Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Onderstellen Klein Modellbahn reeks 60

Gestart door theedooz, 09 februari 2007, 14:13:25 PM

trainfreak

citaat:
Geplaatst door mardelat

Deze morgen in Vilvoorde geweest naar de beurs; bij Paul Bellon is vanaf heden het onderstel in messing verkrijgbaar voor de 60/61 en dit aan de prijs van 45euro (heeft er heel wat van in stock)



Dat was jij dus[;)]

Ik stond een beetje verder en hoorde praten over het vernieuwde onderstel...
Spoorse groeten
Dimitri

13erke

Ik heb dit even op de site van de pijl terug gevonden:
citaat:
23/05/07
Klein Modelbahn - vervolg einde
In tegenstelling met een eerder bericht (20/05/07) moeten we ??n en ander corrigeren. KMB is zeker niet failliet zoals sommigen onterecht zouden denken. KMB gaat haar activiteiten wel terugschroeven. Rationaliseren en reorganiseren noemt men dit. De hoofdzetel van KMB verhuist toch niet naar Linz, maar blijft in Wenen, samen met de hersteldienst. Het aantal producten dat jaarlijks wordt aangeboden wordt echter beperkt tot een 20-tal artikelen die tijdelijk zullen aangeboden worden. De stock wordt gereduceerd tot een minimum. En de catalogus verdwijnt. Wie een bezoek brengt aan de website van KMB zal zien dat er momenteel koopjes te doen zijn, niet tegenstaande bepaalde informatie al een tijdje niet meer is aangepast. En wie nog een nieuw chassis voor zijn gebroken of kromgetrokken reeks 60/61 nodig heeft kan gratis een nieuw en degelijk exemplaar bestellen dat kosteloos wordt opgestuurd. De productie die zij in onderaanneming uitvoeren (ondermeer M?rklin) worden niet bedreigd.




volgens hun is een nieuw onderstel voor de reeks 60-61 kostenloos te bestellen, mss interressant om te weten?

FREMO e.V. - afd België

Hallo,

Er is misschien nog de mogelijkheid van een vervang chassis te bekomen van KMB, echter moet je weten dat de ervaring (meer dan 600 exemplaren terug gestuurd voor reparatie) zegt, dat deze van dezelfde bedenkelijke kwaliteit zijn als hun voorgangers. Vraag het maar ook eens aan Break302 = Jos Gillard.

Hij heeft ook een massa teruggestuurd en behandeld. Nu komen er diesels terug (bij hem als bij mij na 3 jaar) die al werden onderhanden genomen ( gebroken en/of vervormde chassis).

E?n goede raad, als ik die mag geven;
Indien je een diesel van KMB bezit, je doet de centrale vijs los en je kan er de kap niet gewoon, = zonder extra kracht uit te oefenen, er afhalen, dan heb je een probleem.
Indien je verder zou proberen is de kans groot dat ofwel je kast het begeeft, ofwel het chassis open splitst.
Gevolg locomotief voor de vuilbak.

Anders de zekerheid nemen, voor de misschien goedkoopste oplossing, dus een degelijk chassis ofwel zelf inbouwen of laten inbouwen, met de mogelijkheid uw locomotief te kunnen digitaliseren in de gewonnen plaats.

Mvg
Herman
 


Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

rixke rail

Ontvangen van pbmessingmodelbouw :

Nieuwsbrief 16 - 07- 2007
Het model van de reeks 60 (NMBS) van Kleinmodellbahn is een prachtig model en het
?nige dat in HO beschikbaar is.
Nadeel is, dat het model kromtrekt. Dat is te wijten aan het kromtrekken van het onderstel, de kast zelf blijft mooi recht en geeft geen verdere problemen. Om dit nadeel te corrigeren brengen we nu een messing vervangonderstel uit. Het wordt gefreesd en nadien gezandstraald om een mooie, gladde afwerking te verkrijgen.
Alle nodige gaten zijn voorgeboord en de koppelingsgaten zijn voorzien van M2 draad.
U kunt het onderstel gewoon monteren zoals het geleverd wordt, het weegt meer dan voldoende zwaar. Op die wijze kunt u in de extra ruimte een decoder en eventueel een geluidsmodule monteren, wat in het originele onderstel niet mogelijk is. In de plaats van de verlichting met lampjes (eerste reeks modellen) kunt u ook leds inbouwen met een schakeling voor constante verlichting.
Wenst u het extra gewicht te behouden, moet u dat in de hoogte aanpassen.
De afbeelding toont u het onderstel als 3D tekening zoals die gebruikt werd om het te frezen.
Het onderstel is NU beschikbaar, u kunt het dus meteen bestellen. Wenst u meer informatie?
Kijk dan even op onze website of mail ons op
info@pb-messingmodelbouw.com

Doe er uw voordeel mee !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

janjozef

Ik ben wel geintresseerd maar wat is de kostprijs ???

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loebaske

Daar heb ik ook wel intresse voor, zal eens een mailke sturen naar PB en krijg ik meer info over....

loebaske

Voila....hier is de prijs: 45? zonder verzending, voor degene die het niet zelf durven te doen kan je altijd kontakt opnemen met Herman Hegman hhez@myonline.be die plaatst het voor jou en dit voor slechts 25?
Groetjes

janjozef

dat valt nog mee 45? zou hij mischien toch nog kunnen rijden

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Tip van Break302 (Jos Gillard dus): vind een oude 62 van Roco in occasie en pas dat onderstel aan want de afmetingen (afstand tussen kingpins en radstand van de bogies) zijn correct. Dan heb je meteen ook betere draaistellen erin die hun wormwielen niet opvreten omdat er teveel speling op de assen van de tussentandwielen in de draaistellen zit. Tot aan de buitenste assen gaat alles goed, maar hoe meer je naar de binnenste assen toegaat hoe meer de boel wringt, er is geen speelruimte tussen de tanden door de overmatige asspeling. Je hoeft geen ingenieur mechanika te zijn om te zien dat het mis is. Gezien het model g??n antislipbanden heeft is het onmogelijk het middelste tandwiel uit de draaistellen te werwijderen (zit vast met circlip, een 'nondedjuke') want dan loopt de boel wel soepel, maar je hebt alleen nog de buitenste assen die aangedreven zijn. Te weinig om goed te zijn.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Goed mogelijk Tony, maar een "oude" 62 kost ook snel 100? wat de 60  dan tot een duur treintje maakt.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

erik de noorman

Ondanks alle negatieve kritiek op de KMB serie 60 wil ik toch laten weten dat dit een van mijn best en zachst lopende modellen is.
Bij mijn model was het chasis ook licht verbogen en langs een zijde gebroken. Ik heb het chasis helemaal in 2 gebroken. De kopkanten aan beide zijde 2 mm afgeslepen het chasis terug in mekaar gekleeft met 2 compenentenlijm. Resultaat een mooi passent chasis.

Tony ik heb mijn lok van 2 rail naar 3 omgebouwd en heb daarom aan de draaistellen ook wat moeten veranderen. Mijn lok die is standaard  voorzien van rubberenbandjes. De wielen van de buitenste as van elk draaistel is voorzien van een rubberenbandje. Om de sleper te kunnen plaatsen onder een van de draaistellen en genoeg ruimte te krijgen tussen de sleper en de puntkontakten. Heb ik de bodemplaat helemaal moeten wegfrezen en de as met het tandwiel moeten vervangen door een gewone as. De lok trekt nu nog maar op 3aangedreven assen in plaats van 4 en de trekkracht is zeer goed (beter als een roco 62).
Zoals ik eerder heb gezegd het is de stilste en een van de zachtst lopende loks in mijn verzameling. Hij heeft een heel weekend op de beurs (msm mechelen) op mijn baan gelopen zonder probleem en doet dat noch steeds.

theedooz

Zoals eerder beschreven heb ik ook een Roco 62 onderstel onder ??n van mijn 60'ers zitten. Dat werkt prima, hij rijdt (uiteraard) als een 62 van Roco.
Gebruikt en nieuw hoeven deze loc's niet heel duur te zijn (de nieuwste 6215 vind je nog wel voor rond de 80 euro). Als je meerdere 60'ers hebt is het natuurlijk een duur geintje.
Overigens kan je de aandrijving uit de draaistellen van je 60 halen, en zelf een styreen onderstel maken en dit onder de kap van die gerecupeerde 62 zetten, die je dan als dummy kunt inzetten.
 

theedooz

In het laatste nummer van MSM staan die nieuwe onderstellen van PB.
Op de beurs in Houten (NL) had hij ze nog niet liggen.
Heeft iemand er al een gekocht/ingebouwd?
 

FREMO e.V. - afd België

citaat:
Geplaatst door theedooz

In het laatste nummer van MSM staan die nieuwe onderstellen van PB.
Op de beurs in Houten (NL) had hij ze nog niet liggen.
Heeft iemand er al een gekocht/ingebouwd?


-----------------------------------------------------------------------------

Hallo Tedo,

En wij maar denken dat die "Hollanders" rappe gasten zijn. Dat is dus ook verleden tijd.

Ik was ook op de laatste beurs in Houten en heb met de heer Paul Bellon, van PBMessingmodels, kort staan praten.

Op zijn stand waren WEL zeker 8 ? 9 stuks van deze chassis duidelijk zichtbaar en te koop aangeboden aan het aanwezige publiek.

Hier in Belgi? hebben wij daar een spreekwoord je over. Dus volgende keer beter uitkijken, zou ik zeggen, of gewoon, vraag het de goede man. Ik weet en ben zelfs zeer zeker, dat hij je niet zal wegsturen, maar uitgebreid zal helpen.

Waar is de uitgang, vlug -
Herman
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

janjozef

Ik heb ze ook niet zien liggen, maar heb er ook niet naar gevraagd en ik wil er zeker een hebben.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem