Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Piko NMBS 71.003

Gestart door Ludwig, 07 februari 2007, 22:50:05 PM

treinvirus

#15
zal er voor zorgen als ik eerst de tendernummers heb aangebracht, dit is voor volgend weekend hopelijk!
dank
 

treinvirus

#16
beste vrienden. Fotos komen er binnenkort aan.
Om u al wat op te warmen en goesting te doen krijgen zelf aan de slag te gaan : heb de ombouw vanmorgen nog wat verder doorgedreven ( koplamp enkel in het midden op de rookkast deur en veplaatsing cilinder loopplank - wat dit onderdeel is weet ik niet precies -aan de rechterkant ) volgens de fotos van de 71.003 in stoom in belgie deel 2 Dambly pag 206 en zal een beschrijving geven einde deze week van de gevolgde werkwijze en fotos genomen tijdens de verbouwing.
Wegens het verwijderen van de bestaande opgegoten handleiding ben ik verplicht geweest de  ketel te herspuiten en heb - gelukkig - in mijn verfdoos een passende verf gevonden mits een aanpassing. Alles  zal ik in detail beschrijven. Nog enkele dagen geduld!  
groetjes van dirk
 

Ludwig

#17
Ben in blijde verwachting .[:)]
Ben ook echt benieuwd naar detailfoto's en als het kan een voorbeeld foto uit het boek die je daar aanhaalt.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

loebaske

#18
Zou het niet beter zijn dat je de redaktie van MSM contacteerd om er een reportage van te maken, dan heeft iedereen er baat[:)] bij en niet alleen forum leden, stuur eens een mailke naar de Tony...

treinvirus

#19
zal er eens over nadenken, in elk geval komen de foto's en tekst eraan maar waarschijnlijk pas volgend weekend daar ik vandaag geen tijd heb gehad verder te werken en er nog wat moet afgewerkt worden.
Als jullie -en tony- dan vinden dat het de moeite loont kan er eventueel over gepraat worden om in MSM iets te zetten...dus aan jullie het oordeel..
dirk
 

Ludwig

#20
Zoals ik eerder al eens aanhaalde vind ik het als beginner zeker een goed idee dat MSM een artikel zou weiden aan het verweren en aanpassen naar het echte voorbeeld van deze loc .
De lage prijs van dit model maakt het voor vele mogelijk eens een echte ombouwing te doen zonder grote kost of grote moeilijkheden tegen te komen .
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

treinvirus

#21
Hallo
ben zonet thuisgekomen en heb MSM gevonden in post, ben eigenlijk wat ontgoocheld jullie niet de primeur te kunnen geven van de ombouw. Kon ook niet anders als te laat zijn : bij MSM hebben ze zeker het model al v??l vroeger gehad dan ik (11-03-07). Had nochtans tekst gisteren klaar en wacht op iemand om de fotos die ik gemaakt had te plaatsen (kan dat helaas nog niet en de persoon om mij te helpen kon enkel komend weekend of begin volgende week).
Geef jullie dan maar vast de tekst in afwachting...voor wat deze nog waard is
Benodigdheden:
Scalpel,Klein zaagje,handboortje,kleine tang met ronde punten,Secondenlijm,Tube hars + verharder, Tamya afplakband, Tamya putty relingknopjes korte type (jocadis etc), stukje koperdraad voor de handrelingen,koplampen  Pb messingbouw, buffers en bufferplaten Weinert  zakje kolen, houtlijm,goudverf humbrol, rode verf humbrol, groene verf schneider, bronsachtige verf humbrol, matte zwarte verf humbrol, glanzende witte verf, satijnvernis.

gevolgde werkwijze:
1.om te beginnen werd de dome op de ketel verwijder door hem eenvoudig af te trekken.
Het zich eronder bevindend vijsje werd losgevezen en het machinistenhuis en de ketel afgenomen.
Vervolgens werd het machinistenhuis afgeschoven van de ketel door de onderzijde van dit huis lichtjes open te trekken.
In het machinistenhuis werden de raampjes verwijderd (opgelet voorzichtig wrikken met de punt van een scalpel daar deze zeer goed vastgelijmd zitten!)
Deze werden weggenomen om naderhand  de achterste raampjes te verwijderen en later 2 figuurtjes van roco aan te brengen ( lokfuhrer, set).
De figuurtjes werden grijs geverfd daar op verschillende afbeeldingen van stoomloks deze kleur het meest waarschijnlijk was.
De binnenkant ( dak en wanden) en de glazen panneeltjes -op uitzondering van de venstertjes na werden met de hand matzwart geschilderd (Humbrol).
De atributen op het dak werden van goudverf voorzien alsook de handreling , er werden twee platte strips (1 mm breed )in V-vorm op het dak gelijmd en zwart geverfd)daarna werd de kabine met satijnvernis gespoten.
De plastieken leidingen, de bedieningsstang van de schaarbeweging en het reservoir van de voorverwarmer werden van de ketel verwijderd.
Opgelet ze waren bij mij zeer goed gelijmd en dienen zeer voorzichtig losgewrikt te worden
(deze bevestigingen zijn bij mij afgebroken maar dat was niet erg vermits ik de cylinder verplaatst heb naar de andere kant van de ketel.
Daarna werden de uitsteeksels van dit reservoir op de ketelonderrand wegesneden en gladgeschuurd (het was  niet nodig tamya putty te gebruiken).
Vervogens werd de handreling voorzichtig weggeschraapt met een scalpel en werd wat bijgeschuurd met fijn schuurpapier.
Nadien werd met de airbrusch de ketel opnieuw groengespoten want onderliggend aan de handreling kwam de licht-groene plastiekkleur bloot.
Hiervoor werd schneider verf (bestaat die nog ? grasgroene verf  gebruikt ( enkele cc)  waarbij een tweetal druppeltjes zwarte matte verf Humbrol werd toegevoegd.
Om de juiste kleur te bepalen werd telkens met een penseel wat aangebracht en verwijderd tot de exacte kleur werd bekomen,zoals gezegd een tweetal druppeltjes zwart bijvoegen was nodig.
Daarna werd de dynamo verwijderd en het voorste deel van de ketel na afplakken met tamya tape zwart gespoten waarbij de rookkastdeur en het loknummer eveneens werden afgedekt.
Het achterste gedeelte (stookplaats) werd eveneens afgeplakt en zwart gespoten. Het  voorste binnengedeelte van de ketel werd met glanzende witte verf behandeld om een betere lichtreflectie te bekomen.
Daarna werden enkele leidingen ( zie foto ) zwart geverfd en alhoewel ik dat eerst na het uitpakken van de lok met de hand had gedaan voor het beslissen van de handreling te verwijderen ( wat ook al een zeer fraai resultaat gaf!) werd ditmaal de airbrush gebruikt na afplakken van deze leidingen (met tamya tape). Bij dit werkje, in meerdere malen uitgevoerd,werden de rechte stukken zo gedaan. De gebogen stukken werden met een zeer fijn penseel gekleurd.
Vervolgens werden de gaatjes van de handleiding naar voorbeeld geboord en werd de handleiding voorlopig bevestigd. Dan werd het machinistenhuis terug op de ketel geschoven en werden de exacte gaatjes geboord  waar de reling inpassen moest.
Een volgende stap was het aanbrengen van een gaatje in de rookkastdeur waar een in de rommeldoos gevonden kleine ronde lichtgeleider van een roco lok doorging.
Hierover werd een belgische lamp van PB messingbouw geschoven (nadat de achterwand van deze lamp eveneens doorboord werd).
Terug afhalen machinistenhuis.Na het zwart verven met de hand van de afgehaalde leidingen van de ketel waarbij van de dubbele leiding de bovenste verwijderd was werden deze op uitzondering van het resevoir terug aangebracht. Wat goudverf op de stoomfluit en het overdrukventiel (uitsteeksel boven op de ketel). De stookplaats en enkele leidingen errond gekleurd met bronsverf.Het geheel werd nu met satijnvernis overspoten. Opm; ook de afgehaalde dome werd met groene verf overspoten en stijnvernis voor geval er een lichtkleurverschil zou geweest zijn!
Het machinistenhuis werd terug op de ketel geschoven en de figuurtjes aangebracht.

2. de grondplaat onder de ketel is gemakkelijk te verwijderen van het wielgestel (eenvoudig afnemen).
De lichtgeleider erin werd - na aftrekken van de lampen-verwijderd, de plaat werd vlak geschuurd waar het relief van deze geleiders zat en de gaatjes gedicht. De buffers wegnemen , vlakschuren en twee andere bufferplaatjes en buffers werden aangebracht.
daarna zwart spuiten en in een tweede tijd bufferbalk rood verven. Gaatjes boren en slang en koppeling bevestigen , deze zwart verven met penseel.Onder de plaat werd een tweede zwart geverfd reservoir bevestigd ter hoogte van het machinistenhuis (zelf vervaardigd!) dit aan de rechterzijde volgens foto dambly. De ganse plaat werd in satijnvernis gezet.
Op het wielonderstel werd de uitsparing voor de lichtgeleider opgevuld tegen strooilicht en zwart geverfd- dit nadat het lampje was losgewricht en in een meer vertikale positie geplaatst werd.
Verwijderen koppeling piko door gedeeltelijk losmaken  2 kleine vijsjes onderaan. Er werd nog een decoder aangebracht( lenz silver) en met zwarte satijnverf de voor- en achterkant van de beide cylinders
en staafjes achter de voorste buffer gekleurd (waar het gestang drijfwielen in gaat).
Alles werd vervogens terug  in elkaar gestoken en de buitenste cylider werd na verven terug voor het lokhuis geplaatst. Dome terugplaatsen na vijsje.


3. Twee vijsjes losmaken onderaan tender.Tenderhuis afnemen. Lampen achteraan aftrekken van de lichtgeleiders.
Twee fijne gaatjes boren in het metaal boven de verticale handleiding.
Twee oogjes plooien uit metaaldraad en in de gaatjes bevestigen. Goudverf aanbrengen.
Kolen lijmen op tender (lijm+water + 1 druppel detergent), laten drogen . Afplakken tender,
kolen spuiten met glansvernis .Naderhand: Kist in kolenbak- matvernis overschilderen. Plankje aanbrengen  4 ? 5 mm breed boven achterste tendernummer( lijmen op horizontaal verlopende opgegoten staafje),donker bruin verven met dikke verf en als de verf bijna droog is met scalpel houtnerven in trekken.
Nummers tender aanbrengen. Lichtgeleiders verwijderen. Afplakken kolen.Nadien satijnvernis spuiten. De lichtgeleider uitgenomen aan een kant afgeknippen om enkel lamp achteraan links te zetten (als je met je gezicht naar de tender achterkant kijkt). Gaatje aan andere kant dicht geplamuurd
lichtleider wat bijgevijld, teruggeplaatst en een holle koplamp vn PB messingbouw overgeschoven daar ik de lampen van piko te grof vond.
De koppeling van de tender werd vervangen door een fijnere Fleischmankoppeling. Andere -fijnere- buffers gestoken zoals bij de originele lok.Als alles gemonteerd is reservoir aan de andere zijde op de voetplaat lijmen na inkorting  steunen- anders zit je tegen de stang erboven.
Ziezo klaar! Ik heb de lok niet verweerd daar ik daar geen ervaring mee heb!


Er kan werk worden bespaard als je de opgegoten handreling behoud, dat is evident en geeft ook geen mis resultaat.
Nu zie ik  in MSM dat er twee reservoirs OP DE LOOPPLANK (1 links en 1 rechts staan!) in vapeur deel 2 staat rechterzijde afgebeeld en niet de linker en daar is zeker een reservoir te zien voor het machinistenhuis. Ik heb ook het boek onze onvergetelijke stomers maar kan er niet onmiddelijk de hand op leggen. Zouden er werkelijk 2 reservoirs BOVEN op de voetplaat gestaan hebben? ik betwijfel dat weet iemand er meer van? verder heeft de lok enkel een lamp op de rookdeurkast gehad en nooit een  halfronde handgreep op deze kast!
Van een klein - 4de-reservoir onder de lok (machinistenhuis linker kant heb ik niets kunnen zien op alle fotos.
hoop jullie fotos mijn lok te kunnen tonen volgende week
dirk[:(]
 

Ludwig

#22
Dirk niet getreurd [:)]
Je uitleg is duidelijk wat de ombouw betreft.
En toch blijf ik benieuwd naar de foto's
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Tom

#23
citaat:
Geplaatst door cota


En toch blijf ik benieuwd naar de foto's

Zo is het. [^]
Tom


Gerolf

#25

de laatste foto (waarvan de link niet goed stond ...)

Knappe beelden, treinvirus!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

treinvirus

#26
bedankt voor het plaatsen van de fotos, de 72 is uiteraard geen piko maar een vroeger door mij gemaakte bouwkit van DJH.
De piko dient nog wat afgewerkt door trapjes achteraan de tender te plaatsen en traanplaten boven de reservoirs te plaatsen - gelezen in MSM magazine en inderdaad aanwezig op de echte lok -dat zijn volgens mij tralie platen en ik geloof dat Pb messingbouw zo'n plaat heeft die  verknipt kan worden. Ik ga wel terug de rode kleur afhalen van de boven drijfstang dat lijkt me mooier.
geeft wel veel voldoening je werk te zien op het forum (glunder glunder....)
dirk
 

Ludwig

#27
Treinvirus,
Dat is inderdaad een knappe loc geworden.
Ik hoop in de komende weken wat tijd te vinden om mijn loc ook te verbouwen naar het echte model.
Maar tja, tijd h?[:(]
groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Kennethvr

#28
De AC versie is blijkbaar al zo goed als uitverkocht... [:(]
Toch erg als je zelfs met een model van een grote fabrikant al geen 6 maanden mag wachten eer je tot aankoop overgaat.
Mijn geldboom levert niet snel genoeg de nodige euro's vrees ik. [;)]
Toch wel jammer... [B)]

rixke rail

#29
citaat:
Geplaatst door Kennethvr
Mijn geldboom levert niet snel genoeg de nodige euro's vrees ik. [;)]



Misschien een ezeltje proberen dat geld s***** , Kenneth !! [}:)][:D]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN