Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

kattenbakvulling als ballast gebruiken enz..

Gestart door dancer, 06 februari 2007, 06:30:14 AM

dancer

wie gebruikt kattenbakvulling als ballast (eerst wel filteren zodat enkel de kleinste korrels er zijn)? (Ergens had ik dit gelezen..)
Is dit wel goed materiaal?  Stinkt het niet te fel?  Ik heb thuis geen poezen...dus daarom vroeg ik het me af...  Wat raden jullie me aan?

Roderik

Ik denk dat je het dan hebt op kattenzand. (Vind je bij de Boerenbond - Aveve) Da's hetzelfde maar de korrels zijn veel kleiner.
Een nadeel is dat dat zand meestal een geurtje mee krijgt - lees babypoeder. Ook gaat het bij het minste vocht verschrikkelijk klonteren.

Als je er echt niet veel wil aan uitgeven, dan zou ik starten met echt zand of zo iets.
Always be modelling!

belair

De steentjes voor de aquarium, zou dit niet beter zijn. Voor een 3 a 4 euro krijg je al een zeer grote zak steentjes 1 a 2 mm.
mvg
Luc

dancer

wat is de korrelgrootte van ballastmateriaal van busch of zo voor ho dan?

ysbeer

Een vrijwillekeurige steen,gepakt tussen de rails uit is grof gebroken(dus niet rond,maar hoekig)en circa 5cm dik of breed.
Bij H0 is dat dus ongeveer 0.6 mm.
Zand is rond en glad geslepen,dus als ballast weinig natuur getrouw.

Koop toch gewoon ballast van een goed merk (woodland,asoa)dan krijg je een mooie baan.
Waarom wel 200 euro voor een locomotief uitgeven,maar op de rest zoveel mogelijk bezuinigen.
Met als resultaat.
Een realistische lok op een hobby baantje.

wim ysbeer

quf

@ Belair
Steenjes voor aquarium, heb ik thuis eens geprobeerd. Die 1 ? 2 mm vallen echter toch nog te groot uit; en dit was de kleinste maat die ik toen kon krijgen. Om hier en daar in een rivierbedding te gebruiken zijn ze echter zeer geschikt.

Groeten

Frank

ERVIN

Ik kan Ysbeer(eindelijk terug)alleen maar gelijk geven hoor.[;)]

Jurgen

Kattenbakvulling? Neen bedankt, mijn kat zou zich eens kunnen vergissen. [}:)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dancer

yea ik dacht dat ook..met kattenbakvulling al die vuile troep die uw kat erin kan zetten...  bedankt voor info...
wat is het budget van woodland ballast dan? hoeveel heb je nodig ongeveer per meter enkel spoor?

Peter

Asoa is niet bepaald "gewoon" maar wel gemaakt uit het echte gesteente, verbrijzeld zodat het hoekig is en NIET bepaald goedkoop.
Als je niet supergedetaileerd wil werken is Busch, Heki/Woodland of ER ruim voldoende
Met vriendelijke groeten
Peter

pabe

citaat:
Geplaatst door quf

@ Belair
Steenjes voor aquarium, heb ik thuis eens geprobeerd. Die 1 ? 2 mm vallen echter toch nog te groot uit; en dit was de kleinste maat die ik toen kon krijgen. Om hier en daar in een rivierbedding te gebruiken zijn ze echter zeer geschikt.

Groeten

Frank



Inderdaad, heb ook in het begin eens steentjes voor aquarium gebruikt...  en ja, te groot voor HO ballast.  Maar ik vind ze wel heel geschikt voor grove kolen, steenslag bij een groeve ed.  En ja, heeeel goedkoop, en verkrijgbaar in verschillende kleuren, oa ook pikzwart...

groetjes,  Paul

krispy

Hoi collega bouwers ,

Ik ben momenteel aan het testen met steentjes voor aquariums , dit zijn inderdaad stenen met een diameter van 1 tot 2 mm , daar ik deze te groot vondt heb ik bij mijn ouders een oude manuele koffiemolen op zolder gaan halen , hiermee maal ik dan de steentjes tot zeer fijne korrel , veel kleiner dan 1 mm , dit geheel zift ik dan met een theeziftje , zodat het zand wat ontstaan is bij de verbrijzeling kan verwijderd worden en dan houd men een bruikbaar gesteente over , momenteel ben ik nog aan het testen welke kleurencombinatie mij het beste meevalt ( ben vertrokken van lichtkleurige ( grijsachtig ) en donkere steentjes ( donkerbruinachtig )Als ik daar uitkom is dat voor mij een zeer grote kostenbesparing daar ik met zo'n 120 meter zichtbaar  spoor zit dat belast moet worden. ( kostprijs voor zo'n zak steentjes van 2.5 kg is 1.45 Euro , en als ik dat met modelbouwmateriaal moet beginnen spreek men hier over een serieuse investering)Ik zou een paar test-foto's zetten , maar kan dat niet . Indien intresse kan ik ze wel eens doormailen !!

groeten
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

glamo

mail maar door krispy.ik ben benieuwd.

mvg kurt
 

Dreha

Hoi Krispy,

Ik ben ook wel ge?nteresseerd.[:p] Mail ze maar door.

Alvast bedankt.[;)]

ERVIN

Hoi Krispy, kan je je resultaat hier eens niet laten zien, ik denk dat dit wel meerdere mensen willen weten,waaronder ik natuurlijk.[;)]