Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

kattenbakvulling als ballast gebruiken enz..

Gestart door dancer, 06 februari 2007, 06:30:14 AM

glamo

@belair; ik gebruik een mengeling van nr 78,79,80 en 81 van woodland medium voor hoofdsporen. voor zijsporen en rangeertrajecten doe ik daar ook nog nr 82 bij. let wel,dat je een wat donkerder kleur krijgt door de ballastlijm.

mvg kurt

belair

@Kurt
Bedankt Kurt, ik ben bezig met de laatste sporen en wissels va mijn baan te leggen en zal dan aan het ballasteren van de sporen beginnen.
Gebruik jij speciale ballastlijm, ik dacht verdunde houtlijn met wat zeep. Ik gebruik eigenlijk geen zeep maar een type schuim die wij gebruiken om uitslaande huisbranden mee te blussen. Dat spul kruipt overal in. Eigenlijk zoals zeep ook de oppervlakte spanning die verlaagt wordt, zoals afwasmiddel maar veel doeltreffender.
mvg
Luc  

ysbeer

Luc

Houtlijm zou ik niet gebruiken,het wordt keihard.
Veel beter is latexlijm,of latex uit de hobby winkel dat je zelf met water verdund.
Spuit de rails,nadat de ballast ligt,met een bloemenspuit gevuld met zeepwater nat
Een paar druppen afwasmiddel per spuit is al voldoende.
Ik zou nooit zomaar e.o.a chemisch spul gebruiken,je weet nooit wat het allemaal aantast,op de lange duur

Die latex lijm blijft soepel en je geluid demping blijft bestaan.

opm.
ik heb nog steeds het zelfde adres,wel wat problemen gehad met de computer.

wim ysbeer

belair

Hallo Wim,
Blij je terug te horen. Dus als ik het goed heb, eerst nat spuiten en dan met verdunde latex lijm erover.
Wat dat spul aantast naar verloop van tijd weet ik niet, ik ben nooit terug gaan kijken wanneer we het spul gebruikt hebben.[:o)] Werkt goed voor brandbestrijding. [:D][:D]
mvg
Luc

ERVIN

Hoi Belair, de ballast die Glamo gebruikt die gebruik ik ook, ik heb het trouwens allemaal van hem geleerd hoe je een mooi en realistisch ballastbed moet maken,nadat ik alles voorzien heb van steentjes, verf of spuit ik de ballast nog een beetje en dat ziet er dan ongeveer zo uit.....

Hou ons op de hoogte h?.[;)]

belair

glamo

hoi luc;

de ballastlijm die gebruik is van ER-decor. verder volg ik de zelfde werkwijze als wim.

mvg kurt

belair

Ik denk dit weekend eens te gaan kijken in Oostende, ik zal het merk lijm moeten nemen wat ze verkopen. Zolang het latexlijm is zal het wel van eender welk merk goed zijn zeker?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
mvg
Luc

Gerolf

"matte medium" is een vergelijkbaar product als latex. Het droogt helder en elastisch uit, kost ongeveer evenveel, en heeft ??n groot voordeel: het stinkt veel minder dan latexrubber.
Verkrijgbaar bij de kunstenaarsbenodigdheden (Schleiper of zo ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Ik heb dit weekend Woodland scenics Medium Ballast meegebracht om eens te proberen. Ik heb het nummer B1380 Buff en B1381 Light gray om te mengen. Nadien denk ik wat bij te kleuren met de paintbrush in het roestbruin. Als het zover is zal ik nog een foto plaatsen.
mvg
Luc

GeM

Tapijtlijm op latexbasis zou een goedkoop alternatief zijn voor de model-latexlijmen. Zie http://www.de-pijl.info/tips.htm
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

Janssfs

Wat betreft aquariumsteentjes: er bestaat voor de aquarium een zwarte kleine kiezel. De naam weet ik niet, maar het past goed in een Amazone aquarium. De steentjes zijn een soort blinkend zwart. Ik heb hier zo'n 20kg in mijn aquarium. De kostprijs bedraagt +- 1 ? 2 euro per kg denk ik.
Toen ik herbegon met treintjes herkende ik deze steentjes in zakjes die verkocht werden ? 5 euro/zakje. De merknaam weet ik niet meer. Maar dit zijn volgens mij juist dezelfde, zelfs de korrelgrote.
Als toepassing interessant om kolen na te bootsen denk ik. Niet echt als ballast.

Jan

belair

Hallo Jan,
Een tijd geleden heb ik mijn eerste baan in schaal N gemaakt voor mijn Pete kind en gebruikte ook van die zwarte steentjes uit de aquarium om kolen voor te stellen. Aardig gelukt moet ik zeggen.
Ik kijk deze avond eens of ik er nog een foto van heb.
mvg
Luc

doomslu

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

"matte medium" is een vergelijkbaar product als latex. Het droogt helder en elastisch uit, kost ongeveer evenveel, en heeft ??n groot voordeel: het stinkt veel minder dan latexrubber.
Verkrijgbaar bij de kunstenaarsbenodigdheden (Schleiper of zo ...)

Aangezien ik van plan ben volgend weekend eens bij Schleiper in Gent langs te gaan ben ik eens gaan kijken op hun website. Ik vind volgende producten :
- Starkey Rubber Cement : Vervaardigd op basis van natuurlijk rubber van de beste kwaliteit, Starkey Rubber Cement is een watervaste, sneldrogende en vloeibare transparante lijm.

- Artos Styl'Up Rubber Cement - glasheldere lijm voor papier & foto's Zeer transparante lijm op basis van zuivere latex, voor nauwkeurige montage van documenten.

Zijn het deze die je bedoelt, Gerolf ? "Matte medium" kan ik niet direct terugvinden.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

"Matte medium" heb ik bij Schleiper gevonden van het merk GOLDEN. //www.goldenpaints.com staat ook op de verpakking [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw