Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Een model maken - kwalitatief?

Gestart door Rudy, 06 maart 2007, 13:42:48 PM

Rudy

Weet je waar ik mij aan stoor.:D
Dat is dat de Belgische producenten van modellen klagen dat het niet goed verkoopt. En toch als we dan modellen bekijken, dan weet iedereen waarom.
=> Leren de producenten uit hun fouten? Blijkbaar niet!V

voorbeeld
Van Hool A120 bus van Ferivan. De kader van het model is zo dik, dat het realistische effect verdwijnt! Waarom maken ze het niet dunner zoals Rietze.
De koplampen. Kom laten we een sticker nemen. Maar oogt het realistisch of gedeta?lleerd? Neen, tuurlijk niet.:D Maar doen we er iets aan? Neen.:(!
=> En dan maar klagen en klagen dat modelbouw niet goed draait.

oplossing
Produceer een modelletje dat perfect inorde is. Uit de doos en klaar. Perfecte details (Zoals bij Rietze het geval is):p:D

Guy Van Meroye

aan Rudy,
dat is wel heel simplistisch denken h? jongen! De ontwikkelingskosten van een Rietze bus worden afgeschreven over een oplage van enkele tienduizenden stuks, een artisanaal model als de A120 op een goede honderd stuks. Je vergelijkt appelen met citroenen. En overigens, de A120 heeft toch zowel een oorkonde ontvangen van Febelrail en van het Nederlandse Railhobby. Deze mensen weten w?l kleinschalig initiatief te appreci?ren...
Guy
 

Rochevalien

Tja,Rudy nu ben je wel appels met citroenen aan het vergelijken h?!
Ferivan is een kleinseriefabrikant ,Rietze is een merknaam waar een hele fabriek aan vast hangt.
De bus waar jij het over hebt is in Resin gegoten,de modellen van Rietze (en alle anderen auto en bus fabrikanten) komen uit een spuitgietmachine.De afwerking ?n de gravure is dan ook altijd superieur tov een kast in resin.
Ferivan had even goed  voor de koplampen en de radiatorrooster een stuk in messing kunnen (laten) etsen maar dat had de prijs van die bus nog de hoogte in gejaagd.Dat is dus een bewuste keuze van Ferivan geweest.
Als dit je stoort kan je ook zelf iets in de plaats van die foto maken.
Een model van een kleinseriefabrikant dat kant en klaar en met perfecte details "uit de doos"komt is volgens mij onbetaalbaar .
Maar je hebt natuurlijk altijd mensen die hieraan veel
geld aan kunnen besteden.

Gerrit

Rudy

Bij het modelletje A120 had men ook natuurlijk eerder kunnen kiezen om de snuit van het voertuig volledig te maken. Eerst met ronde lichten.
En nadien een bijkomend model uitbrengen met de recht lichten.
Natuurlijk hebben jullie allemaal gelijk van het vergelijken van appelen met citroenen.

Dan had men natuurlijk bij het ontwerp van de A120 kunnen letten op het juiste model van spiegels en ruitenwissers. Heb navraag gedaan bij aanschaf van het modelletje bij Challumano en deze wist mij te vertellen (omdat hij ook met zulk model in realiteit heeft gereden) dat de spiegels totaal verkeerd zijn.
Natuurlijk kan je er zelf gauw even maken. Dan ben je zelf nog wat bezig. Maar toch ...

Zijn eerste modelletje dat na verloop van tijd in verschillende varianten zijn uitgekomen, waren v??l beter en mooier afgewerkt dan de A120. En dat is een feit!

janjozef

Heu Rudy de Rik is al TWEE jaar dood, hoe hebt ge dat gedaan, gebruik gemaakt van een medium of zo.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

citaat:
Geplaatst door janjozef

Heu Rudy de Rik is al TWEE jaar dood, hoe hebt ge dat gedaan, gebruik gemaakt van een medium of zo.
Wel, ik moet zeggen dat ik ook een vreemd gevoel bij het lezen van dat Chalumano-deel. Dat zal enkele jaren geleden gebeurd zijn, zeker?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

ja maar is de A120 niet pas uitgekomen bij MTE-ferivan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

T03

Rudy,

dat ze klagen of niet de producenten, je doet nog altijd wat je wil met je centen ! Als je een model niet leuk vind, koop hem dan niet.
Ik denk dat de uitleg van Guy en Gerrit alles goed samenvat.

Spoorse groeten
Marc
"I have a train riding in my brain"