kattenbakvulling als ballast gebruiken enz..

Gestart door dancer, 06 februari 2007, 06:30:14 AM

doomslu

Bedankt Gerolf. Ze hebben daar zo veel producten dat je door het bos de bomen niet meer ziet... [;)]
We zullen dit weekend eens gaan kijken.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

glamo

ik begrijp eigenlijk niet waarom men steeds op zoek is naar goedkope alternatieven voor de ballastlijm van een gekend merk! voor de prijs van ??n wagon kan je al een groot stuk baan van ballast voorzien hoor. met een fles van ER-decor(8,30euro)leg ik 8 meter dubbelspoor! je heb bovendien de zekerheid dat je geen problemen hebt kleurvastheid,geurginder en al dan niet goed drogen.

kurt
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door glamo

ik begrijp eigenlijk niet waarom men steeds op zoek is naar goedkope alternatieven voor de ballastlijm van een gekend merk! voor de prijs van ??n wagon kan je al een groot stuk baan van ballast voorzien hoor. met een fles van ER-decor(8,30euro)leg ik 8 meter dubbelspoor! je heb bovendien de zekerheid dat je geen problemen hebt kleurvastheid,geurginder en al dan niet goed drogen.

kurt



ja daar ben ik het helemaal mee eens,zowel voor lijm als ballast is op dit moment een complete verzameling goede en meest redelijk geprijsde artikelen te koop zodat het wiel nogmaals en nogmaals proberen uit te vinden volgens mij zinloos is
Realiseer je wel dat als je de rails op dit of dat neerlegd,of met zus of zo lijmt,het risico dat het fout gaat altijd aanwezig is.
En wat dat dan kost,alles slopen enz
Maar niet aan denken.
Iets anders is natuurlijk het nabootsen van iets(b,v wagonlading,wegbedekking,gras,bomen,electrische schakelingen)daar kun je de fantasie de vrije loop laten.

wim ysbeer


Gerolf

"matte medium" heb ik niet gezocht, maar gevonden via Model Railroader. Blijkbaar gebruiken de modelbouwers over de grote plas dat al jaren, en met succes.
Als je alleen maar producten van "gekende modelbouwmerken" gebruikt, wordt onze hobby een enorm dure zaak. Er zijn heel wat alternatieven, maar dat is een kwestie van je te informeren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

yvessan77

Hallo,
Ooit gedacht aan het echte spul te gebruiken?
U hebt enkel een zeef, in uw keuken te vinden, en steenslagstof nodig.Dit laatste kunt ge zowat overal vinden.Enkel geduld en tijd nodig om te ziften en eventueel te wassen.Geeft mooi resultaat en is nog echt ook.
Yves.

belair

Ik ben vandaag begonnen met de gedeeltes die onder een tunnelingang komen te ballasteren voor ik mijn berg begin te maken. Wat mij opviel is dat de ballast van Woodland scenics hetzelfde is als de absorberende korrels die wij bij de brandweer gebruiken voor het opnemen van vloeistoffen bij verkeersongevallen (de fijne korrel).
26 euro voor een zak van 50kg zonder BTW. Je moet ze dan wel per pallet van 1000kg kopen.
De korrels zijn op basis van klei gemaakt. Helaas bij ons maar in 1 kleur maar als je toch met de airbrush er over gaat speelt dit geen rol.
Het is maar dat je het weet.
mvg
Luc

Havoc

citaat:
Ooit gedacht aan het echte spul te gebruiken?
U hebt enkel een zeef, in uw keuken te vinden, en steenslagstof nodig.Dit laatste kunt ge zowat overal vinden.


Ja, wel al aan gedacht. Maar dat "overal vinden"? Ik heb geen idee waar ik hier basalt of graniet of veldspaat kan vinden. En zelf vloertegels gaan malen??? Dat het de moeite moet zijn geloof ik best. Als je je vindplaatsen wil meedelen wil ik wel eens proberen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Tom

@ belair: Ga je dat eens proberen met die steentjes?
Laar ons dan zeker je bevindingen weten.
Tom

belair

Tom,
Het zijn eigenlijk geen steentjes maar klei die zeer fijn gemalen is en moet doorgaan voor steentjes. Probeer eens die steentjes (van Woodland Scenics) tussen uw vingers kapot te vrijven en je zult zien dat het stof wordt.
Ik heb die korrel die wij gebruiken al gebruikt op een ander spoor die ik voor mijn petekind gemaakt heb, mooi resultaat, het zal waarschijnlijk hetzelfde zijn als wat ik gebruik van Woodland Scenics.(medium korrel)Ik zal er morgen eens een foto van de twee naast elkaar nemen, je zult het verschil niet kunnen zeggen.
mvg
Luc

ysbeer

citaat:
Geplaatst door belair


Je moet ze dan wel per pallet van 1000kg kopen.

mvg
Luc


Zou je bij jou baan, die toch niet zo klein is,wel genoeg hebben aan duizend kilo.[:D][:D]
Ach maar voor de prijs behoef je het niet te laten 520 euro.[:D][:D][:D]

Is maar een geintje hoor

Wim ysbeer

belair

Op 1/87 naar werkelijkheid kom ik zelfs niet in de buurt van wat ik nodig heb, Wim.[:D][;)]
Zo zie je waarom een treinkaartje zo duur geworden is.[:D]
Wat de ballast betreft:
Als je het uitrekend is het toch wat goedkoper voor hetzelfde spul.
Als het steentjes zouden zijn zou zo'n plastic fles van Woodland Scenic wat zwaarder zijn. Koop eens dezelfde hoeveelheid steentjes voor de aquarium en je zult zien dat het veel meer weegt.
mvg
Luc

ysbeer

Klopt ook wel WOODLAND zijn geen steentjes.
Ik denk dat jou materiaal wel ongeveer het zelfde is
Asoa heeft wel echt steenslag,maar dat is dan ook nogal prijzig.
Maar wel ,heel erg mooi

wim ysbeer




Tom

Iedereen weet dat woodland geen echte steentjes zijn, maar vele modelspoorders gebruiken ze wel, ook ik, zelfs DE Jaques Le Plat.
Ik denk dat dit de bestje steentjes aan een goede prijs zijn om je Belgische modelbaan te balasteren, en ze zijn goed te vinden.
Tom

belair

Maar ik vind dat het toch een onderdeel moet zijn van onze hobby, om alternatieven te zoeken, om het zelfde eindresultaat te bekomen. Dat maakt het toch zo leuk, niet?
mvg
Luc

Treinist

Hallo;
Ik vraag mij toch af. Is het niet mogelijk om eens een 'Workshop' te houden over het ballasten met de verschillende mogelijkheden die hier worden besproken?
Persoonlijk schrik ik terug van de prijzen die moeten worden betaald voor de ballast van de verschillende, gerenomeerde, merken.
Maar ja, ik ben dan ook een hollander, en ons bent zunig. [:D]

Alle gekheid aan de kant, dit is toch wel iets dat een baan mooi of minder mooi (lelijk) maakt.
Misschien is dit ooit al een keer behandelt in MSM maar ik koop ze pas net. [:I]

Zelf ben ik ook aan het stoeien met verschillende mogelijkheden maar kom er met de 'homemade' ballast absoluut niet uit. Te grof, te lelijk, noem maar op.
Het ligt mij als 'een steen' op de maag.[8D]

Treinist