Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Inbouw-ervaring ESU-decoders en andere

Gestart door LokSound, 27 januari 2005, 01:17:11 AM

tonycabus

En waar steek je hem, h? Frank?
Trouwens, ik denk dat de dekoder dat niet lust: in het beste geval (zo'n elko heeft een lage impedantie voor die pulsen) gaat hij in beveiliging, anders in rook op.
De elko kan, als hij de motor voedt, toch maar hoogstens enkele millisekonden genoeg "jus" leveren aan de eindversterker van de dekoder, die onder een bepaalde spanning ook niets meer gaat doen.

Zoals Leendert al aanhaalde, we moeten niet op ESU gaan knuppelen, maar ook de stroomafname van onze loks optimaal zien te maken. De rest helpt gewoon, en is nuttig bij rangeren.
M?rklinisten hebben in dit geval  een flinke streep voor.
Zo zie je maar weer, elk systeem heeft zijn voor-en niet-voor-standers. Tegenstanders vind ik in deze zin misplaatst.
Ideaal is de betrouwbare stroomafname van 3rail~ met de esthetiek van 2rail=.

Digital is beautiful zee den andere, maar de weg is nog lang, "mij gedacht".

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

quf

Het wordt tijd dat ik zelf nog eens mijn scoop aanzet en terug wat begin te experimenteren, want ik loop precies wat achter.[8)][:I]

Leendert

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Leendert, en Patrick,
Ik heb met 2000?F/25V direkt achter de gelijkrichter geprobeerd en kon over 10 ? 12 cm volledig ge-isoleerd spoor raken zonder vliegwiel in de lok, tot ik de rails eens poetste met een petroleumderivaat (stijl SR24) en toen was het uit!

Tony




Tony, heb jij die over de condensator gezet? Ik ben geen SMD kenner, ik herken alleen de (tantaal)condensator en heb daar de elco overheen gezet. Maar de gelijkrichter waar jij het over hebt, die heb ik niet gezien/herkend. Of ziet er nog ergens een andere condensator?

Groet,
Leendert

tonycabus

Hallo!
Ik plaatste 2 elco'tjes van 1000?F/25V parallel en nam de minpool aan de tantaalelko het verst van de aansluitdraden, gemerkt157C. De pluspool zit immers aan de blauwe draad in deze uitvoering van de Lokpilot V3.0. Na verloop van tijd begint dan echter het lampje in slechts ??n rijrichting te knipperen. Dit houdt op als de elko wordt verwijderd. Veel haalt het niet echt uit, tenminste op mijn proefkonijn, de Roco 5939. In ??n richting gaar het goed, met de antislipbandjes vooraan. Andersom valt de lok t?ch stil! Net iets te lang stroomloos...
Die Loksound is niet van mij, dus nam ik een andere proef, met de originele (ESU) dekoder van de Roco-lok. Daar heb ik een elko aangesloten over de voorziene (!) aansluitpunten op de print over de 5 Volt (van de processor). Met hetzelfde resultaat. De rails en wielen werden v??r deze proeven gepoetst met methanol bij gebrek aan isopropyl-alchol. Bij kleine onderbrekingen blijft dan de snelheids-informatie geldig en de lok vertraagt dan niet zichtbaar, wat hij zonder elko (de een of de ander) wel doet.
Ik ga wel nog eens proberen met de Zimo MX64 en laat wat weten.

Mijn conclusie: wielen en rails schoonhouden, en zo nodig zorgen voor m??r stroomafnemende wielen, of een of andere vorm van vering, zodat een maximum aantal wielen de rails ook effektief raakt, want daar zou het bij deze playtime-lok wel eens aan kunnen liggen.

Tony

P.S.: Leendert, met de gelijkrichter bedoel ik de 4 SMD-diodes aan de kant van de aansluitdraden: daar zocht ik de min op en kon 0 Ohm meten tussen die "min" en de min van de betreffende elko.

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

M4m

1)Ik heb hier een roco reeks 80 van voor het digital tijdperk,
Ik zou hem graag digitaliseren, met krois koppelingen uitrusten en tevens proberen frontverlichting in te bouwen.
Wie was er mij reeds voor en heeft nog enkele tips?

2)In de 5939 past mooi een decoder in de brandstoftank, past daar een volledige loksound in (hoe?)
Spoorse groeten, Peter

tonycabus

Daar zit die ook in de digitale versie, maar een hele loksound...?
De dekoder, dat zal wel lukken. Een luidsprekertje alleen (maar dan moet die branstoftank onderaan wel open gemaakt worden!) ook. In dat geval zou ik de loksound bovenop de print monteren en van de gelegenheid profiteren om de veriichting van de 5939 korrekt uit te voeren[^]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

Wat raar : dat van die stofjes  bedoel ik op de rails. Heel raar want, ik gebruik de ESU 52601 Laatst nog eentje gekocht bij Van Den Bossche en ingebouwd in KBM 60. Sorry hoor maar de lok doet het perfect. Stopt nergens wanneeer het niet moet of wel die rails .... raar Trouwens gebruik niet anders dan ESU's voor mij de beste decoders de er op de markt zijn. Zekers geen Zimo's. Heb er zo eentje gehad in de eerste digitale lok die ik kocht ( laten inbouwen wel te verstaan) Die had pas nukkige bokkesprongen. Tjongens jongens... als de loc reed veranderde die decoder plots de front - in sluit en reed gewoon verder. Op een wissel gekomen veranderde die plots van richting ( zonder aan de kontroleknop te komen) afremsnelheid instellen en meneer reed gewoon door op de ingestelde snelheid... Neen Zimo's nooit meer . Sorry hoor maar moest dat toch effe vertellen, gezien dit item ter sprake kwam. Dank U[:D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Leendert

citaat:
Geplaatst door argilla

Wat raar : dat van die stofjes  bedoel ik op de rails. Heel raar want, ik gebruik de ESU 52601 Laatst nog eentje gekocht bij Van Den Bossche en ingebouwd in KBM 60. Sorry hoor maar de lok doet het perfect. Stopt nergens wanneeer het niet moet of wel die rails .... raar Trouwens gebruik niet anders dan ESU's voor mij de beste decoders de er op de markt zijn. Zekers geen Zimo's. Heb er zo eentje gehad in de eerste digitale lok die ik kocht ( laten inbouwen wel te verstaan) Die had pas nukkige bokkesprongen. Tjongens jongens... als de loc reed veranderde die decoder plots de front - in sluit en reed gewoon verder. Op een wissel gekomen veranderde die plots van richting ( zonder aan de kontroleknop te komen) afremsnelheid instellen en meneer reed gewoon door op de ingestelde snelheid... Neen Zimo's nooit meer . Sorry hoor maar moest dat toch effe vertellen, gezien dit item ter sprake kwam. Dank U[:D]


In nederland is een gezegde wat leert: wat de een niet lust, eet de ander zich dood in. Ik ben zelf inmiddels erg enthousiast van de Zimo's. Ik was dat ook van de ESU's, maar na de zoveelste tijgersluip onder de tafel om een loc een zetje te moeten geven, ben ik toch echt om. Ik hoop dat iemand toch nog een oplossing met een condensator voor de ESU's weet te bedenken, want als hij werkt, dan is het een rijgenot!
Groet,
Leendert

erik de noorman

Voor mij enkel nog uhlenbrocks 76200 zowel voor mijn gelijkstroomloks
DCC (omgebouwd naar 3 rail) als mijn marklin's met wisselstroommagneet
of hamomagneet en 3 polig anker.

Erik

Leendert

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Voor mij enkel nog uhlenbrocks 76200 zowel voor mijn gelijkstroomloks
DCC (omgebouwd naar 3 rail) als mijn marklin's met wisselstroommagneet
of hamomagneet en 3 polig anker.

Erik



Erik, waar maar weer mee bewezen is dat over smaak niet te twisten valt.
Welke instelling/rijeigenschappen heb jij ingesteld op deze 76200? Ik heb er ook een paar, maar heb eigenlijk nog niet de instellingen zo, dat het echt net zo mooi loopt als bv de ESU's. Bij de ESU's zit een advies hoe dit voor 5* Marklin motoren te doen en inderdaad: dan rijdt het als een zonnetje. Alvast bedankt!
Leendert

erik de noorman

Leendert,

De instellingen van de 76200 zijn afhankelijk van het soort lok, gelijkstroommotor(zoals in een KMB serie 60 omgebouwd naar 3 rail)wisselstroommotor met 3 of 5 polig anker,  originele wisselmagneet of met hamomagneet. De grote van de lok speelt ook mee. Programeren doe ik in het DCC format
(kan niet anders) en rijden zelf doe ik in het motorola format.
Meestal liggen de beste waarde niet ver van de in de fabriek ingestelde waarde. De waarde voor min en max snelheid, optrek en afrem waarde liggen bij originele gelijkstroommotors en marklin's met hamomagneet iets hoger dan bij de marklin's met origineel veldspoel.
Het zoeken en instellen voor de beste waarden voor een lok met de 76200 neemt bij mij niet veel tijd in beslag.
De lok eerstlaten proefrijden met de originele waarde. Daarna de waarde uitlezen, aanpassen. Weer laten proefrijden en eventueel nog een beetje aanpassen indien nodig. Duurtijd max. 5 min.

Ik heb maar ??n lok met een lokpilot.Ik ben best tevreden met die lokpilot enkel dat af en toe stilvallen na het nemen van een wissel.
Het is de enige lok met dit probleem.

Met zuivere DCC decoders heb ik geen ervaring.

Erik

n/a

Leendert,

Als je in het DCC format programmeerd, waarom rijdt je dan ook niet in het DCC format?? Dat rijdt echt beter en mooier dan in het Motorola format met maar 14 rijstappen.

Wim.

argilla

effe rectie op Leendert

sorry hoor ik doe geen tijgerdinges. Gewoon de handleiding degelijk lezen en herlezen voorkomt al veel ellende achteraf. Toch kan ik U begrijpen. Maar nogmaals met ESU heb ik prima ervaringen terwijl die Zimo's ( maar het kan perfect dat andere der positief over doen) En voor dat alles heb ik geen gezegdes nodig Leendert. [:D] Verder ben ik het eens met Wim. Je mixt nu eenmaal geen koetswerk van Ford met een motor van Citroen en onderdelen van Lada door elkaar om een auto te krijgen !!
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Leendert

citaat:
Geplaatst door Wim

Leendert,

Als je in het DCC format programmeerd, waarom rijdt je dan ook niet in het DCC format?? Dat rijdt echt beter en mooier dan in het Motorola format met maar 14 rijstappen.

Wim.



Wim, ik was me niet bewust dat ik de suggestie wekte dat ik NIET in DCC formaat rijd. Dat doe ik dus wel en inderdaad, zoals je zegt: het rijdt veel mooier.
Groet,
Leendert

Leendert

citaat:
Geplaatst door argilla

effe rectie op Leendert

sorry hoor ik doe geen tijgerdinges. Gewoon de handleiding degelijk lezen en herlezen voorkomt al veel ellende achteraf. Toch kan ik U begrijpen. Maar nogmaals met ESU heb ik prima ervaringen terwijl die Zimo's ( maar het kan perfect dat andere der positief over doen) En voor dat alles heb ik geen gezegdes nodig Leendert. [:D] Verder ben ik het eens met Wim. Je mixt nu eenmaal geen koetswerk van Ford met een motor van Citroen en onderdelen van Lada door elkaar om een auto te krijgen !!



Ik snap het je reactie niet helemaal. Natuurlijk heb ik de handleiding helemaal gelezen. En de vergelijking met de Ford, Citroen en Lada ontgaat me een beetje. Ik heb een 'gewone' M* loc omgebouwd met een 'gewone' M* 5* magneet, roter etc. Het soort decoder is een kwestie van smaak, mijn vraag was of iemand ervaring had (dus praktijk-ervaring) met instellingen van de 76500. Ik heb niet uitputtend geexperimenteerd, maar vooral blij lage snelheden bleef de prestatie achter op die van bijvoorbeeld ESU of Zimo. Dat is wat ik bedoelde. En anders experimenteer ik wel verder en meldt het op enig moment weer op dit formum.
Groet,
Leendert