een andere schildering?
MC

janjozef

Ik vermoed dat er nog veel meer redenen zijn waarom ze niet met elkaar praten. Ik vermoed dat ze enorme schrik hebben voor de europese miljarden boetes als het zou uitkomen dat ze met elkaar  praten. Dit zijn gewoonweg prijsafspraken en de EU is daar niet mals voor.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

modelbaanHO

Met elkaar praten betekent niet automatisch dat er prijsafspraken worden gemaakt. Ik denk niet dat de EU ervan zal wakker liggen dat modelfabrikanten onderling uitmaken welke modellen ze wel of niet op de markt zullen brengen. Waar de EU el van wakker ligt als ze afspreken dat er voor een bepaald model niet meer of niet minder dan een bepaald bedrag wordt gevraagd.
Voor grote afzetgebeieden zoals Duitsland is het probleem van dubbele ontwikkelingen niet zo groot, maar voor een klein afzetgebied zoals Belgi? wel. Ik denk dat het juist is dat concurrentie het prijsniveau redelijk houd en de fabrikanten dwingt om een zekere graad van juistheid en naukeurigheid te handhaven. Maar als de 'return-on-investment' voor een bepaald model niet wordt gehaald zal een fabrikant niet zo snel geneigd zijn een volgend model uit te brengen voor dat afzetgebied, tenzij het een afgeleid model is van een lok of wagon die beschikbaar is voor een grotere markt. Maar in dat laatste geval zullen we onnauwkeurigheden er bij moeten nemen. We zullen dat merken met de reeks 18 tov de cc40100 van de SNCF. De reeks 18 was een 10tal cm korter dan zijn Franse zusterlok. Ik ben benieuwd of dat bij het model ook het geval zal zijn.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

doomslu

10 cm is op schaal H0 een dikke millimeter. Dat verschil ga je toch niet zien ???

Voor de rest ben ik volledig akkoord met wat je schrijft, modelbaanHO.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door doomslu

10 cm is op schaal H0 een dikke millimeter. Dat verschil ga je toch niet zien ???


Neen je hebt gelijk. Dat verschil ga je niet zien. Trouwens ik heb me vergist. Blijkbaar zijn beide locomotieven even lang (22030 mm).
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be