Slippen

Gestart door trickl, 06 maart 2007, 20:27:58 PM

trickl

Hoi,

in mijn baan is er een helling gebouwd. Hellingsgraad tussen 2 en 2.5%.
Nu heb ik het volgende probleem: mijn Thalys stel (volledig 10-delig) geraakt maar met moeite de helling op. Hij slipt serieus door, wat natuurlijk niet gezond is voor de trein en de baan onnodig vuil maakt met rubber van de asb-tjes.
De rails zijn piko a-gleis.

Zijn er nog mensen die het zelfde probleem hebben?
Bestaan er eventuele middeltjes om dit op te lossen?

Ik overweeg om de helling er uit te nemen en een volledig vlakke baan te maken.

Groetjes,
PP

Gerolf

Is er een mogelijkheid om het aangedreven gedeelte te verzwaren? Bolt de rest van je treinstel soepel genoeg?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

citaat:
....aangedreven gedeelte te verzwaren? Bolt de rest van je treinstel soepel genoeg.....
Misschien daarbij de rails wat opruwen (niet zo'n goed idee, maar het kan wel)? lagere snelheid lijkt me ook wel wat. Groet van Frank
Groet van Frank

modelbaanHO

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Thalys treinstel (Lima, ook 10 rijtuigen). Om op de vraag van Gerolf te antwoorden: neen het stel rijdt niet echt soepel, maar ik heb geen idee hoe ik dat kan verbeteren. Suggesties ? Zij worden in dank aanvaard.


Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

trickl

Mijn stel is een Thalys van Mehano.
De wagons lopen allemaal heel soepel, alleen het dummy kopstel loopt een beetje stroever.
Zou het aan de rails kunnen liggen? Piko rails zijn toch iets smaller dan de andere merken, of ben ik verkeerd?

Groetjes,
PP

modelbaanHO

Ik vermoed dat het bij Mehano eerder te maken heeft met de sterkte van de motor en het gewicht van het trekkende gedeelte. Ik heb van Mehano de Dubbel-dek TGV bestaande uit slechts 4 rijtuigen en die slipt ook wanneer die een helling op moet.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Thalys treinstel (Lima, ook 10 rijtuigen). Om op de vraag van Gerolf te antwoorden: neen het stel rijdt niet echt soepel, maar ik heb geen idee hoe ik dat kan verbeteren. Suggesties ? Zij worden in dank aanvaard.
De twee meest voorkomende oorzaken van stroef lopende treinsteldelen zijn de aslagering en stroomafnemers.
Aslagering: goed passende aspotten zijn belangrijk (eventueel andere wielstellen gebruiken)
Stroomafnemers: die kunnen, indien ze te hard aandrukken, als rem fungeren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

René

Een miniscuul druppeltje olie in de aspotten kan wonderen doen ook in het geluid. Let er wel op dat je niet teveel olie gebruikt, een naaldpuntje is voldoende. Ook het poetsen van de rails (met wasbenzine) kan helpen, vooral als de rails vet zijn.
ASBtjes en dan toch nog doorslippen? Een helling van 2% moet toch te doen zijn.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

hobbyist

Dat heb ik ook al gemerkt bij andere loc's. Ik heb toen de loc van achter gezet zodat dit duwd bij de helling op en remt bij helling af. Het heeft wel enig effect maar niet veel. Probeer met wat minder wagons dan kun je zien heoveel hij er zonder te slippen wel boven komt. Trager rijden heeft geen effect. De trein moet snelheid hebben , deze minderd als je bijna boven bent. Wat ook helpt zijn ruimere bochten maken. Hoe kleiner de bocht, hoe meer de loc afremt. Niet iedere loc is evengoed met een helling op te rijden. Zo heb ik enkele locs ( B loc 1181 van Lima ) die zelfs met ??n wagon niet boven kwam, terwijl die van Roco met 5 wagons geen enkel probleem had. de helling mag dus ook niet te steil zijn.

n/a

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

CiteerMisschien daarbij de rails wat opruwen (niet zo'n goed idee, maar het kan wel)?


  Met schuurpapier?????
  Ja doe dat maar blijft het vuil er in zitten krijg je nooit meer goed!

Flip

Gerolf

Rails opruwen zou ik ook nooit doen. Je antislipbandjes zouden voor voldoende wrijving moeten zorgen, mits ze voldoende kunnen drukken op de rails (adhesie, gewicht dus)
Verder mag je sleep zo min mogelijk belasten: soepel rijden en niet teveel eigen massa.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

René

Een beetje extra gewicht in de loc zal bij een lima zeker geen kwaad kunnen. Aandrijving op alle assen van de loc helpt zeker.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

tunnelmotor2000

Eigenlijk zijn ze precies zoals hun grote broers gemaakt, de "echte" houden ook niet zo van hellingen[:(] in tegenstelling tot ICE materieel.[:D]
 

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door tunnelmotor2000

.....de "echte" houden ook niet zo van hellingen[:(] in tegenstelling tot ICE materieel.[:D]

Volgens mij is het precies andersom. De Franse tGV treinen nemen over het algemeen meer hellingen dan de ICE's. De Duitsers hebben bij de Neubaustrecken juist veel geinvesteerd in het zo vlak mogelijk leggen van de baan, waar de Fransen meer motorvermogen hebben ge?nstalleerd om de hellingen te kunnen nemen.
Daarbij moet je ook bedenken dat de echte TGV's, Thalysen een ICE's meer aangedreven assen hebben dan de modellen.

Havoc

De echte tgv maakt gebruik van zijn snelheid om de hellingen te overwinnen. Ze hebben echt geen motorvermogen teveel, anders zou het geen 30km of zo duren eer ze hun topsnelheid halen.

Het gemis van aangedreven assen kan je niets aan verhelpen. Maar wat extra gewicht boven de aangedreven assen kan helpen. Vergeet niet dat de trekkracht enkel afhangt van de druk op de aangedreven assen. Niet overdrijven, want de lagers van h0 materiaal is er niet op gemaakt om veel te dragen.

Tracht ergens wat bladlood te bekomen. Men verkoopt het in modelbouw winkels (voor boten en vliegtuigen te baklanceren) maar ook in brico zaken voor op het dak te leggen. (een dakwerker of aannemer heeft misschien een overschotje) Laat zich snijden met een stevige schaar of cutter. Lood in korrels is daar ook te krijgen voor hetzelfde doel. Handen wassen daarna!

Als je echt gek wil doen kan je wolfram-poeder kopen in sportzaken. Dit is voor hetzelfde volume nog zwaarder maar iets moeilijker aan te brengen. Maar kan voor bvb spoor N nuttig zijn als er maar weinig plaats is. Wordt gebruikt om golfclubs te verzwaren.

Handen wassen na ermee te spelen!
Met vakantie voor onbepaalde duur.