Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Piko NMBS 71.003

Gestart door Ludwig, 07 februari 2007, 22:50:05 PM

Ludwig

Gisteren afgehaald en vandaag kunnen testen op mijn baan .
Ik moet zeggen dat zeker rekeninghoudend met de aankoopprijs, dat dit locje me wel kan bekoren.
Mijn exemplaar is voorzien voor 3 rail maar heeft geen problemen met bochten of wissels te nemen .
Heeft er iemand een idee wat ik aan de haak van deze 71.003 kan hangen of eventueel enkele foto?s?
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

FREMO e.V. - afd België

#1
Dag Ludwig,

Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Ivm. je vraag watt hang ik er achter, wel alle goederenwagens van 1944 tot 1950. Dus enkel maar het materieel dat overeenkomt met de periode III a bij de NMBS.

Het was veel beter geweest indien "PIKO" deze lok had uitgebracht in de periode II (tot 151 eenheden) dan de periode III a.

Hopelijk kan de invoerder hier iets aan doen met de 2de levering/uitvoering van dit model. Dan zijn er andere mogelijk heden, zoals locale omnibussen (2 ? 3 personenwagens) - gemengde treinen (personen+goederen) en goederen treinen.

Uitvoering in;
1 - Etat Belge van 1918 - 1925(30)
2 - CFB-BSM van 1925 - 1930 (35)
3 - NMBS van 1935 - 1950
4 - de M-T maatschappij geeft er ook in bezit gehad en deed internationale diensten (B - NL)
5 - Nord Belge (tot 1942), die ook internationale diensten reden (B - F).
6 - Compagnie de Chimay (tot 1948), die ook internationale diensten reden (B - F)


Dus, je ziet er kunnen vele mogelijkheden beschikbaar zijn, doch in een totaal andere periode.

Indien locomotief nummer en plaatsen nodig zijn laat maar iets weten.

Mvg
Herman

Zelf, zou ik liever een N.B.- en een M.T.-versie van deze lokomotief  zien.
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

locomotion

#2
Goederenwagens peridode III. Het is een typische goederentrein.
Doe eens een test met de trekkracht. Zou toch zo'n 20 wagens moeten kunnen trekken? Meer of iets minder mag natuurlijk ook.

Locomotion

locomotion

#3
Ik reageerde net iets te laat. Het antwoord van Herman is natuurlijk veel uitgebreider en correcter.
Maar met zijn opmerking ben ik het niet volledig eens. De meeste liefhebbers die een stoomtrein willen laten rijden zijn nog het meest geinteresseerd in peridoe III. Periode II ligt te ver af.
Probleem is wel (wist ik  niet) dat zij de loc maar kunnen inzetten tot 1950. De periode waarin de diesel en elektrische tractie aan zijn opmars begon. Dus de gecombineerde inzet is wel zeer beperkt. Ook de peridoe waarin de loc met een vijf cijfers heeft gereden is daarmee ook beperkt.
Ik zou anderszijds wel blij zijn met een vroegere periode. En wat niet is kan nog komen.
Ik wacht nog even af voor ik een aankoop overweeg. Ik denk dat het een goed model is om aan zelfbouw te doen. Verbouwingen en allerlei aanpassingen.
Was de Mechelen Terneuzen versie ook niet in het bruin? Hetzelfde bruin als de NB of een ander bruin?
Locomotion

FREMO e.V. - afd België

#4
@ Locomotion, U behoord ook tot de "Trollen" op dit forum die zich wegsteken achter een PSEUDONIEM!

Wel dit is het eeuwig discussie punt.

Op zwart/wit foto's van deze machine uit die periode is niet duidelijk te zien welke soort bruin deze hebben gehad.

Doch, voort denkend op de gegevens die beschikbaar zijn, heeft de M.T. deze locomotieven overgekocht van de Etat Belge, dus zou het wel kunnen zijn dat deze dezelfde bruine kleur hebben als deze van de Etat Belge maatschappij of zelf de kleuren van de oude PR/KEPV. Maar NIETS staat vast! Ik heb in het archief van FREMO geen data bladen, over de kleuren referenties, kunnen terug vinden.

Wie kan hierbij helpen[?]

Mvg
Herman
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Peter

#5
Als kind heb ik vroeger heel veel langs de spoorlijn van Hulst naar Terneuzen gespeeld, want al mijn familie langs moeders kant is van Axel. De stoomloks die we toen zagen waren altijd groen en zwart, en als ik me goed herinner waren het bijna altijd 3assige stomers met tender. Dit was begin en halverwege de jaren 50.
De reden dat dit is bijgebleven is dat ik dacht dat stomers altijd zwart waren (ik was niet anders gewoon van in Duitsland)
Met vriendelijke groeten
Peter

erik de noorman

#6
De trekkracht van deze lok is zeer goed trekt inderdaad moeiteloos
20 wagons. In klimspiralen iets minder. Duwend door een wisselstraat heeft de lok ook geen problemen.

Erik

FREMO e.V. - afd België

#7
citaat:
Geplaatst door Peter

Als kind heb ik vroeger heel veel langs de spoorlijn van Hulst naar Terneuzen gespeeld, want al mijn familie langs moeders kant is van Axel. De stoomloks die we toen zagen waren altijd groen en zwart, en als ik me goed herinner waren het bijna altijd 3assige stomers met tender. Dit was begin en halverwege de jaren 50.
De reden dat dit is bijgebleven is dat ik dacht dat stomers altijd zwart waren (ik was niet anders gewoon van in Duitsland)

------------------------------------------------------------------------------
Dag Peter,

De periode waarover jij spreek is dus volop de periode III.

Waar de discussie over gaat, is wel duidelijk over de periode II, waarin de M.T. nog als onafhankelijke spoorwegmaatschappij bestond.

Wat jij, in jou gelukkige herinneringen kan zien, zijn de locomotieven van de reeks HL 41 - 44 van de NMBS, dacht ik.

Niets te zien met de M.T. dus.

Toch blijf ik hopen dit raadsel eens te ontcijferen.

Mvg
Herman
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Ludwig

#8
Bedankt voor alle informatie tot dusver .
Over de trekkracht trouwens geen klachten.
In mijn baan ligt een bocht met een helling van 3% en daar gaat hij zonder problemen door met 5 wagens aan de haak.
Dus moet ik in mijn materieel opzoek naar goederenwagens periode III en dat mag geen probleem vormen .
Tips en eventueel foto?s zijn nog steeds welkom.
Zoals de bijgevoegde foto aantoont heeft het model wel wat nood aan
een vervuilings operatie .







Ludwig

Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

jean-luc

#9
Vrienden,

In het boek van Phil Dambly "Vapeur en Belgique - deel 2" staat een foto van de 71.003. Als je de tekst leest dan kan dit locje dienen voor ombouw naar model 784 van Nord Belge en NMBS 7484 (in januari 1946 werd het hernummerd tot 71.003). Die verdween in januari 1949 uit de geschriften. We spreken hier dus van driemaal dezelfde loc.

Een ombouw naar de 4636 van NB (de enige G7? trouwens) is ook niet veraf. Mits wat studie moet het te doen zijn om er een type 72.001 van te bouwen.

Groeten, Jean-Luc

janjozef

#10
Pico zou nog andere versies uitbrengen in juni komt ook het 2de nummer uit.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

treinvirus

#11
heb hem aangeschaft en mits de kolen door echte te vervangen, de handleidingen door koperen te vervangen, enkele onderdelen een likje goudverf te geven, de stookplaats in zwart te kleuren en de hendels en vuurhaard bronskleurtje te zetten, de buffers te vervangen en de voorzijde te voorzien van de slangen en koppeling en tenslotte het geheel te voorzien van een satin? vernis is het een aardig lokje geworden in enkele uren tijd maar ik zou wel eens willen weten welke nummer ik op de tender dien aan te brengen want het ontbreken hiervan op de door piko geleverde lok vind ik doodjammer. Is er iemand die mij hiermee kan helpen want in al mijn boeken dambly incluis kan ik nergens een nummer lezen
dank !
 

guy holbrecht

#12
12784, dat is het nummer dat vermeld wordt op de tekening van Rik De Bleser. Alles vind je terug in de volgende MSM
Groeten,
Guy

Ludwig

#13
treinvirus,heb je geen foto van je loc ???
Ben benieuwd naar het resultaat[:D]
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Kedeng Kedeng

#14
citaat:
Geplaatst door cota

treinvirus,heb je geen foto van je loc ???
Ben benieuwd naar het resultaat[:D]
Groeten
Ludwig

Ja ik ook wel [:p].