Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Bouwtekeningen in Modelspoormagazine?

Gestart door Rochevalien, 23 februari 2007, 19:34:06 PM

Rochevalien

Die zouden er ?cht wel eens bij de artikels mogen geplaatst worden .En niet zo van die postzegels zoals bij het artikel over het station van Ternat in het laatste nummer,of is dit als grap bedoeld?:(
Ik ben momenteel bezig met de bouw van een paar Bedford TK's (eentje op basis van de plastic JB bouwkit en een op basis van een Machtbox camionnetje )Ik heb de 3 verschenen artikels op mijn werkbank liggen:10 bladzijden tekst maar GEEN ENKELE AFMETING wordt prijsgegeven,:(!behalve dan dat er  plasticcard van 1mm wordt gebruikt.
Ik volg de werkwijze van de auteurs niet 100% omdat ik enkele oude vrachtwagens wil gebruiken die anders toch maar in de rommeldoos blijven zitten.En deze zijn dus niet dezelfde die in de artikels gebruikt worden.Een bouwtekening of het vermelden van de basis afmetingen zou dit karwei h??l wat eenvoudiger kunnengemaakt hebben.
Gelukkig is er op het internet nog ??n en ander te vinden (oa een goede foto van de achterkant van deze vrachtwagen) zodat ??n en ander toch nog mogelijk wordt.

Gerrit


Ps : ik zal eens een scan plaatsen van een bouwtekening zoals die in Voie Libre altijd verschijnen,bij wijze van voorbeeld:D:D:D



Havoc

Aan afmetingen geraken is hopeloos. Dit is iets typisch voor modelbouw, schrik dat je iemand anders zou kunnen helpen. Net zoals de tekeningen van De Bleser. Die kosten een hoop geld, en dan staat er nog bijna niks op. Niet eens de 2 kanten van een loc die langs de 2 kanten verschillend is.

PS wat is er met de site aan de hand? Tussen het klikken op "nieuwe reactie" en het scherm krijgen is er een kwartier verlopen...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Het is niet de eerste keer dat dit aangekaart wordt.
Ik geloof niet dat het te maken heeft met "schrik om mekaar te helpen". Als je iets schrijft in MSM doe je dat immers voor een publiek van mede-hobbyisten, geen concurrenten.
Niet elke modelbouwer kan ook een goede (technische) tekening maken. Dat hebben er al meer verteld hier, en dat geloof ik ook wel. Tevens is het vaak zo dat het uiteindelijk model tijdens de bouw toch nog wat gaat afwijken van de oorspronkelijke bouwtekening , en om dan die eerste tekening nog te gaan aanpassen is vaak helem??l niet simpel (eigen ervaring [:I]).
Tussen de tekening van Luc Hofmann en het uiteindelijke model zie je trouwens ook verschillen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Gerolf, misschien de handen in elkaar slaan en jou laten de tekeningen maken, daar ben jij zeker en vast een krak in. Dat heb ik al meerdere malen ondervonden en gezien.
mvg
Luc

Gerolf

Bwaah, een krak, ... ik heb een programmaatje waar ik redelijk mee uit de voeten kan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Bwaah, een krak, ... ik heb een programmaatje waar ik redelijk mee uit de voeten kan.



ja, ja zal wel aan het programmaatje liggen. [:D][:D]

Rochevalien

Voila,enkele voorbeelden hoe het "bij de concurrentie" w?l kan:



Een "tombereau betteravier" of een open-bak wagon voor suikerbieten ,maar dan wel voor op 60 cm spoor! Volledige zelfbouw in plasticcard die dan nog eens wordt afgegoten.




Een BB 400 CFD in HOm op een bestaand Liliput chassis dat herspoort werdt naar 12mm.De kast van deze lok is ook volledige zelfbouw in plasticcard.  




Het neusje van de zalm : een scan van de etsplaat voor de zelfbouw van een LT1 van de CFDT (Chemin de fer Departementeaux du Tarn)
Voor de Gerolfen onder ons.


Zou het kunnen zijn dat dit ??n van de redenen is waarom onze zuiderburen het nog steeds over " les petits Belges hebben"?  


belair

Gerrit, ik moet je gelijk geven dat het tof zou zijn dergelijke plannen met afmetingen (van voertuigen of gebouwen)in MSM terug te vinden. In MSM 3 heeft er ??n gestaan voor het maken van een baanwachtershuisje, en die was zeker geslaagd. In MSM 14 stond er ook ??n.
Misschien een tip voor de redactie van MSM?
mvg
Luc

glamo

ik ga akkoord met luc,moesten er meer huizen in MSM verschijnen met een tekening erbij en de afmetingen denk ik dat er meer mensen de stap naar zelfbouw zouden durven zetten.ik bedoel dan wel eens een simpele construtie. het station van ternat is al voor gevorderde modelbouwers.

kurt
 

Gerolf

Eigenlijk staan er nog niet veel afmetingen op die tekeningen, h?. Ze zijn natuurlijk wel op schaal afgedrukt (hopelijk zonder "aanpassingen" tijdens het DTP- en drukproces), maar de bouwer moet nog altijd met zijn meetlatje op de tekening gaan afpassen...

Anderzijds: vooral zo'n 'exploded-view' zoals op de tweede scan is erg didactisch. Niet zo gemakkelijk om te tekenen, echter ...
Ik beloof alvast om in mijn bijdragen voor MSM goede bouwtekeningen te voorzien.
Edit: Ik had het al wel eens gemeld, maar ik ben bereid - in de mate van het mogelijke - andere MSM-medewerkers te helpen met hun tekenwerk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

Het is de bedoeling met dit soort van tekeningen dat de kandidaat bouwer de tekening inscant en vergroot of verkleind naargelang de schaal waarin hij werkt.Het is immers ondoenbaar om elke tekening voor schaal N,Ho,O,I en IIm af te drukken.Hij kan dan ofwel de tekening op het plasticcard plakken en zo de stukken uitsnijden ofwel alle maten nameten en overtekenen op het plasticcard.Deze tweede methode is volgens mij de meest nauwkeurige en bijgevolg de beste.

Gerrit

vandomm

In MSM no 53 stond staat een artikel over het bouwen van
" Een stationsbuurt bouwen met plasticard ". Dit was net iets wat ik zocht en heb gevraagd om de afmetingen en de gebruikte materialen zoals die in meer reportages vermeld worden .

Echter nooit iets gehoord of gezien . Jammer
Cees .

belair

Cees, jammer natuurlijk dat je geen reactie krijgt. Voor de afmetingen kun je voort gaan op een standaard afmeting van een deur(90 ? 100 cm met een hoogte van zo'n 210cm), een raam maak je zo breedt als je zelf wil (hoogte misschien zo'n 150 cm), hoogte van een verdieping (ik schat zo'n 350 ? 400 cm). Zo kun je eventueel de afmetingen nemen en toch de stationsbuurt ineen steken.
Proberen is de sleutel naar succes.
mvg
Luc

janjozef

Volgens mij wordt het tijd dat de jongentjes hier groot worden, teken gewoon je eigen tekeningen en bouw daar op voort. In de kleuterklas tekent de juf voor, eens je 6 jaar bent en in het eerste studiejaar zit moet je het zelf doen. Jullie zijn al grote jongens. Stop met zeiken en doe het zelf. Anders volg je Voi-libre maar en werk op zijn frans.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

belair

Soms is het gewoon durven beginnen, Jan. Doen!!!!!!!!!!!!!
mvg
Luc