Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Sporenplan Iverans

Gestart door SuSke, 14 maart 2007, 17:49:05 PM

SuSke

#30
Zoals beloofd vroeger in dit draadje, de versie 6.2 van Iverans.

Ik heb hierbij getracht met jullie opmerkingen rekening te houden.
Het volledige station omdraaien om het stationsgebouw aan de kant van de woningen te krijgen was niet eenvoudig, maar het is me toch gelukt.
Het ontvangstspoor en de triage is wat aangepast, maar heb er gelijk een container losplaats bij geplaatst [8D].
Of goederenloods 2 geplaatst wordt is een beetje afhankelijk van de ruimte als ik alles zou gaan opbouwen.
Ook de jeugd heeft nu een plaatsje gekregen op de baan. Zo zijn die ook weer van de straat af [:D].
In de industrie heb ik ook wat gesnoeid. We zitten nu wel echt dicht tegen de woningblok aan.
Wat er juist moet komen???
We zien wel welke dingen ons kunnen bekoren en na te bouwen zijn.[;)]

Laat maar horen wat jullie er van vinden. [:)]

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modelbaanHO

#31
Hey Frans,

Ik zou zeggen: begin eraan!
Je hebt heel veel rij en rangeermogelijkheden op deze baan. Ik denk niet dat je snel zal 'uitgespeeld' geraken. Bovendien liggen alle rangeerbundels buiten de hoofdsporen zodat je daar ongestoord je gang kan gaan.

Als het mag, toch enkele bedenkingen:
1) Is de bocht naar de lokloods niet een beetje krap ? Je zou dit kunnen oplossen door de industrie (graansilo's e.d) van plaats te wisselen met je depot. In industrie-sporen zijn korte bochten geen abnormaliteit. Het bedrijf waar ik vroeger werkte (aan het "groot dok" in Merksem) had een toegangsbocht waar de NMBS locomotieven niet doorkonden. Als er een spoorwagon bij ons moest worden binnengereden deden we beroep op een industrielokje van de verderop gelegen "Antwerpse Walserijen". Spijtig genoeg is dat alles reeds lang verleden tijd. De fabriek is failliet gegaan en afgebroken en de sporen zijn grotendeels uitgebroken.

2) Zou je het rechtse uittrekspoor om naar je containerterminal te gaan niet een beetje langer kunnen maken? Je hebt daar vrij lange opstelsporen t.o.v. het uittrekspoor.

Maar zelfs zonder rekening te houden met dit commentaar: uitvoeren !

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

#32
citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

...Als het mag, toch enkele bedenkingen:
1) Is de bocht naar de lokloods niet een beetje krap ?
...
2) Zou je het rechtse uittrekspoor om naar je containerterminal te gaan niet een beetje langer kunnen maken? Je hebt daar vrij lange opstelsporen t.o.v. het uittrekspoor
...


Hallo Luc,

Bedenkingen zijn altijd welkom [:)].

De bocht naar het loc-depot is inderdaad slechts 377mm straal, een relatief krappe radius, maar volgens de info zouden mijn loc's er allemaal over kunnen (zonder ontsporen)[;)].
Om de radius te vergroten zou het loc-depot iets meer gekantelt moeten worden en iets meer naar rechts verschuiven. Een kleiner woningen blok als gevolg en misschien het stationsplein iets aanpassen.
Het loc-depot verwisselen met het industriecomplex is ook een mogelijkheid.

Het uittrekspoor aan de rechterkant kan nog iets langer gemaakt worden (zo'n 30cm) door de boog aan te passen en het iets verder te laten lopen over de weg. Verder gaat niet meer want dan zou de hoofdbaan al in de tunnel moeten zitten en is de overloopwissel niet meer vlotjes bereikbaar.

Het sporen verloop in het industriecomplex ligt me nog niet helemaal goed. Ik vrees een beetje vast te rangeren met men loc's (80ers en 77ers).

We gaan de boel nog een beetje verder perfectioneren [;)], dus op naar versie 6.3 en 7.2 van Iverans.

Op het bouwen zal het nog even wachten zijn. Mijn vrouwke heeft eerst nog andere dingen op haar verlanglijstje staan [:I] en die hebben zowiezo een hogere prioriteit [:)].

[edit: er was iets compleet fout gelopen met m'n reactie - dus even aangepast]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

#33
Zoals hierboven reeds aangehaald hebben educatieve eisen van een van de kinderen het gehaald van de recreatieve eisen van het "gezinshoofd".[:o)]

Resultaat: de hobbykamer wordt voor onbepaalde tijd (dus tot ze de deur uit zijn) gebruikt door de kinderen [:(] en moeten wij een andere oplossing vinden om onze modelspoorplannen in goede banen te leiden.[|)]

We hebben dan maar besloten om onze baan een beetje aan te passen en ze op te bouwen uit segmenten, zodat ze niet volledig moet klaar zijn om reeds rijplezier te hebben.[;)]

Het resultaat is hieronder te zien:



De segmenten werden zo aangepast dat ze nergens een wissel snijden, het sporenplan werd ook een aangepast zodat het een beetje logisch blijft, zonder het speelelement te verwaarlozen.

En nu de tijd vinden om er aan te beginnen in de kelder in plaats van in de hobbykamer. [:D][8D]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

#34
WOW Suske, mooi plan man!!!

En ook erg mooi en netjes getekend, een baan die zeker niet snel zal vervelen, ik ben benieuwd naar het verdere verloop, ik hou je in de gaten hoor.[;)]

doomslu

#35
Ook al liggen er veel sporen op, ik blijf het een mooi plan vinden, met veel mogelijkheden. Alles goed uitgekiend !

Zeer verstandig trouwens om op te delen in segmenten en al van wal te steken. Goed zo, Frans ! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Tom

#36
Als ik me niet vergis is dat geen keerdriehoek voor stoomlocs in het midden.

Verder vind ik het wel een prima sporenplan met vele mogelijkheden, ook voor mij een beetje te veel sporen, maar ieder zijn goesting. [;)]
Tom

conducteur

#37
ga jij Blankenberge nabouwen?als dat zo is dan zullen de treinen snel in de zee rijden[:D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

#38
citaat:
Geplaatst door conducteur

ga jij Blankenberge nabouwen?als dat zo is dan zullen de treinen snel in de zee rijden[:D]

Rian, ik snap het niet. Wie zegt dat hij Blankenberge gaat nabouwen ?? [?]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

#39
citaat:
Geplaatst door Tom

Als ik me niet vergis is dat geen keerdriehoek voor stoomlocs in het midden.

Verder vind ik het wel een prima sporenplan met vele mogelijkheden, ook voor mij een beetje te veel sporen, maar ieder zijn goesting. [;)]


Eigenlijk is het een stukje industriespoor waar een loc moet kunnen omlopen.  De locs kunnen nu alleen opduwen naar het industriegebied en om te zorgen dat ze niet vast lopen moest daar zo?n gekke spooropstelling komen.  Het leuke daarvan is dat het een belangrijk stuk zelfbouw zal moeten worden omwille van de hoeken.
Bedoeling is om daar met 2 hooguit 3 wagens aan te komen zetten.


citaat:
Geplaatst door Doomslu

Ook al liggen er veel sporen op, ik blijf het een mooi plan vinden, met veel mogelijkheden. Alles goed uitgekiend !


Moest ik alles op de zolder kunnen leggen dan was de lengte van de baan zo?n 8m geworden in plaats van de huidige 3m50 en had alles mooi achter elkaar gelegen.  Nu is eigelijk alles in elkaar gedraaid en dan geeft het inderdaad een zeer drukke indruk.[:I]

Ik denk eraan om tussen het stationgedeelte en de rest, zo?n beetje op de rand van de weg een wand met huizen gevels te zetten. Op die manier verdeel de baan dan in 2 delen. Er moet dan enkel nog een oplossing gezocht worden aan de rechter kant, maar daar kunnen we het kantoor van de "technische directie" nog een andere plaats geven.
Het wordt dan enkel een beetje moeilijker om het overzicht te behouden over de baan.[V]


citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Zie ik het juist;

Stationsporen 1 - 2 - 3 zijn perronsporen, spoor 4 het snelspoor,
spoor 5 het goederenspoor -> Opsplitsing naar de verschillende industrie?n (Container - Graan overslag - Loc Werkplaak - Kleine Goederen overslag).

Voor je personenvervoer kun je lange treinen laten rijden, voor je goederen is dit echter beperkt. Misschien een mogelijke oplossing is een wisselstraat tussen spoor 4 en 5 voorzien Links in de bocht aan het bureeltje en rechts het spoor 4 ev. mee aan 't doodlopende spoor aan te sluiten. Hierdoor blijft spoor 4 een snelspoor, maar ook een omloopspoor voor de loc op spoor 5 zonder op het hoofdspoor terecht te komen. Hier zou je een lange goederentrein toch kunnen opsplitsen naar de verschillende industrie?n (Vb; Containertrein uit elkaar trekken op spoor 5 en mooi in de opstelsporen rechts boven zetten, wachtende op hun behandeling links bovenaan).

Hoeveel opstelsporen teld je schaduwstation ??? ?


Snelverkeer zal helaas gewoon langs de perrons komen razen (zoals nu in Leuven het geval is [:o)]).  De in te halen trein wordt dan in wacht gezet op spoor 3.  De voorziene perronlengte ongeveer 2m40.

Spoor 5 is inderdaad het ontvangst en opstelspoor voor de goederentreinen tot een globale lengte van 2m60 (ik had er zeker graag nog ??ntje meer gehad).  Die wissel tussen spoor 4 & 5 links heeft er gezeten maar is weggehaald om de treinlengte te maximaliseren [:(].  Als ik Spoor 4 zou willen gebruiken als omloopspoor moet ik die wissel er terug in steken.  Doen we waarschijnlijk toch nog.  De aansluiting naar het uithaalspoor rechts moeten we eens grondig gaan bestuderen.

In het schaduwstation zijn 5 doorgaande sporen met een lengte van ongeveer 6m en 3 kopsporen van 4m voor de trek-duw stellen voorzien.  Een redelijke capaciteit dus.

Verder wordt er nog een tussenniveau voorzien met een stuk paradebaan van ongeveer 7m50 langs de buitenrand en een ingewikkeld wisselcomplex [8D] om overal te geraken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

conducteur

#40
met een kleine camera het zicht verbeteren?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum